Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Úvod do andragogiky - APM (KSA / UAPM)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSA / UAPM - Úvod do andragogiky - APM, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Co je to andragogika?Představení terminologického rámce, základních koncepcí, modalit a pojetí andragogiky.2. Historický vývoj andragogiky ve světěPředstavení základních fází vývoje andragogického myšlení, institucionalizace andragogiky v jednotlivých zemích, americké, holandské, německé, švýcarské, polské, jugoslávské a další pojetí andragogiky.3. Historický vývoj andragogiky v ČRPřiblížení vývoje andragogického myšlení v Č(S)(S)R - základy lidovýchovy, politické vzdělávání, vznik odborných pracovišť a kateder, představení konceptu integrální andragogiky Vladimíra Jochmanna, popis současného stavu.4. Předmět andragogikyAndragogika jako mobilizace lidského kapitálu v prostředí permanentní sociální změny, jako orientace dospělého člověka v kritických uzlech jeho životní dráhy, jako vyrovnávání se dospělého člověka se sociálními institucemi, jako věda o souvislostech změn syntetického statusu apod.5. Funkce vzděláváníVzdělávání jako nástroj fungování společnosti, jako nástroj udržování stávajícího mocenského rozložení, jako výtah, pojišťovna, představení kredencialismus, mechanismů udržení moci prostřednictvím vzdělávání, vzdělávání jako nástroj rozvoje osobnosti člověka.6. Objekt andragogikyDimenze životní dráhy dospělého člověka, přístupy k objektu andragogiky ze strany jednotlivých teoretiků a modelů - Knowles, Jarvis, Brookfield, Illich, Foucault, Buber, Freire7. Činitelé andragogické interakceVztah mezi subjektem a objektem, vysvětlení kurikula, specifikace prostředků andragogické interakce - vyučování a jeho podoby, sociální skupina, hra, práce, umění, jazyk, masmédia?8. Charakter andragogikyAndragogika jako věda induktivní, aplikovaná, problémově a synteticky orientovaná, integrující, multi-, inter- a trans-disciplinární. Institucionalizace andragogiky a možnosti její legitimizace.9. Postavení andragogiky v systému vědVztah andragogiky k opěrným disciplínám, inspirační, terminologické a metodologické zdroje v sociologii, pedagogice a psychologii. Vytváření vlastního disciplinárního prostoru v souvislosti s legitimizací.10. Edukativní dimenze andragogikyFunkční gramotnost jako indikátor kvality lidského kapitálu, dimenze vzdělávacího systému, celoživotní učení a vzdělávání ve strategiích EU, OECD a UNESCO.11. Čtyři kultury ve vzděláváníKultura expertů, inženýrská kultura, prorocká kultura, kultura komunikativního jednání a kultura hry v teorii W. Leirmana a aplikace kultury do andragogické intervence.12. Projektování vzdělávací akceAnalýza vzdělávacích potřeb, interpretace výsledků analýzy, formulace cíle, stanovení profilu účastníka a profilu absolventa, určení obsahu (inventář disciplín, studijní plán), zpracování osnov, anotací, volba forem, metod a technik vzdělávání, volba didaktických prostředků, tvorba studijních materiálů, organizační zabezpečení, materiální, technické a finanční zabezpečení, výběr lektorů, návrh způsobů evaluace.

Získané způsobilosti

- Student dokáže definovat andragogiku v jejích modalitách.- Student umí vyjmenovat a vysvětlit pojetí předmětu andragogiky.- Student dokáže vhodně pojmenovat jednotlivé přístupy k objektu andragogiky.- Student zná body historického vývoje andragogiky.- Student dokáže situačně aplikovat přístupy k andragogickému objektu.- Student dokáže připravit vzdělávací akci ve všech jejích krocích.- Student dokáže posoudit vhodnost užití jednotlivých prostředků andragogické intervence.- Student dokáže argumentovat v diskuzi o legitimizaci andragogiky.- Student vysvětlí zařazení andragogiky do širokého kontextu jejího pojetí.

Literatura

Leirman, W.:. Čtyři kultury ve vzdělávání. Praha, 1996. Kurikulum andragogiky. Ed. D. Šimek. Olomouc 2003. The Individual and Society at the Turn of the Century. Ed. D. Šimek. Olomouc 1998. Šimek, D., Bartoňková, H. Úvod do andragogiky. Olomouc VUP, 2001. Beneš, M.:. Úvod do andragogiky. Praha 1997. + další uvedená ve studijním materiálu "Andragogika" a na tutoriálech. Beneš, M. Andragogika - filozofie - věda. 1. vyd. Praha 2001. ISBN 978-80-247-2580-2.Beneš, M.:. Andragogika. 1. vyd. Praha 2008. Praha, 2008. Leirman, W.:. Čtyři kultury ve vzdělávání. 1. vyd. Praha 1996. Bartoňková, H.:. Foucaultovo andragogické kyvadlo. 1. vyd. Praha 2004. Walterová, E.:. Kurikulum (Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě). 1. vyd. Brno 1994. The Individual and Society at the Turn of the Century. Sborník z mezinárodní konference. Ed. D. Šimek, 1. vyd. Olomouc 1998. Knowles, M. S.:. The modern practice of adult education. 1. vyd. London 1980. Jarvis, P.:. The Sociology of Adult and Continuing Education. 1. vyd. London, 1985. Beneš, M.:. Úvod do andragogiky. 1. vyd. Praha 1997. Palán, Z.:. Výkladový slovník vzdělávání dospělých. 1. vyd. Karolinum, Praha 1997.

Požadavky

Disciplína je zakončena zkouškou, která probíhá formou písemné zkoušky. Otázky v písemné zkoušce vycházejí z doporučené studijní opory a z informací, které studenti obdrží na tutoriálu

Garant

Mgr. Vít Dočekal, Ph.D.doc. Mgr. Miroslav Dopita, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Vít Dočekal, Ph.D.