Předmět Sociologie kultury - KA (KSA / SCKU)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSA / SCKU - Sociologie kultury - KA, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Teorie kultury. Základní přehled teorií kultury a etymologie pojmu kultury.2. Metodologie zkoumání kultury. Přehled základních metodologických způsobů a technik zkoumání kultury, jejich výhod a nevýhod.3. Vysoká versus populární kultura. Je populární kultura esteticky horší než vysoká kultura? Anebo tento hierarchický předěl slouží k reprodukci a ospravedlnění společenské hierarchie? V této přednášce se jednak společně zamyslíme nad argumenty hájící hodnotový rozdíl mezi vysokou a populární kulturou, a jednak se seznámíme s teorií sociálního rozdílu významného francouzského sociologa Pierra Bourdieho.4. Mýtus krásy: symbolické násilí v kultuře?. Je současný ideál ženské krásy škodlivou sociální konstrukcí sloužící k útlaku žen? Anebo má své opodstatnění v evoluční biologii člověka? V rámci přednášky si vysvětlíme, co to znamená, že je něco sociální konstrukcí. Dále se budeme zabývat argumenty feministických kritiček ideálu ženské (lidské) krásy a argumenty jejich odpůrců z řad evolučních biologů.5. Spotřební kultura před a po roce 1989 v České republice. Jakou podobu měla spotřební kultura před a po roce 1989? A jakým způsobem ovlivňovala sociální teorie náš vztah ke spotřebě? A lze kulturu vůbec smysluplně spojovat se spotřebou? V této přednášce se - kromě jiného - seznámíme s kritickými výhradami vůči spotřební a tržní kultuře v podání sociálních teoretiků, jakými jsou například Karel Marx, Herbert Marcuse, Thorstein Veblen, Jan Keller či Joseph Heath.6. Sociologie vkusu. Co je to vkus a podle čeho poznáme, kdo má vkus? Jaký názor mají na tento problém estetici a jaký naopak sociologové? Může se vkus stát nebezpečnou společenskou zbraní? V této přednášce se seznámíme s názory analytických estetiků na estetické hodnocení a se sociologií vkusu v podání sociologa Pierra Bourdieho. Dále si vyložíme pojem symbolického násilí a ukážeme si, jak může vkus fungovat jako nástroj společenského útlaku v zábavných televizních pořadech typu Vypadáš skvěle či Jste to, co jíte.7. Teorie a politika narativní identity. Jakým způsobem se utváří naše individuální identita? Jakou plní funkci? A jakou úlohu při tvorbě identity hrají příběhy? Jaká společenská úskalí jsou spojena s prosazením a udržením vlastní pozitivní identity? Na tyto otázky budeme hledat odpověď v sociální psychologii, resp. v teorii narativní identity.8. Teorie ideologie a její aplikace. Vývoj pojmu ideologie, komparace kritického (K. Marx) a neutrálního (sociologie vědění viz K. Mannheim) pojetí ideologie. Představení koncepce ideologie použitelné pro analýzu ideologie v kultuře masových sdělovacích prostředků (J. Thompson).9. Sociologie reklamy. Historický přehled kritiky marketingové komunikace (V. Packard, W. F. Haug), revize ideologického paradigmatu zkoumání reklamní komunikace a představení sociologie reklamy (základní teoretické přístupy - M. Schudson, J. Williamson, E. Goffman, Y. Kautt - a závěry výzkumu vlivu reklamy na recipienty (M. Schudson, R. Elliot, M. Ritson).10. Závěrečný workshop a diskuse. Samostatná skupinová příprava (analýza či výzkum vybraného kulturního fenoménu prostřednictvím představených teoretických a metodologických nástrojů sociologie kultury) a prezentace referátu v rámci workshopu.
Získané způsobilosti
Po úspěšném absolvování kurzu bude student schopen: rozumět a interpretovat sociologickou literaturu, interpretovat sociologické výzkumy kulturní spotřeby, získá přehled o základních teoriích a konceptech v rámci sociologie kultury, tyto teorie a koncepty používat při analýze kulturních jevů, kriticky ověřovat předložené teorie na základě empirické verifikace.
Literatura
BOURDIEU, Pierre: Distinction. A Social Critique of the Judgement of Taste. London: Routledge, 1984. SCHUDSON, Michael:. Advertising, the Uneasy Persuation: Its Dubious Impact on American Society. New York: Basic Books, 1984. MCROBBIE, Angela:. Aktuální témata kulturálních studií. Praha: Portál, 2007. GREENBERG, Clement:. "Avantgarda a kýč" in: Revue Labyrint 7-8 (2000), s. 69-74. KELLER, Jan:. Až na dno blahobytu. Brno: Hnutí Duha, 1993. HOLT, Douglas:. "Does Cultural Capital Structure American Consumption?" The Journal of Consumer Research, 1998, roč. 25, č. 1, s. 1-25. SIBLEY, Frank:. "Estetické pojmy" v Zuska V. (ed.) Umění, krása, šeredno. Praha: Karolinum, 2003, s. 23-48. THOMPSON, John:. Ideology and Modern Culture:Critical Social Theory in the Era of Mass Communication. Stanford: Stanford University Press, 1990. RITZER, George:. Mcdonaldizace společnosti. Praha: Academia, 2003. WOLF, Naomi:. Mýtus krásy: Ako sú obrazy krásy zneužívané proti ženám. Bratislava: Aspekt, 2000. ZAHRÁDKA, Pavel:. "Mýtus o mýtu krásy" in: Aluze 2 (2008), s. 117-126. HEATH, Joseph:. Nation of Rebels. New York: HarperCollins, 2004. ETCOFF, Nancy:. Proč krása vládne světem. Praha: Columbus, 2002. MUKERJI,Chandra - SCHUDSON, Michael (eds.):. Rethinking Popular Culture, Berkeley, CA: University of California Press, 1991. VEBLEN, Thorstein:. Teorie zahálčivé třídy. Praha: SLON, 1999, s. 9-130. HEATH, Joseph:. "The Structure of Hip Consumerism", v Philosophy & Social Criticism 27/6 (2001), s. 1-17. NOVITZ, David:. "Umění, narativ a lidská povaha" Aluze, 3 (2009), s. 27-37. PETERSON, Richard:. "Understanding Audience Segmentation: From Elite and Mass to Omnivore and Univore" Poetics, 1992, roč. 21, č. 4, s. 243-258. GOFFMAN, Erving:. Všichni hrajeme divadlo. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1999. ZAHRÁDKA, Pavel:. Vysoké versus populární umění. Olomouc: Periplum, 2009.
Požadavky
Důkladná příprava na hodinu spočívající v domácí četbě, aktivní participace na hodině, prezentace referátu či jeho písemné zpracování, minimálně 70% úspěšnost při závěrečném písemném testu.
Garant
Mgr. Pavel Zahrádka, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Pavel Zahrádka, Ph.D.