Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Stylistika (KZU / STB)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KZU / STB - Stylistika, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1.Slohové postupy (textové modely), jejich modifikace, podmínky použití2.Objektivní a subjektivní slohotvorné činitele3.Funkční styl prostě sdělovací, esteticky sdělný4.Funkční styl odborný5.Funkční styl publicistický - komunikační rámec6.Zpravodajství informační funkce, informační kvalita7.Zpravodajství - objektivizace8.Zpravodajství - textové vzorce (žánry)9.Publicistika v užším smyslu - výrazové prostředky10.Publicistika v užším smyslu - textové vzorce (žánry)11.Syžetová oblast - výrazové prostředky12.Syžetová oblast - textové vzorce (žánry)Upřesnění obsahu - úkoly:I. Opakování: lingvistika a stylistika, komunikace.II.Funkční stylistikaSamostudium v literatuře - systematika, styly, slohotvorné činitele, terminologie.1.a)Slohové postupyÚkoly pro skupinu: nastudovat téma v odborné literatuře, vytvořit krátký text pro jednotlivé slohové postupy, volba modifikace je libovolná.b)Objektivní a subjektivní slohotvorné činiteleÚkoly pro skupinu: samostudium tématu; zvolit libovolnou kombinaci nejméně tří různých objektivních slohotvorných činitelů a vytvořit krátký text, jenž bude tyto činitele odrážet.2.Funkční stylySamostudium v literatuře ? základní teorie:obecná charakteristika stylů (vč. kontextu parametrů komunikačního rámce), jejich dílčích stylových oblastí, žánrů.a)Styl prostě sdělovací, esteticky sdělnýÚkoly pro skupinu: samostudium tématu; zpracovat krátké výkladové pojednání na téma literárnost ? neliterárnost.b)Styl odbornýÚkoly pro skupinu: samostudium tématu; vytvořit esej (cca do 6 řádků); zpracovat krátké výkladové pojednání na téma různé chápání termínů esej a esejistický styl.III.Styl publicistickýÚkoly pro skupinu: samostudium tématu; vytvořit krátký text za užití reálného a aktuálního tématu (6 ? 10 řádků) v rámci libovolně zvolené dílčí stylové oblasti, přičemž budou důsledně kombinovány textové a nejméně jeden netextový prostředek.a)Obecné faktory ovlivňující výslednou podobu sděleníÚkoly pro skupinu: samostudium tématu.b)Specifické faktory ovlivňující výslednou podobu sděleníÚkoly pro skupinu: samostudium tématu.IV.ZpravodajstvíSamostudium základní teorie ? literaturaa)Informační kvalita ? objektivitaÚkoly pro skupinu: samostudium tématu; vytvořit krátké výkladové pojednání na téma (ne)existence zpravodajské normy.b)Objektivizace sdělení, jazykový odrazÚkoly pro skupinu: samostudium tématu.c)Porušení zásad informační kvalityÚkoly pro skupinu: samostudium tématu.d)Zpravodajské žánryÚkoly pro skupinu: samostudium žánrových norem; test ověřující znalosti žánrů.V.Publicistika v užším smyslu a syžetová oblastSamostudium základní teorie ? literatura.Úkoly pro skupinu: samostudium tématu; vytvořit žánrově konformní text dle vlastní volby buď za užití věcné, anebo nevěcné argumentace.a)Publicistika v užším smyslu slova - specifikace pragmatického a nepragmatického aspektu jako základ členění dílčí oblasti publicistickéÚkoly pro skupinu: samostudium v literatuře; vytvořit krátký text, který bude odpovídat tzv. fíčrové zprávě.b)Publicistika v užším smyslu slova ? žánry, jejich modifikace, žánrově nezačlenitelné texty, textové komplexyÚkoly pro skupinu:1. samostudium žánrových norem; test ověřující znalosti žánrů;2. studenti rozhodnou, o jaký formát jde u Otázek Václava Moravce, Máte slovo Michaely Jílkové.c)Dílčí oblast syžetováÚkoly pro skupinu: samostudium žánrových norem; test ověřující znalosti žánrů.

Získané způsobilosti

Smyslem předmětu, je posílit textovou a stylovou kompetenci studentů. Předpokládaným výstupem je schopnost účastníků kurzu tvořit texty dle přesného nastavení komunikačních parametrů

Literatura

Kořenský, J. a kol. Komplexní analýza komunikačního procesu a textu. České Budějovice, 1999. BEČKA, J. V. Česká stylistika. Praha: Academia, 1992. Schmidt, W., kol. Funktional-kommunikative Sprachbeschreibung. Theoretisch-methodische Grundlegung, Berlin 1981. Čechová, M. Současná česká stylistika. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-00-3.JEDLIČKA, A. a kol. Základy české stylistiky. Praha: SPN, 1970.

Požadavky

Zápočet:- 75% aktivní účast na výuce, - klasifikovaný test vědomostí - předložení dílčích seminárních úkolů.Zkouška:- zkouška teoretických znalostí formou volby otázek vycházejících z tematických okruhů.Specifické požadavky:1. Podmínky realizace předmětu:A/ Kompetenční základ:Kurz navazuje na předměty vyučované v přecházejících semestrech, které sledovaly jednotlivé roviny výrazových prostředků, rovněž komunikační rozměr jazyka, předpokládána je dobrá znalost systémových norem (Úvod do studia jazyka, Současný český jazyk 1 a 2). Vzhledem k multidisciplinaritě předmětu bude požadováno zopakování kompetenčního základu, případně jeho rozšíření formou samostudia (vybraná témata, problémy).B/ Specifické požadavky - referující:- Podklady k jednotlivým tématům - texty, s nimiž bude autor ve vazbě na zadání pracovat, případně zadané výkladové úseky, otázky a úkoly pro skupinu, odkazy na literaturu atd. - budou referující distribuovat skupině s náležitým časovým předstihem, nejméně však týden před realizací tématu. Současně budou zaslány vyučujícímu na jeho e-mailovu adresu.- Předpokladem udělení zápočtu u studentů - referentů je precizní příprava textů, důkladná orientace v tématu, odpovídající kompetenční základ, schopnost reagovat na dotazy auditoria či vyučujícího, vést diskusi, schopnost prezentovat vlastní, případně příkladové texty (dle zadání v jednotlivých tématech), včetně odpovídajícího zdůvodnění volby výrazových prostředků všech rovin jazyka. Student prezentující téma má právo zadávat úkoly skupině.- Upozornění pro referující ? nepřehlédnout!Samozřejmostí je, že jakékoliv vystoupení před skupinou nebude přečteno z přípravy. Ta slouží pouze jako opora prezentace.- V případě, že téma nebude připraveno vůbec či bude realizováno nedostatečným způsobem, vypracuje student plnohodnotnou seminární práci (v rozsahu 15 ? 20 stran), tedy včetně úvodu a závěru odpovídajícího zásadám odborné práce, poznámkového, odkazového, bibliografického aparátu. Téma bude v jednotlivých případech zadáno přednášejícím. Tato seminární práce se stane podmínkou udělení zápočtu. - Před zpracováním jednotlivých témat doporučuji konzultaci s vyučujícím.- V případě témat, jež si zadá větší počet studentů - referentů (počty budou přizpůsobeny množství přihlášených účastníků kurzu), nebude-li pro každého jednotlivce určen specifický úkol, doporučuji vzájemnou spolupráci a koordinaci (pokud k dohodě na spolupráci nedojde, každý ze studentů zpracuje celé téma). V prezentaci bude v takovém případě u jednotlivých úseků explicitně uvedeno, kdo je autorem. Při přípravě prezentací je nezbytné respektovat, že se jedná o teoreticky odborný text, z čehož vyplývají striktní požadavky na jazykovou a formální podobu (odborný jazyk, rámcové složky, bibliografie atd.). Doporučuji, aby si každý ve vlastním zájmu zjistil, jak má odborný text vypadat.C/ Specifické požadavky - ostatní studenti:- Požadována bude aktivní účast na výuce, což znamená, že probírané téma bude mít každý jednotlivec teoreticky zvládnuté (v rozsahu zadání v programu předmětu či zadání ze strany referujícího studenta), nastuduje dopředu zaslané texty, připraví si odpovědi na případné otázky obsažené v prezentaci, zpracuje zadané úkoly. Referující bude vycházet z předpokladu, že ostatní kolegové mají téma nastudováno. V případě, že k danému tématu bude zadáno ze strany vyučujícího vytvoření vlastních textů, každý student si je připraví. Stanou se podmínkou udělení zápočtu. V případě, že student nebude mít nastudovaný kompetenční základ, nepřipraví zadaný úkol či nezpracuje zadaný text, bude mu vyučujícím zadána seminární práce v rozsahu 15 ? 20 stran.

Garant

Mgr. Viktor Jílek, Ph.D.