Předmět Základy andragogiky - SP (KSA / ZAND)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSA / ZAND - Základy andragogiky - SP, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Co je to andragogika?Představení terminologického rámce, základních koncepcí, modalit a pojetí andragogiky.2. Historický vývoj andragogiky ve světěPředstavení základních fází vývoje andragogického myšlení, institucionalizace andragogiky v jednotlivých zemích, americké, holandské, německé, švýcarské, polské, jugoslávské a další pojetí andragogiky.3. Historický vývoj andragogiky v ČRPřiblížení vývoje andragogického myšlení v Č(S)(S)R - základy lidovýchovy, politické vzdělávání, vznik odborných pracovišť a kateder, představení konceptu integrální andragogiky Vladimíra Jochmanna, popis současného stavu4. Předmět andragogikyAndragogika jako mobilizace lidského kapitálu v prostředí permanentní sociální změny, jako orientace dospělého člověka v kritických uzlech jeho životní dráhy, jako vyrovnávání se dospělého člověka se sociálními institucemi, jako věda o souvislostech změn syntetického statusu apod.5. Funkce vzděláváníVzdělávání jako nástroj fungování společnosti, jako nástroj udržování stávajícího mocenského rozložení, jako výtah, pojišťovna, představení kredencialismus, mechanismů udržení moci prostřednictvím vzdělávání, vzdělávání jako nástroj rozvoje osobnosti člověka.6. Objekt andragogikyDimenze životní dráhy dospělého člověka, přístupy k objektu andragogiky ze strany jednotlivých teoretiků a modelů - Knowles, Jarvis, Brookfield, Illich, Foucault, Buber, Freire7. Činitelé andragogické interakceVztah mezi subjektem a objektem, vysvětlení kurikula, specifikace prostředků andragogické interakce - vyučování a jeho podoby, sociální skupina, hra, práce, umění, jazyk, masmédia?8. Charakter andragogikyAndragogika jako věda induktivní, aplikovaná, problémově a synteticky orientovaná, integrující, multi-, inter- a trans-disciplinární. Institucionalizace andragogiky a možnosti její legitimizace.9. Postavení andragogiky v systému vědVztah andragogiky k opěrným disciplínám, inspirační, terminologické a metodologické zdroje v sociologii, pedagogice a psychologii. Vytváření vlastního disciplinárního prostoru v souvislosti s legitimizací.10. Edukativní dimenze andragogikyFunkční gramotnost jako indikátor kvality lidského kapitálu, dimenze vzdělávacího systému, celoživotní učení a vzdělávání ve strategiích EU, OECD a UNESCO.11. Čtyři kultury ve vzděláváníKultura expertů, inženýrská kultura, prorocká kultura, kultura komunikativního jednání a kultura hry v teorii W. Leirmana a aplikace kulturu do andragogické intervence.12. Projektování vzdělávací akceAnalýza vzdělávacích potřeb, interpretace výsledků analýzy, formulace cíle, stanovení profilu účastníka a profilu absolventa, určení obsahu (inventář disciplín, studijní plán), zpracování osnov, anotací, volba forem, metod a technik vzdělávání, volba didaktických prostředků, tvorba studijních materiálů, organizační zabezpečení, materiální, technické a finanční zabezpečení, výběr lektorů, návrh způsobů evaluace.
Získané způsobilosti
- Student definuje andragogiku v jejích modalitách.- Student vyjmenuje a vysvětlí pojetí předmětu andragogiky.- Student pojmenuje jednotlivé přístupy k objektu andragogiky.- Student zná body historického vývoje andragogiky.- Student dokáže situačně aplikovat přístupy k andragogickému objektu.- Student umí připravit vzdělávací akci ve všech jejích krocích. - Student dokáže posoudit vhodnost užití jednotlivých prostředků andragogické intervence.- Student umí argumentovat v diskuzi o legitimizaci andragogiky.- Student vysvětlí zařazení andragogiky do širokého kontextu jejího pojetí.
Literatura
BENEŠ, M. Andragogika - teoretické základy. Praha, 2003. ISBN 80-8643-223-8.Šimek, D.; Bartoňková, H.:. Andragogika. Olomouc 2002. Leirman, W.:. Čtyři kultury ve vzdělávání. Praha, 1996. Kolektiv autorů:. Lidské zdroje v České republice 1999. 1. vyd. NVF a Ústav pro informace ve vzdělávání, Praha 1999. The Individual and Society at the Turn of the Century. Sborník z mezinárodní konference. Ed. D. Šimek, 1. vyd. Olomouc 1998. Palán, Z.:. Výkladový slovník vzdělávání dospělých. 1. vyd. Karolinum, Praha 1997.
Požadavky
Disciplína je zakončena kolokviem, které probíhá formou písemné zkoušky. Otázky v písemné zkoušce vycházejí z doporučené studijní opory a z informací, které studenti obdrží na tutoriálu.
Garant
Mgr. Vít Dočekal, Ph.D.PhDr. Eva Klimentová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Vít Dočekal, Ph.D.