Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět EU a školství - SM (KSA / SMEUS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSA / SMEUS - EU a školství - SM, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Česká republika a EUDne 1. května 2004 se ČR stala novým členským státem EU. Završila tak dlouholeté období utužování vztahů s Evropskými společenstvími, které začalo prvními ujednáními již v roce 1978. Rozvíjení těsnějších styků s EU ve všech oblastech se stalo charakteristické především pro samostatnou ČR, která učinila vstup do EU jednou ze svých hlavních zahraničněpolitických priorit a svůj cíl v roce 2004 plně realizovala.2. Vzdělávací politika EU, subsidiarita, spolupráce a smlouvy v rámci EUAcquis je v oblasti školství omezené, primárně jde o kompetenci členských států, kdy je uplatňován princip tzv. subsidiarity, který je zakotven v zakládajících smlouvách. To znamená, že členské země EU zodpovídají za vlastní vzdělávací systém a jeho strukturu, cíle a obsah vzdělávání. Současně však respektují společné hodnoty, principy a trendy.3. Legislativní rámec evropské vzdělávací politikyJedním z mála závazných materiálů pro všechny členské země jsou 2 články Maastrichtské smlouvy, které se vztahují ke vzdělávání: čl. 126 a čl. 127. Legislativní rámec evropské vzdělávací politiky vymezují dále směrnice a doporučení Evropské komise, tzv. Bílé knihy a Zelené knihy.4. Zavádění evropské dimenze do kurikulaÚkol pro členské země vyplývající z Maastrichtské smlouvy a vztahující se k obsahu vzdělávání. Neexistuje univerzální model, členské země volí vlastní postupy a způsoby, což odpovídá vzdělávací politice EU a principu subsidiarity. Jsou používány a diskutovány tři hlavní přístupy: předmětový, mezipředmětový a nadpředmětový.5. Vzdělávací programy Rady EvropyJsou významnou součástí mnohostranné činnosti této instituce . Pokrývají všechny stupně škol, včetně vzdělávání dospělých a pedagogického výzkumu. Jde zvláště o tyto programy: výchova k demokratickým hodnotám, historie, moderní jazyky, výměnné programy škol, reforma sekundárního vzdělávání, přístup k vysokoškolskému vzdělávání, legislativní reforma vysokých škol ve střední a východní Evropě, mobilita v terciální sféře a pedagogická dokumentace a výzkum.

Získané způsobilosti

kompetence v rozsahu cíle předmětu

Literatura

WEIDENFELD, W., WESSELS, W. Evropská unie od A do Z. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, Vydavatelství karolinum, 1997. 398 s. ISBN 80-7184-413-6. FIALA, P., PITROVÁ, M. Evropská unie. 1. vyd. - dotisk. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2003. 745 s. ISBN 80-7325-015-2. VALTEROVÁ E., JEŽKOVÁ, V. Žijeme v Evropě. Průvodce evropskou terminologií pro učitele a studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze - PdF ve spolupráci s ÚVRŠ a CES, 1999. 108 s. ISBN 80-86039-82-X.

Požadavky

Na základě probraného učiva viz Obsah a Literatura.

Garant

doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.