Předmět Základy mediálních studií (KZU / ZMSB)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KZU / ZMSB - Základy mediálních studií, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. mediální studia (MS), problematika vymezení předmětu, vztah k ostatním vědám2. historie MS - přehled základních teorií a přístupů v MS3. současnost MS - přehled základních teorií a přístupů v MS4. rozbor MK I z hlediska různých přístupů, základní komunikační modely5. rozbor MK II - přehled základních metodologických a analytických přístupů6. rozbor MK III - metody a techniky výzkumu MK7. MS a jejich využití pro studium žurnalistiky8. MS a zpravodajství - zpravodajství jako forma komunikace, zpravodajství jako diskurs, zpravodajství jako žánr, součásti zpravodajské narace, zpravodajství z pohledu politické ekonomie / sociologie / kulturálních studií9. faktory ovlivňující mediální obsahy (Shoemaker-Reese)10. - 12. přehled nejvýznamnějších teorií vztahujících se k MK (agenda setting, knowledge gaps, spirála mlčení, kritéria newsworthiness, gatekeeping...)
Získané způsobilosti
Student získá kompetenci aplikace vědeckých metod při analyzování současných témat mediální komunikace a schopnost aplikace aktuálních teorií mediálních studií
Literatura
Kronicková, J. C.:. Alternativní metodologie pro analýzu kvalitativních dat. In: Sociologický časopis, č. 1., ročník 33, Praha 1997, s. 57 - 67). Jirák, J., Köpplová, B. Média a společnost. Praha 2003. Shoemaker, P. J. - Reese, S. D. Mediating the message: theories of influences on mass media content. New York 1991. Reifová, I. a kol. Slovník mediální komunikace. Praha 2004. Fay, B. Současná filosofie sociálních věd. Multikulturní přístup. Praha: SLON, 2002. Pácl, P. Tři etapy sociologického výzkumu hromadných sdělovacích prostředků. Ostrava 1995. McQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-714-0.Silverstone, R. Why study the media? London 1999.
Požadavky
Požadavky k zápočtu: úspěšné absolvování zápočtového testu, předepsaná účast, další podmínky budou specifikovány na první hodině.Zkouška: komplexní zkouška z okruhů předmětu Základy mediálních studií a okruhů podmiňujícího předmětu Úvod do teorie mediální komunikace
Garant
Mgr. Marek Lapčík, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Marek Lapčík, Ph.D.