Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Kurikulum a jeho tvorba - SM (KSA / SMKUR)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSA / SMKUR - Kurikulum a jeho tvorba - SM, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Tradiční pojetí kurikula v ČR, platné pedagogické dokumenty ve školním roce 2009/10 - předškolní, základní i střední (odborné a gymnaziální) vzdělávání. (Nesnadné hledání českého ekvivalentu k termínu kurikulum vyplývající z odlišné pedagogické tradice.)2. Klíčové a odborné kompetence. Kurikulum, jeho různé pojetí a podoby, komponenty kurikula. Důvody vedoucí k zahájení kurikulární reformy v ČR a její dosavadní průběh. Pilotní verze vzdělávacího programu a jeho následné korekce, pilotní škola.3. Rámcové vzdělávací programy pro různé typy škol a tvorba školních vzdělávacích programů. Dvoustupňové kurikulum. Schéma pedagogického projektování a jeho využití při tvorbě kurikula. Základní kroky při tvorbě vzdělávacího programu a jejich vzájemná provázanost.4. Analýza vzdělávacích potřeb (obecné pojetí, možné zdroje a metody /techniky/ analytické činnosti, příprava a provádění analytické činnosti včetně formulace závěrů). Absolvent vzdělávání a profil absolventa školy. Sociální partner školy.5. Analýza souboru předpokládaných účastníků vzdělávání, analýza realizačních možností zadavatele vzdělávání (limitující faktory - např. finance, čas, materiální podmínky, dostupnost kompetentních vzdělavatelů aj.).6. Význam didaktické kategorie výukového cíle při tvorbě vzdělávacího projektu. (Vlastnosti a taxonomie výukových cílů.)7. Tvorba "osnov" - stanovení posloupnosti lekcí a způsobu, jak bude dosahováno specifických výukových cílů.8. Určení podpůrného kurikula (studijní opory, vzdělávací prostředky aj.).9. Vyhodnocování vzdělávání jako součást vzdělávacího programu. Sumativní a formativní hodnocení výsledků výuky (specifika, účel, využití výsledků). Diagnostické nástroje vhodné pro monitorování výsledků výuky.

Získané způsobilosti

kompetence v rozsahu cíle předmětu

Literatura

KALHOUS, Z., OBST, O. et al. Didaktika sekundárního vzdělávání. Olomouc, 2006. Prášilová, M. Speciálně připravené studijní texty pro distanční studium:Tvorba vzdělávacího programu. Praha : TRITON, 2006. 192 s. BEDNAŘÍKOVÁ, I. Kapitoly z andragogiky 1. Olomouc, 2006. ISBN 80-244-1355-8.BEDNAŘÍKOVÁ, I. Kapitoly z andragogiky 2. Olomouc, 2006. ISBN 80-244-1193-8.Walterová, E. Kurikulum (Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě). Brno, 1994. ISBN 80-210-0846-6.PASCH, M. aj. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. 1. vyd. Portál, Praha, 1998. ISBN 80-7178-216-5.KALHOUS, Z., OBST, O. aj. Školní didaktika. Portál, Praha, 2002. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno, 1996. ISBN 80-85931-15-X.PALÁN, J., MUŽÍK, J. Vzdělávací program jako základní kategorie dalšího profesního vzdělávání. (Zavěšeno v UNIFORu). PROKOPENKO, J., KUBR, M. aj. Vzdělávání a rozvoj manažerů. Praha : Grada Publishing, 1996. BELCOURT, M. a WRIGHT, P.C. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Praha: Grada Publishing, spol. s r.o., 1998. 248 s. ISBN 80-7169-459-2. SILBERMAN, M. aj. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997.

Požadavky

Na základě probraného učiva viz Obsah a Literatura.

Garant

doc. PhDr. Michaela Prášilová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Martina Fasnerová, Ph.D.doc. PhDr. Michaela Prášilová, Ph.D.