Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie textu (KZU / TTM)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KZU / TTM - Teorie textu, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Struktura předmětu (přehled témat):1. TEXT jako předmět zkoumání. Co je (a co není) text; text vs. diskurs; šíře a hranice textu; základní znaky textu; kritéria textuality; disciplíny zabývající se textem; role kontextu; typy textu; diskursivní žánry (Norman Fairclough);- Intermezzo: měnící se povaha textu v elektronickém prostředí webu (David Crystal);2. INTERPRETACE TEXTU aneb hranice interpretace. Přístupy k interpretaci (sémiotický vs. pragmatický přístup k interpretaci). Hranice interpretace. Ecův princip ekonomie interpretace.- Intermezzo: tzv. queerbaiting aneb homoerotické motivy v textu: textuální perspektiva;3. INTENTIO OPERIS ANEB PERSPEKTIVA TEXTU: Strukturální analýza textu. Strukturalistické dědictví textuálního přístupu kulturálních studií. Strukturální analýza mýtu. Strukturální analýza ideologických významů v textu (mytologie). Na křižovatce mezi mýtem, jazykem a ideologií. Limity strukturální analýzy.4. INTENTIO AUCTORIS ANEB PERSPEKTIVA AUTORA: koncepty autora a autorství.. Koncept "smrti autora" (Roland Barthes) autor jako funkce textu (Michele Foucault); Goffmanův koncept mediálního producenta: hlasatel (animator), autor (author), ředitel (principal).- Intermezzo: Proměny autorství v kontextu elektronických médií (tzv. wreader = writer + reader) aneb perspektiva se obrací;5. INTENTIO LECTORIS ANEB PERSPEKTIVA ČTENÁŘE. Kdo je to čtenář; čtenář reálný, ideální, empirický, modelový, implikovaný/implicitní; sémiotický (kritický) (U. Eco); Symptomatické čtení. Otázka kompetencí, interpretativní komunita (S. Fish);- Intermezzo: studia nových médií: mýtus o všemocném čtenáři (empowered reader); Čtenář nebo uživatel? (terminologická revize v kontextu nových médií);6. EMPIRICKÝ ČTENÁŘ V AKCI aneb model kódování a dekódování textu (S. Hall). Symptomatické čtení (L. Althusser). Ideologické čtení textu. Sociokulturní determinanty čtení.7. INTERPRETACE SDĚLENÍ JAKO HERMENEUTICKÝ PROCES. Hermeneutika jako metoda porozumění textu. Rozumění vs. vysvětlení. Hermeneutické (před)porozumění, hermeneutický kruh. Hermeneutika podezření.8. ZÁKLADY PRAGMALINGVISTIKY ANEB KONTEXT JE MOCNÝ: základní koncepty pragmatiky a pragmalingvistiky; etnometodologická perspektiva analýzy textu;9. OD TEXTU K ANALÝZE DISKURZU. Diskursní analýza vs. analýza diskursu. Kritická lingvistika (Tony Trew, John Fowler); Významotvorné sociální procesy v jazyce (Lexikální procesy; tranzitivita; syntaktické transformace; modalita; řečové akty a střídání replik; oslovování a adresnost);10. KRITICKÁ ANALÝZA DISKURZU I. Základní přístupy: Sociokognitivní přístup k diskursu. (Teun van Dijk); sociokulturní přístup (Norman Fairclough); diskurzivně historický přístup (Ruth Wodaková);11. KRITICKÁ ANALÝZA DISKURZU II. Ideologický čtverec (my vs. oni); základní diskurzivní strategie; nominalizace, opozice; metafory v textz; vyjadřování emocí v jazyce;POZN: ke každé přednášce je průběžně zadávána literatura k samostudiu. Seznam titulů je uveden ve výukovém portálu Katedry žurnalistiky (moodle.upmedia.cz).

Získané způsobilosti

Studenti získají základní přehled o vybraných tématech teorie textu.Studenti si osvojí soubor klíčových termínů a analytických přístupů k textu (hermeneutika, diskursivní analýza, atd.)

Literatura

Hájek, M. (2014). Čtenář a stroj: vybrané metody sociálněvědní analýzy textů. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). Auer, P., & Nekvapil, J. (2014). Jazyková interakce. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny. Hoffmannová, J. (1997). Stylistika a--: současná situace stylistiky. Praha: Trizonia. Sedláková Renata. (2015). Výzkum médií. Nejužívanější metody a techniky. Grada. Eco, U. (2010). Lector in fabula: role čtenáře, aneb, Interpretační kooperace v narativních textech. Praha: Academia. Barker, C., Reifová, I., Gillárová, K., & Pospíšil, M. (2006). Slovník kulturálních studií. Praha: Portál. Macurová, A. ? Mareš, P. Text a komunikace. Jazyk v literárním díle a filmu. Praha 1992. Fiske, J. Understanding Popular Culture. Boston 1989. ECO, Umberto. (2004). Meze interpretace. Praha : Karolinum. Müller, R., & Šidák, P. (2012). Slovník novější literární teorie: glosář pojmů. Praha: Academia. McQuail, D., & Antonínová, H. (2009). Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál.

Požadavky

Podmínky k udělení zápočtu:1. Účast na výuce: účast je povinná. Povoleny jsou max. 2 absence bez omluvy. Dvě absence jsou určeny na studijní stáže, neplánované návštěvy lékaře, nemoc atd. (tato informace se týká především studentů, kteří mají v rámci svých studijních oborů povinnou např. studijní praxi v semestru povolené absence jsou určeny právě na tyto účely). Další absenci je možno omluvit (a nahradit splněním přiměřeného zvláštního úkolu) pouze tehdy, doložíte-li skutečnost, že jste chyběli z vážných důvodů (nemoc, studijní pobyt mimo UP delší než 14 dní, aj.). Je-li vám předem známo, že budete z vážných důvodů delší dobu chybět v semináři, je vaší povinností informovat co nejdříve vyučující a domluvit se na individuálním plnění dílčích úkolů. 2. Úspěšné zvládnutí zápočtového testu (KZU/TTM). Zápočtový test se bude v zápočtovém týdnu ZS 2015. Termín zápočtového testu je závazný pro všechny účastníky kurzu.Studenti, kteří mají kurz zapsaný v kategorii B mohou místo zápočtového testu vypracovat seminární práci na vybrané téma (podmínky zpracování seminární práce jsou uvedeny ve výukovém portálu Katedry žurnalistiky - moodle.upmedia.cz)

Garant

Mgr. Petra Chvojková, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Petra Chvojková, Ph.D.