Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy tržní ekonomie - APM (KSA / ZTREK)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSA / ZTREK - Základy tržní ekonomie - APM, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vymezení obsahu předmětu. Ekonomie vs. ekonomika, pozitivní a normativní ekonomie, metody zkoumání v ekonomii, členění ekonomie jako vědy, základní ekonomické otázky a pojmy.2. Základy ekonomického myšlení. Vývoj ekonomických teorií od antiky a středověku po současnost. Převládající ekonomické směry od anglické klasické ekonomie do dnešních dní. Klasická škola, liberalismus, keynesiánství, neoliberalismus, monetarismus aj.3. Tržní mechanismus. Centrální, smíšený a tržní systém. Tržní mechanismus, hlavní rysy a charakteristiky - "co, jak a pro koho vyrábět", výrobní činitelé - práce, půda, kapitál, cena výrobních činitelů, primární a sekundární výrobní činitelé, základní znaky, hodnota vs. cena, cena jako fenomén trhu,4. Trhy. Vymezení trhu, druhy trhů, dílčí a agregátní trh, trh zboží a služeb, trh kapitálu, trh peněz, trh práce - základní prvky a znaky. Organizace trhu, dokonalá konkurence, nedokonalá konkurence, monopolistická konkurence, oligopol, monopol, monopson.5. Tržní síly - nabídka. Zákon pozitivně skloněné nabídky, elasticita nabídky, posun nabídky a posun po nabídce, faktory ovlivňující nabídku, substituty, komplementy, zvláštní tvary nabídkové křivky.6. Tržní síly - poptávka. Zákon negativně skloněné poptávky, elasticita poptávky, posun poptávky a posun po poptávce, faktory ovlivňující poptávku, substituty, komplementy, zvláštní tvary poptávkové křivky.7. Subjekty trhu. Domácnosti (spotřebitel), firmy, státy, nadnárodní subjekty. Globalizace, příčiny a důsledky, veliká vs. malá otevřená ekonomika, nadnárodní ekonomické celky aj.8. Makroekonomické veličiny. Hrubý domácí produkt, hrubý národní produkt, čistý domácí produkt, čistý národní produkt, míra nezaměstnanosti, typy nezaměstnanosti, ukazatel čistého ekonomického blahobytu. Poruchy rovnováhy - deflace, inflace, desinflace, stagflace, taxflace - jejich příčiny a nástroje k jejich řešení.9. Hospodářská politika. Cíle a subjekty hospodářské politiky, nástroje hospodářské politiky, meze účinnosti jednotlivých nástrojů hospodářské politiky, protichůdnost cílů, hospodářské cykly - příčiny, následky, řešení.10. Fiskální politika. Fiskální vs. rozpočtová politika, druhy veřejných rozpočtů, veřejné finance. Státní rozpočet - příjmy a výdaje, základní teze a východiska, rozpočty krajů a obcí, ostatní veřejné rozpočty. Deficit veřejných rozpočtů, veřejný dluh, řešení, reforma veřejných financí.11. Měnová politika. Cíle měnové politiky, nástroje měnové politiky, subjekt měnové politiky. Centrální banka, nezávislost centrální banky, typy monetárních politik - restriktivní a expanzivní, základní teze a východiska, meze měnové politiky.12. Evropská ekonomická integrace. Stručný nástin historie integrace z ekonomického hlediska. Hospodářská a měnová unie, euro, Maastrichtská konvergenční kritéria, Evropská centrální banka, Evropský systém centrálních bank, měnová politika EU.

Získané způsobilosti

- Student dokáže definovat základní principy ekonomie jako společensko vědní disciplíny.- Umí popsat a interpretovat historická vývojová stádia ekonomie a základní směry ekonomického myšlení od antiky po současnost.- Je schopen aplikovat základní ekonomická východiska na ekonomickou a hospodářskou realitu.- Je vybaven pojmovým aparátem ekonomie, dokáže se v odborném jazyce vyjadřovat a argumentovat. - Student je schopen posoudit základní ekonomické jevy a procesy a souvislosti mezi nimi.- Dokáže nalézt řešení základních ekonomických problémů s ohledem na jejich vícekriteriálnost a jejich rozdílná působení v čase i jejich důsledky. - Je připraven analyzovat hlavní chyby v ekonomickém jednání jednotlivých subjektů i v hospodářské politice a nalézt základní odborná východiska k jejich nápravě.- Student dokáže analyzovat základní ekonomické jevy, procesy, problémy a výstupy. - Na základě analýzy dokáže nalézt hlavní směry řešení a efektivně je vést a řídit směrem k jejich nápravě. - Je následně kompetentní rozpoznat a argumentovat případné nedostatky, které vedou k nežádoucím jevům při nápravě a které by mohly vést k neuspokojivým výsledkům.- Na základě nabytých znalostí je schopen efektivně řídit základní ekonomické procesy od jejich vzniku až po úspěšné zakončení.

Literatura

Jurečka, V. (2010). Makroekonomie. Praha, Grada. Hořejší, B., Soukupová, J. (2012). Mirkoekonomie. Praha, Management Press. Kubátová, J. (2004). Náhled do ekonomie. ČR, UP Olomouc. Samuelson, P., Nordhaus, W. (2010). Ekonomie. Praha, Nakladatelství Svoboda. Veřejné elektronické zdroje. www.cnb.cz. www.mfcr.cz, www.czso.cz. Revenda, Z., Mandel, M. (2011). Peněžní ekonomie a bankovnictví. Praha, Management Press.

Požadavky

Student vypracuje modelový případ (seminární práci), který je zadán jako korespondenční úkol. Práce musí odpovídat požadované kvalitě na práce tohoto typu odborného textu. Splnění korespondenčního úkolu je nezbytnou podmínkou pro absolvování kolokvia.Kolokvium probíhá formou písemnou nebo ústní. Student musí prokázat dostatečné vědomosti z oblasti základů ekonomie a tržního mechanismu, musí znát význam a náplň jednotlivých proměnných, vzájemné souvislosti mezi nimi a základní teze jednotlivých nástrojů a typů hospodářské politiky k řešení různých typů ekonomických nerovnováh.

Garant

doc. Ing. Richard Pospíšil, Ph.D.

Vyučující

doc. Ing. Richard Pospíšil, Ph.D.