Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sociální psychologie - SP (KSA / SOCP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSA / SOCP - Sociální psychologie - SP, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vymezení předmětu sociální psychologieNejprve bude pojednáno o důvodech vzniku sociální psychologie a o prvních pokusech vymezení předmětu sociální psychologie, takto pořádajícího faktoru soustavy sociální psychologie. Předmět vědy byl chápán ve svých počátcích velmi široce, neboť zahrnoval studium chování všech sociálně žijících živočišných druhů. Teprve ve svém dalším vývoji vzniká antropocentricky orientovaná sociální psychologie na straně jedné a etologie na straně druhé.2. Metody sociální psychologieBude podán přehled a základní charakteristiky stěžejních metod, které vedou ke sběru, zpracování a vyhodnocování sociálně psychologických dat. Výklad bude zaměřen na tyto metody: pozorování, dotazování (dotazník, rozhovor, sémantický diferenciál, sociometrii), experiment a analýzu výtvorů.3. Sociální percepce objektůRegistrace percepčních charakteristik není objektivním odrazem vnější a vnitřní reality, ale je individuálně podmíněna. Uvedená skutečnost činí vnímání každého z nás jedinečným, což se odráží v percepci jednotlivých objektů. Budou probírány následující okruhy problémů - percepční akcentace, vliv motivace na výsledný proces vnímání, percepční obrana a vliv sociálních skupin na percepci jedince.4. Personální kogniceVnímání jiných osob je rovněž s ohledem na pozorovatele jedinečným procesem. Výsledný obraz vnímané osoby má pak podobu dojmu, tedy vysouzeného konstruktu z pozorovaného. Proces vysuzování pak může mít podobu intuice, kdy pozorovatel využívá informativní funkce emocí, nebo podobu inference, kdy tvorba výsledného obrazu je spíše výsledkem jedincovy kognice. Inferenci vycházející z kognice se snaží vysvětlit modely asocianistické, konstruktivistické nebo konjunktivní. Výklad bude zakončen pojednáním o možných determinantách personální kognice.5. Interpersonální kogniceReálný proces formování dojmu je determinován reálnou povahou mezilidské interakce, ve které dochází k formování dojmu. Zúčastněné osoby tak nejen druhé jedince vnímají, ale jsou současně i vnímány, což si více či méně uvědomují. Zpětnovazebné procesy určují další průběh sociální kognice. Výklad si bude všímat interpersonální kognice ve vztazích moci, ve vztazích závislosti, ve vztazích averze a hostility a ve vztazích vzájemných sympatií.6. Atribuční procesyAtribuční výzkum se zabývá otázkou, jak lidé v každodenním životě připisují příčinnost (kauzalitu) svému vlastnímu chování, chování druhých osob, ale též chování neosobních jevů v sociálním poli. V atribučních procesech se individuum snaží o vysvětlení příčin obklopujícího dění. Jestliže příčiny chování druhých osob spatřuje v jejich psychických charakteristikách, hovoří se o personální atribuci, jestliže v charakteristikách situace, pak se tato atribuce označuje jako atribuce situační. Stanovení jedné z atribucí má pak vliv na přisuzování zodpovědnosti.7. Teorie atribuceBudou představeny stěžejní teorie, které postihují atribuční procesy. Konkrétně bude pojednáno o teorii korespondujících inferencí, kovariační teorii a o jednotlivých atribučních tendencích.8. Postoje.9. Osobnost z hlediska sociální psychologie10. Rysy mezilidského chování11. Jedinec v rámci malé sociální skupiny12. Skupinový vliv

Získané způsobilosti

student/ka zná jednotlivé procesy formování dojmu;student/ka dokáže definovat procesy přisuzování zodpovědnosti;student/ka dokáže objasnit stěžejní témata sociální psychologie.student/ka dokáže aktivně vstupovat do sociálního prostoru;student/ka dokáže harmonizovat vztahy mezi jednotlivými aktéry v tomto prostoru. student/ka je způsobilý/á identifikovat vznikající sociální konflikty ve svém okolí.

Literatura

Nakonečný, M. Lexikon psychologie. Praha, 1995. Kliment, Pavel. Sociální psychologie. Olomouc: UP, 2002. Nakonečný, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 1999. Hewstone, M., Stroebe, W.:. Sociální psychologie. Praha: Portál 2006. Hayesová, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 1998. speciálně vytvořený základní studijní text pro kombinované studium oboru Sociální práce: Kliment, Pavel. Sociální psychologie. Olomouc: UP, 2002. odborná literatura: Atkinsonová, R.L., Atkinson, R.C., Smith, E.E., Bem, D.J., Nolen-Hoeksema, S. Psychologie. Praha: Victoria Publishing, 1995. Černoušková, V. Sociální psychologie (Užití sociometrie v pedagogické praxi). Olomouc: UP, 1987. Grác, J. Persuázia. Ovplyvňovanie človeka človekom. 2. vyd. Martin: Osveta, 1988. Hayesová, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 1998. Janoušek, J. a kol. Sociální psychologie. Praha, 1988. Janoušek, J. Metody sociální psychologie. Praha, 1986. Krech, D., Crutchfield, S.R., Ballachey, E.L. Človek v spoločnosti. Bratislava, 1968. Křivohlavý, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha, 1988. Metodológia a metódy sociálnej psychológie. Bratislava, 1990. Nakonečný, M. Lexikon psychologie. Praha, 1995. Nakonečný, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 1999. Papica, J. Vybrané kapitoly ze sociální psychologie I., II. Olomouc: UP, 1979. Výrost, J., Slaměník, I., ed. Aplikovaná sociální psychologie I. Praha: Grada, 1998. Výrost, Jozef, Slaměník, Ivan. Sociální psychologie. Praha: ISV, 1997. Watzlawick, P., Bavelasová, J.B., Jackson, D.D. Pragmatika lidské komunikace. Hradec Králové: Konfrontace, 1999. .

Požadavky

Zkouška probíhá formou písemného testu, na který navazuje ústní zkouška.

Garant

PhDr. Mgr. Naděžda Špatenková, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Mgr. Naděžda Špatenková, Ph.D.