Předmět Sociologie kultury 2 - S (KSA / SCK2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSA / SCK2 - Sociologie kultury 2 - S, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Teorie kultury. Základní přehled teorií kultury a etymologie pojmu kultury.2. Metodologie zkoumání kultury. Přehled základních metodologických způsobů a technik zkoumání kultury, jejich výhod a nevýhod.3. Mýtus krásy: symbolické násilí v kultuře?. Je současný ideál ženské krásy škodlivou sociální konstrukcí sloužící k útlaku žen? Anebo má své opodstatnění v evoluční biologii člověka? V rámci přednášky si vysvětlíme, co to znamená, že je něco sociální konstrukcí. Dále se budeme zabývat argumenty feministických kritiček ideálu ženské (lidské) krásy a argumenty jejich odpůrců z řad evolučních biologů.4. Spotřební kultura před a po roce 1989 v České republice. Jakou podobu měla spotřební kultura před a po roce 1989? A jakým způsobem ovlivňovala sociální teorie náš vztah ke spotřebě? A lze kulturu vůbec smysluplně spojovat se spotřebou? V této přednášce se - kromě jiného - seznámíme s kritickými výhradami vůči spotřební a tržní kultuře v podání sociálních teoretiků, jakými jsou například Karel Marx, Herbert Marcuse, Thorstein Veblen, Jan Keller či Joseph Heath.5. Sociologie vkusu. Co je to vkus a podle čeho poznáme, kdo má vkus? Jaký názor mají na tento problém estetici a jaký naopak sociologové? Může se vkus stát nebezpečnou společenskou zbraní? V této přednášce se seznámíme s názory analytických estetiků na estetické hodnocení a se sociologií vkusu v podání sociologa Pierra Bourdieho. Dále si vyložíme pojem symbolického násilí a ukážeme si, jak může vkus fungovat jako nástroj společenského útlaku v zábavných televizních pořadech typu Vypadáš skvěle či Jste to, co jíte.6. Teorie ideologie a její aplikace. Vývoj pojmu ideologie, komparace kritického (K. Marx) a neutrálního (sociologie vědění viz K. Mannheim) pojetí ideologie. Představení koncepce ideologie použitelné pro analýzu ideologie v kultuře masových sdělovacích prostředků (J. Thompson).7. Sociologie reklamy. Historický přehled kritiky marketingové komunikace (V. Packard, W. F. Haug), revize ideologického paradigmatu zkoumání reklamní komunikace a představení sociologie reklamy (základní teoretické přístupy - M. Schudson, J. Williamson, E. Goffman, Y. Kautt - a závěry výzkumu vlivu reklamy na recipienty (M. Schudson, R. Elliot, M. Ritson).8. Závěrečný workshop a diskuse. Samostatná skupinová příprava (analýza či výzkum vybraného kulturního fenoménu prostřednictvím představených teoretických a metodologických nástrojů sociologie kultury) a prezentace referátu v rámci workshopu.
Získané způsobilosti
Po úspěšném absolvování kurzu bude student schopen: rozumět a interpretovat sociologickou literaturu, interpretovat sociologické výzkumy kulturní spotřeby, získá přehled o základních teoriích a konceptech v rámci sociologie kultury, tyto teorie a koncepty používat při analýze kulturních jevů, kriticky ověřovat předložené teorie na základě empirické verifikace.
Literatura
Carroll, Noël. A Philosophy of Mass Art. Oxford: Oxford University Press, 1998.s. 70-88. Novitz, David. "Art, Narrative, and Human Nature" in: týž, The Boundaries of Art, Philadelphia: Temple University Press, 1992, s. 85-104. Adorno, Theodor. "Culture Industry Reconsidered" in: Jay Bernstein (ed.), The Culture Industry: Selected Essays on Mass Culture. London: Routledge, 1996, s. 86-93. Mitchell, Thomas. Iconology: Image, Text, Ideology. Chicago: University of Chicago Press, 1986. Thompson, John. Ideology and Modern Culture. Stanford, California: Stanford University Press, 1990. Halbwachs, Maurice. Kolektivní paměť. Praha: SLON, 2009. Nolan, Christopher. Memento. USA 2000 [DVD]. Ullrich, Wolfgang. Mit dem Rücken zur Kunst. Berlin, Klaus Wagenbach Verlag, 2000. Taylor, Charles. Multikulturalismus: Zkoumání politiky uznání. Praha: FILOSOFIA, 2002. Kundera, Milan. Nesmrtelnost. Praha: Atlantis, 2006. Debord, Guy. Společnost spektáklu. Praha: Intu, 2007. Adorno, Theodor. "Televize jako ideologie" in: Divadlo 5 (1965), s. 61-68. FISKE, John. Understanding Popular Culture. London: Unwin Hyman, 1989. Goffman, Erving. Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě, Praha: Studio Ypsilon, 1999. Berger, John. Ways of Seeing, Penguin: London, 1972. Hall, Stuart. "Znovuzrození ´ideologie´. Návrat potlačeného zpět do mediálních studií" in:. Mediální studia, 1 (2007), s. 68-78.
Požadavky
Důkladná příprava na hodinu spočívající v domácí četbě, aktivní participace na hodině, prezentace referátu či jeho písemné zpracování, minimálně 70% úspěšnost při závěrečném písemném testu.
Garant
Mgr. Pavel Zahrádka, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Pavel Zahrádka, Ph.D.