Předmět Vývoj andragogického myšlení - AVD (KSA / VANMY)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSA / VANMY - Vývoj andragogického myšlení - AVD, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Úvod do studia dějin andragogického myšlení - jeho význam. Vývoj andragogického myšlení jako reflexe současného stavu. Andragogika a její konstituování jako pojmu, pole praxe, vědy a studijního oboru. Základní periodizace vývoje andragogického myšlení.1. Výchova a vzdělávání ve starověkých orientálních civilizacích.Mezopotámie, Egypt, hebrejská výchova, Indie, čínská kulturní oblast (Konfucius, Mencius, škola taoismu a škola mohistů).2. Výchova a vzdělávání ve starověkém Řecku.Sparta, Athény, Démokritos, Sokrates, Platón, Aristoteles.3. Helénismus a výchova a vzdělávání ve starověkém Římě.Quintilianus, Cicero, Seneca, Museion.4. Křesťanská středověká výchova.Vznik církevních škol, klášterů a řeholních řádů, středověké univerzity, Augustinus, Akvinský, vliv reformace na výchovu a vzdělávání.5. Výchova a vzdělávání v období renesance a humanismu.Vives, Rotterdamský, Montaigne, More, Campanella. Katolická protireformace (Martin Luther), jezuitské školství, protestantismus.6. Výchovný a vzdělávací systém Jana Amose KomenskéhoObecná porada o nápravě věcí lidských. Pansofická škola. Vzdělávání dospělých a idea celoživotního vzdělávání. Didaktika.7. Vzdělávání v Evropě od 17. století do druhé poloviny 19. století.Locke, Pestalozzi, Herbart, Rousseau, Diderot. Počátky distančního, respektive korespondenčního vzdělávání.8. Vývoj andragogického myšlení v letech 1800 - 1918.Vznik a institucionalizace škol pro dospělé - lidové akademie, univerzitní extenze, individualizovaná, distanční vzdělávání, dělnická akademie. 1883 - pojem andragogika (Kapp, Rosenstock - Huessy)9. Vzdělávání dospělých a andragogika v letech 1918 - 1945.Vzdělávání dospělých na vysokých školách. Dewey, Thorndike, Livingstone, Flitner, Litt.10. Vzdělávání dospělých a andragogika v západoevropských zemích po roce 1945.Důraz na teorii vzdělávání dospělých. UNESCO - Elsinor. Velká Británie, Francie, Itálie, Německo, Ballauf, Pöggeler, Hanselman.11. Vzdělávání dospělých a andragogika v USA a Kanadě po roce 1945.Důraz na pragmatismus ve vzdělávání dospělých. Kidd, Knox, Knowles12. Vzdělávání dospělých a andragogika ve střední a východní Evropě po roce 1945.Potlačení teoretických snah vs. potřeby praxe. Polsko (Turos, Wojciechowski), Jugoslávie (Samolovčev, Ogrizovič, Savičevič), Československo (Trnka, Čecetka, Škoda, Hyhlík, Livečka, Jochmann)
Získané způsobilosti
Student je schopen:- definovat a popsat předmět zájmu vývoje andragogického myšlení, - vyjmenovat, kategorizovat a rozlišit jeho stěžejní fáze, - časově je seřadit a demonstrovat tak jejich návaznost, - vybrat a analyzovat jedno jeho téma, - doplnit k němu kontext a klíčové myslitele, - pojmenovat, znázornit a ukázat jeho povahu.Student dokáže:- charakterizovat, vysvětlit, vyjádřit a interpretovat hlavní myšlenky a kontext tématu, které si zvolil, - vypočítat jeho hlavní představitele, zařadit je k sobě tak, aby mohl identifikovat a srovnat společné a rozdílné rysy jejich myšlení;- diskutovat o zvoleném tématu, - poznatky dobově podmíněné je schopen využít a přeformulovat je do současného andragogického diskurzu tak, aby byl schopen odhadnout a testovat jejich relevanci pro současnost, případně je byl schopen aplikovat a praktikovat v současném kontextu. Ačkoli nabyté způsobilosti studenta v rámci tohoto předmětu nelze přesně změřit, je možné říct, že student umí:- shrnout a formulovat podstatné poznatky o tématu, - zkontrolovat jejich faktickou správnost, - zhodnotit a posoudit jejich povahu tak, aby mohl navrhnout a nastavit prezentaci vybraného tématu;- pro tento účel dokáže sestavit společně se spolužáky strukturu své prezentace - porovnávat a kombinovat teoretické poznatky, na jejich základě konstruovat své úvahy a argumentovat pro ně;- pro tutoriál je schopen zvolit vhodná diskusní témata;- je způsobilý naplánovat, připravit, organizovat a řídit diskuzi nad zvoleným tématem, v diskuzi nejenom oponovat svým spolužákům, zdůvodňovat svá stanoviska a zpochybňovat jejich, ale též revidovat své představy a oceňovat snahu o diskuzi u svých oponentů.
Literatura
Škoda, K. Kapitoly z dějin andragogiky. Praha 1996, s. 57 - 136. Čadská, M. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Praha 2001. Palán, Z. Výkladový slovník lidské zdroje. Praha 2002. (vybraná hesla).
Požadavky
K udělení zápočtu je nezbytné splnění korespondenčního úkolu (individuální a skupinová práce na vybraném tématu), jeho odevzdání v písemné podobě, včetně podílu na prezentaci a diskuzi o něm na tutoriálu. Splnění zápočtu je nezbytnou podmínkou připuštění ke zkoušce.Zkouška probíhá ústní formou.
Garant
Mgr. Pavel Veselský, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Pavel Veselský, Ph.D.