Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Populární kultura a její žánry (KZU / PKZM)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KZU / PKZM - Populární kultura a její žánry, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Základní tematické okruhy1) "Kafka jde do kina": Polyfonní rozptyl kultury prvních dvou desetiletí 20. století. Od avantardních konceptů nefigurativního umění pro elitu až po masový dopad filmové produkce. Kubismus, abstraktní malba, konceptualizace národa a etnika/rasy (Griffith: The Birth of the Nation; Mitteleuropa; O. Spengler), modernismus jako deklarace životního pocitu krize světa, groteska a její posun k serióznímu obrazu krize světa (Ch. Chaplin), horror jako žánr generující životní pocit (Fantomas, Nosferatu, Kabinet dr. Caligariho), etablování jazzu a blues jako vlivných hudebních forem, přijetí fragmentu na místo dosavadní komplexnosti.2) Metropolis: Svět jako uměle vytvořený dokonalý systém. Utopické a antiutopické obrazy světa (S. Ejzenštejn a raný sovětský film, F. Lang: Metropolis), detektivní příběh jako triumf práva a trestu nad zločinem a chaosem (A. C. Doyle, A. Christie, R. Chandler), nástup propagandistického umění (sovětský komunismus a nástup nacismu).3) Mickey Mouse, Kačer Donald, Pepek námořník, Goofy; Sněhurka a sedm trpaslíků, Pinnocchio, Fantasia, Bambi ad.: Impakt animovaného non-lidského hrdiny ve 30. letech. Svět Walta Disneyho jako svět ideálního kulturního kapitálu.4) Superman, Captain Marvel, Batman, Captain America ad.: Koncept supermana ve 30. - 50. letech. Jedinec a jeho vliv na dění světa. Posuny od internalizované duše a mysli k exteriorizaci hodnot. Srovnání se superhrdinou 70. a 80. let (Rambo, Rocky, Conan, trilogie Terminátor, tetralogie Indiana Jones).5) Western jako produktivní žánr dekády "nukleární rodiny": 50. léta (The Gunfighter, The Searchers, The Alamo, The Magnificent Seven). Pozdější modifikace a metamorfózy žánru a toposu "dobývání západu". Související kulturní produkty (country music).6) - 7) Rock'n'roll a jeho proměna v rock v 60. letech. Nástup hudby s "autentickým postojem". The Beatles a další ikony 60. let jako činitelé radikální proměny fungování popkultury.8) - 9) James Bond: Od Dr No ke Quantum of Solace jako cesta prototypu stabilního hrdiny v nestabilní době. Významotvorné implikace vývoje celé knižní a filmové série. Hrdina jako komerční produkt. Product placement a další inovované postupy na časové ose padesáti let.10) - 11) Hvězdné války: Nástup moderního mýtu a eliminace hranic "vysoké" a "pokleslé" kultury.12) Od sci-fi k fantasy: Proměny žánrového principu utváření možného světa a dopady této proměny na způsoby vnímání a vztahu k fikčnímu světu (2001: Space Odyssey, Blade Runner, Alien versus filmy s Batmanem, Shreck, Hellboy ad.).13) J. K. Rowlingová, Paulo Coelho, Dan Brown a další literární hvězdy současnosti. Interaktivní relace struktury díla a marketingové strategie.

Získané způsobilosti

Studenti získají základní přehled o proměně definic populární kultury (od opovržení po akademický respekt), osvojí si soubor klíčových termínů a analytických postupů (naratologie, žánrový přístup ad.). Dokáží vyhodnotit aktuální projevy populární kultury v širším společenském kontextu, zvážit roli recipienta a na text vázaných diváckých praktik.

Literatura

BETTS, Raymond F. A History of Popular Culture: More of Everything, Faster and Brighter. New York, 2004. STRIANTI, D. An Introduction to Theories of Popular Culture. London: Routledge, 1995. Bordwell, D., Thompsonová, K. Dějiny filmu. Praha, 2007. BÍLEK, P. (ed.). James Bond a major Zeman: Ideologizující vzorce vyprávění. Příbram, 2007. PETŘÍČEK, Miroslav. Majestát zákona. Raymond Chandler a pozdní dekonstrukce. Praha, 2000. PROPP, V. J. Morfologie pohádky a jiné studie. Praha: H&H, 1998. Ryan, M.L. Narrative across Media: The Languages of Storytelling (Frontiers of Narrative), University of Nebraska Press, Lincoln 2004. Berger, A. A. Popular Culture Genres. Newbury Park: Sage 1992. McROBBIE, D. Postmodernism and Popular Culture. London: Routledge 1994. BROWNE, Ray B., ed. Profiles of Popular Culture: A Reader. Madison, 2005. FISKE, J. Reading Popular Culture. London: Unwin Hyman, 1989. JENKINS III, H. Star Trek Rerun, Reread, Rewritten: Fan Writing as Textual Poaching. In: Newcomb, H. (ed.) Television: The Critical View. New York: Oxford University Press 2000. HORVÁTH, Tomáš. Tajomstvo a vražda: Model a dejiny detektívneho žánru. Bratislava, 2011. DELAMATER, Jerome H.; PRIGOZY, Ruth, eds. Theory and Practice of Classic Detective Fiction. Westport: Greenwood Press, 1997.

Požadavky

Zvládnutí předepsané odborné literatury, prokázané prostřednictvím výkladové eseje, která bude interpretovat zvolený jev populární kultury daného období v uceleném kulturně historickém kontextu. Při dotaci 3 kredity je minimální rozsah 1 500 slov a práce může být založena na jediném zvoleném díle. Odevzdaný esej musí splňovat parametry akademického psaní, tj. být založen na odborné literatuře a dodržovat zásady odborného psaní.

Garant

Mgr. Jakub Korda, Ph.D.