Předmět Metodika mediální výchovy (KZU / MMVM)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KZU / MMVM - Metodika mediální výchovy, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. setkání: Úvod do kurzu (cíl, průběh, zakončení). Základní terminologie.2. setkání: Média ve společnosti a jedinec: mediální socializace - výchovné a vzdělávací aspekty médií.3. setkání: Široký rámec mediální výchovy: Teorie mediální pedagogiky I. - historický kontext, vznik a vývoj, mezinárodní srovnání, základní koncepty.4. setkání: Teorie mediální pedagogiky II: mediální gramotnost - základní kompetence pro život v současné společnosti.5. setkání: Praxe mediální pedagogiky I: mediální didaktika - jak učit (s) médii (historie, různost přístupů, ICT ve vzdělávání).6. setkání: Praxe mediální pedagogiky II: mediální výchova ve škole - jak učit o médiích (vývoj, česká koncepce).7. setkání: Praxe mediální pedagogiky III: metody mediální výchovy - jak realizovat MV ve škole (způsoby realizace, projekt, zapojení do různých předmětů, ?).8. setkání: Mediální výchova/socializace mimo kontext školy (rodina, mimoškolní a další výchovná zařízení).9. setkání: Příprava vlastního mediálně-výchovného projektu (praktického, výzkumného)10. setkání: Zodpovědnost médií, veřejná kontrola médií, mediálně-pedagogické poradenské a kontrolní nástroje.11. setkání: Mediální / mediálně-pedagogický výzkum a specifické cílové skupiny mediální výchovy (děti a mládež, vzdělávací a výchovné profese, senioři).12. setkání: Prezentace a diskuse projektů.
Získané způsobilosti
Studující získají teoretické, praktické a výzkumné znalosti z oblasti mediální pedagogiky, výchovy a socializace a vztahu médií a dětí. Získají také schopnosti pro vytváření a evaluaci praktických vzdělávacích metodik. V rámci seminární práce sami připraví buď mediálně-pedagogický projekt nebo koncept výzkumu v této oblasti. Svoji práci budou také prezentovat před ostatními a diskutovat s nimi.
Literatura
nullHüther, J. & Schorb, B. Grundbegriffe Medienpädagogik. München: KoPaed, 2004. Vollbrecht, R. & Wegener, C. (ed.). Handbuch Mediensozialisation. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2010. Potter, James. Media Literacy. Sage, 2010. Mašek, J. - Sloboda, Z. - Zikmundová, V. Mediální pedagogika v teorii a praxi. Plzeň: ZČU, 2010. Sloboda a kol. Mediální tvorba v kontextu vzdělávání. Brno: Barrister & Principal, 2011. Wolek, J. Televize jako spolutvůrce domova a extenze rodiny. In Sociální studia 4. Brno: FSS MU, 1999. Mičienka, M. - Jirák, J. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007.
Požadavky
Kurz je zakončen kolokviem. Podmínkami připuštění ke kolokviu jsou: - aktivita na seminářích, tím se rozumí participace na diskusích a vklad vlastních mediálních či pedagogických znalostí, - dále vypracování, prezentace a diskuse vlastního projektu. - Kolokvium bude pak realizováno formou testu (s otevřenými otázkami) zaměřeného na porozumění dané oblasti. Test bude vycházet z povinné literatury a informací získaných během prezenčních setkání.
Garant
Mgr. Zdeněk Sloboda