Předmět Vývoj andragogického myšlení - A (KSA / VAM)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSA / VAM - Vývoj andragogického myšlení - A, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Úvod do studia dějin andragogického myšlení.Význam studia dějin andragogického myšlení. Základní periodizace vývoje andragogického myšlení.2. Výchova a vzdělávání ve starověkých orientálních civilizacích.Mezopotámie, Egypt, hebrejská výchova, Indie, se zvláštním důrazem na čínskou kulturní oblast (Konfucius, Mencius, škola taoismu a škola mohistů).3. Výchova a vzdělávání ve starověkém Řecku.Sparta, Athény, Démokritos, Sokrates, Platón, Aristoteles.4. Helénismus a výchova a vzdělávání ve starověkém Římě.Quintilianus, Cicero, Seneca, Museion.5. Křesťanská středověká výchova.Vznik církevních škol, klášterů a řeholních řádů, středověké univerzity, Augustinus Aurelius, Tomáš Akvinský, vliv scholastiky na středověkou výchovu.6. Výchova a vzdělávání v období renesance a humanismu.Vives, Rotterdamský, Rabelais, Montaigne, More, Campanella. Katolická protireformace (Martin Luther), jezuitské školství, protestantské školství.7. Výchovný a vzdělávací systém Jana Amose Komenského.Obecná porada o nápravě věcí lidských. Pansofická škola. Vzdělávání dospělých a idea celoživotního vzdělávání. Didaktika.8. Vzdělávání v Evropě od 17. století do druhé poloviny 19. století.Locke, Pestalozzi, Herbart, Rousseau. Počátky distančního, respektive korespondenčního vzdělávání. Osvícenství, encyklopedisté.9. Vývoj andragogického myšlení v letech 1800 - 1918.Vznik a institucionalizace škol pro dospělé - lidové akademie, univerzitní extenze, distanční vzdělávání, dělnická akademie. 1883 - pojem andragogika (Kapp, Rosenstock - Huessy).10. Vzdělávání dospělých a andragogika v letech 1918 - 1945.Vzdělávání dospělých na vysokých školách. Dewey, Thorndike, Livingstone, Flitner, Litt.11. Vzdělávání dospělých a andragogika v západoevropských zemích po roce 1945.Důraz na teorii vzdělávání dospělých. UNESCO - Elsinor. Velká Británie, Francie, Itálie, Německo (Ballauf, Pöggeler, Hanselman).12. Vzdělávání dospělých a andragogika v USA a Kanadě po roce 1945.Důraz na teorii vzdělávání dospělých. Kidd, Knox, Knowles, Knoll.13. Vzdělávání dospělých a andragogika ve střední a východní Evropě po roce 1945.Potlačení teoretických snah vs. potřeby praxe. Polsko (Turos, Wojciechowski), Jugoslávie (Samolovčev, Ogrizovič, Savičevič), Československo (Trnka, Čecetka, Škoda, Hyhlík, Livečka, Jochmann)
Získané způsobilosti
kompetence v rozsahu cíle předmětu
Literatura
Škoda, K.:. Kapitoly z dějin andragogiky. Praha 1996. Štverák, V., Čadská, M.:. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Praha 2001. Palán, Z.:. Výkladový slovník vzdělávání dospělých. 1. vyd. Karolinum, Praha 1997. Beneš, M.:. Andragogika, filosofie, věda. Praha 2001. Štverák, V.:. Dějiny pedagogiky I. Praha 1982. Štverák, V.:. Dějiny pedagogiky II. Praha 1982. Störig, H. J.:. Malé dějiny filozofie. Kostelní Vydří 2000. Hely, A. S. M.:. Nové směry ve výchově dospělých (od Elsinoru po Montreal). Praha 1967. Cipro, M.:. Průvodce dějinami výchovy. Praha: Panorama, 1984. Ekpenyong, L. E.:. Studying Adult Learning Through the History of Knowledge. In: International Journal of Life Long Education, vol. 9, no. 3, July-Sept 1990 p. 161-178. Knowles, M. S.:. The Adult Learner. A neglected species. Houston, Gulf Publishing, 1990. Draper, J.:. The Metamorphoses of Andragogy. In: Canadian Journal of Studies in Adult Education, vol. 12, no. 1, May 1998. Twentieth Century Thinkers in Adult & Continuing Education. Peter Jarvis, Editor, Kogan Page, London 2001. Beneš, M.:. Úvod do andragogiky. 1. vyd. Karolinum, Praha 1997. Kol. autorů:. Výchova a vzdelávanie dospelých, andragogika. Terminologický a výkladový slovník. Praha 1966.
Požadavky
Na základě probraného učiva viz Obsah a Literatura.
Garant
Mgr. Pavel Veselský, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Pavel Veselský, Ph.D.