Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Úvod do studia jazyka (KZU / USJB)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KZU / USJB - Úvod do studia jazyka, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Evropský strukturalismum - F. de Saussure a jeho přínos2. Členění jazykového systému, základní disciplíny3. Interdisciplinární charakter lingvistiky4. Funkce jazyka5. Podstata, vznik jazyka6. Genealogická klasifikace jazyků7. Stratifikace českého národního jazyka8. Teorie spisovného jazyka9. Dynamika současné jazykové situace češtiny - vývojové tendence10. Jazyková kultura, politika, výchova. Vliv masmédií na vývoj češtiny, na hodnotové postoje uživatelů.11. Čeština v evropském jazykovém kontextu.12. Úzus, norma, kodifikace. Normativní jazykové příručky. Jazykové poradna ÚJČ AV ČR.13. Český národní korpusUpřesnění obsahu - úkoly:1. Genealogická charakteristika jazyka. Stratifikace národního jazyka. Ortografie, ortoepie, ortofonie. Jazykové kompetence.- Úkoly na výuku: Nastudovat v literatuře. Vytvořit 2 identické krátké texty (cca 6 řádků) - a) důsledně spisovný text, b) nespisovný text, zde současně identifikovat nespisovné prvky.2. Jazyk - řeč. Znaková podstata jazyka.Paradigma, syntagma. Nocionální, pragmatická, komunikační hodnota jazykového prostředku. Vnitřní - vnější lingvistika. Synchronní, diachronní lingvistika. Jazykovědná metodologie.- Samostudium: Nastudovat základní témata, dále problematiku znaků, jejich typologii; vysvětlení pojmů sémaziologie, sémiotika - F. de Saussure, Ch. Pierce; F. de Saussure a jeho interpretace pojmu "jazyk".- Úkoly na výuku: Připravit příklady typů znaků.3. Jazykový systém, jazykovědné disciplíny, výrazové prostředky.- Samostudium: Nastudovat téma dle prezentací a v literatuře.- Úkoly na výuku: Vybrat si audiální či audiovizuální zpravodajský příspěvek (cca 2 minuty), identifikovat chyby ve zvukové rovině, jevy, které mají pragmatickou hodnotu.4. Disciplíny vnější, vnitřní lingvistiky, specifické postavení stylistiky. Teorie komunikace a verbální komunikace - charakteristika disciplíny, terminologie.- Samostudium: Nastudovat téma dle prezentací a v literatuře.- Úkoly na výuku: Žádné.5. Jazykové funkce základní a specifické.- Samostudium: Nastudovat téma dle prezentací a v literatuře.- Úkoly na výuku: Připravit krátký příklad textu (psaného či mluveného, nesmí být vzat z odborné literatury), doložit funkce.6. Vývojové tendence v jazyce. Teorie spisovného jazyka.- Samostudium: Nastudovat téma dle prezentací a v literatuře.- Úkoly na výuku: Vlastní příklady působení základních vývojových tendencí.7. Jazyková kultura, politika, výchova. Vliv masmédií na vývoj češtiny, na hodnotové postoje uživatelů k češtině.- Samostudium: Nastudovat téma dle prezentací a v literatuře.- Úkoly na výuku: Vyhledat názory lingvistů či žurnalistů k tématu, připravit jejich zhodnocení.8. Úzus, norma a kodifikace. Normativní příručky. Jazykové poradna ÚJČ AV ČR.- Samostudium: nastudovat téma dle prezentací, rovněž v literatuře.- Úkoly na výuku: Žádné.9. Korpusová lingvistika, Český národní korpus - charakteristika, dostupnost, použití.- Samostudium: Nastudovat téma dle prezentací a v literatuře.- Úkoly na výuku: Žádné.

Získané způsobilosti

Příprava na studium specializovaných lingvistických disciplín, orientace v nových interdisplininárních lingvistických oborech

Literatura

DANEŠ, F. A KOL. Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha: Academia, 1997. BACHMANOVÁ J. aj. Encyklopedický slovník češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002. ČERMÁK, F. - BLATNÁ, R. Jak využívat český národní korpus. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2005. STICH, A. Jazykověda - věc veřejná. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004. Černý, J. Malé dějiny lingvistiky. Praha: Portál, 2005. Černý, J. - Holeš, J. Sémiotika. Praha: Portál, 2004. Černý, J. Úvod do studia jazyka. Olomouc: Rubiko, 1998. EISNER, P. Rady Čechům, jak se hravě přiučiti češtině. Praha 1992.

Požadavky

A/ Požadavky na prezentace:1. Ze strany účastníků kurzu bude u vybraných témat (viz obsah předmětu) vyžadováno samostudium, díky němuž si studenti rozšíří kompetenční základ. Předpokládáno je zpracování vybraných témat formou prezentace, přičemž jedno téma zpracuje v programu předmětu uvedený počet studentů (rozdělení úkolů mezi jednotlivce je zcela v kompetenci skupiny).2. Doporučuji před zpracováním jednotlivých témat konzultaci s vyučujícím.3. Referující připraví a nejpozději týden před realizací tématu dají skupině k dispozici prezentaci, současně ji zašlou na e-mailovou adresu vyučujícího. V prezentaci bude u jednotlivých úseků explicitně uvedeno, kdo je autorem. Při vytváření prezentací je nezbytné respektovat, že se jedná o teoreticky odborný text, z čehož vyplývají striktní požadavky na jazykovou a formální podobu (odborný jazyk, rámcové složky, bibliografie atd.). Doporučuji, aby si každý ve vlastním zájmu zjistil, jak má odborný text vypadat.4. V žádném případě nesmí nastat situace, že referující budou číst prezentaci či její část z podkladů. 5. Autoři prezentace jsou povinni tam, kde to téma umožňuje, pracovat s reálným jazykovým materiálem (texty, příklady). Vhodné je zadávat skupině úkoly, případně samostudium částí tématu. Skupina je povinna úkoly splnit.6. Teorii si dle pokynů v programu a dle zadání referujícího skupina nastuduje, v rámci prezentace tématu mohou být kladeny referujícím dotazy. Přednášející bude sledovat úroveň odpovědí. V případě nespokojenosti bude zadána sankční seminární práce (viz dál).7. Preferována bude maximální možná míra interakce celé skupiny.B/ Požadavky na průběh kurzu:Součástí programu jsou úkoly pro každého studenta, které musí být k danému tématu připravené. Kdokoliv ze skupiny může být vyzván k prezentaci svého úkolu. Tyto úkoly studenti budou shromažďovat ve zvláštní složce, kterou předloží současně s prezentací zvoleného tématu k zápočtu. Uschovají si je však a předloží je společně s úkoly vypracovanými do předmětu SČJB2 (letní semestr tohoto studijního roku) při zkoušce z předmětu Stylistika (STB) v zimním semestru následujícího studijního roku. C/ Sankce pro případ neplnění povinností:V případě, že student/i - nebude/ou mít připravené téma prezentace, případně prezentaci vyvěsí na webu a/či vyučujícímu zašle/ou později, než je požadováno (týden před realizací tématu), případně téma nebude prezentováno v dostatečné kvalitě; - nebude/ou mít vůbec či v dostatečné kvalitě připravené individuální úkoly (týká se celé skupiny);- prokáže/í nesplnění jakýchkoliv zadání, které budou vyplývat z prezentací kolegů či kompetenčního základu (viz program předmětu), bude mu/jim zadána sankční seminární práce v rozsahu cca 20 stran normovaného textu, téma zadá vyučující. Práce bude realizována v teoreticky odborném stylu se všemi rámcovými náležitostmi (citace, bibliografie, členění) a stane se jednou z podmínek udělení zápočtu.D/ Požadavky na zápočet1. 75 % aktivní účast na seminářích.2. Příprava textu prezentace, kvalitní prezentace tématu. Materiál bude týden před prezentací uložen na web (viz výše) a zaslán na výše uvedenou e-mailovou adresu vyučujícímu (kontrola dodržení termínu). 3. Splnění průběžných testů a zápočtového testu.4. Písemně: ve složce s náležitou hlavičkou odevzdané dílčí seminární úkoly a text prezentace.

Garant

PhDr. Jaroslava Honová

Vyučující

Mgr. Viktor Jílek, Ph.D.