Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Klinická psychologie (PCH / 91AKP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PCH / 91AKP - Klinická psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1)Psychopatologie- Poruchy dílčích psychických funkcí (s důrazem na poruchy vnímání, myšlení, emotivity, paměti, vědomí, osobnosti a psychomotoriky).- Symptomatologie a syndromologie duševních poruch.- Diagnostický systém MKN-10 a DSM-IV, vzájemné rozdíly, multiaxiální pojetí diagnostiky, diagnostická kritéria jednotlivých duševních poruch.- Generační psychické poruchy.- Přístupy v kategorizaci duševních poruch, modely dynamické, symptomatické, etiologické, jejich přednosti a rizika.- Psychofarmakologie, rozdělení psychofarmak, vliv jednotlivých lékových skupin na psychologickou diagnostiku a testový obraz duševních poruch.2)Psychodiagnostika- Metody užívané v klinicko-psychologické diagnostice se zaměřením na metody ROR, TAT, MMPI-2, Wechslerovy škály inteligence a paměti.- Přístupy ke kategorizaci metod ? kritická reflexe.- Neuropsychologické zkoušky a testy.- Obraz jednotlivých duševních poruch v autoritativních metodách.- Integrace dat z psychologického vyšetření ? formulace nálezu.- Diagnostika osobnosti, paměti, intelektu, organicity, afektivních poruch, psychóz, neuróz, diagnostika dílčích složek osobnosti (nadání, temperament...).- Strategie komplexního, cíleného a kontrolního psychologického vyšetření.- Psychologická diagnostika dětí a dospívajících.3)Psychoterapie- Obecné teorie v psychoterapii (psychoanalýza, dynamická psychoterapie, humanistická a existenciální psychoterapie, kognitivně-behaviorální terapie, rodinná terapie...).- Společné účinné faktory a integrativní psychoterapie.- Speciální psychoterapie u anxiózních poruch, somatoformních poruch, posttraumatické stresové poruchy, závislostí, manželských a rodinných problémů.- Speciální psychoterapeutické techniky - využití terapie hrou, expresivních technik, cílené činnosti, hypnoterapie a využití sugescí.- Dětská psychoterapie.- Volba skupinové a individuální terapie.- Metodologie výzkumu v psychoterapii (proměnné v psychoterapii, problémy ve výzkumu v psychoterapii).4) Psychologie zdraví a nemoci- Psychosomatické koncepce, alexithymie, psychosomatické poruchy v jednotlivých oborech lékařství.- Teoretické koncepty zdraví a nemoci, ochranné faktory zdraví.- Problematika akutní a chronické nemoci, problematika postižení, handicapu.- Problematika bolesti, stárnutí a umírání.- Problematika invalidity a strategie vyšetření k posudkovým účelům.- Problematika civilizačních onemocnění, zvládání stresu, otázky prevence.5)Dětská klinická psychologie- Etapy vývoje dítěte, jejich specifika z hlediska klinické praxe.- Poruchy psychického vývoje v dětském věku a dospívání.- Dítě s postižením a jeho rodina.- Psychická deprivace, ústavní výchova, náhradní rodinná péče. Transformace systému péče o rizikové a ohrožené děti.- Dítě v kontextu rizikové rodiny. Sanace rodiny z hlediska dítěte.- Dítě somaticky nemocné.- Dítě a bolest.- Problematika zanedbávání, týrání a zneužívání dětí.

Získané způsobilosti

- Student se umí kvalitně orientovat v systému klasifikace duševních poruch. - Student umí kvalitně srovnat klasifikační systémy MKN-10 a DSM-IV. - Student umí kvalitně popsat a vysvětlit principy psychodiagnostických metod ROR, TAT, MMPI-II, WAIS-III a dalších relevantních metod. Orientuje se v jejich škálách, zná jejich vzájemné vztahy ve vztahu k psychopatologii. Rozumí jejich psychometrickým principům. - Student se dokáže orientovat v problematice integrace dat z klinicko-psychologického vyšetření. Zná limity jednotlivých metod (anamnéza, rozhovor, projektivní techniky, dotazníky). - Student prohloubí své znalosti v oblasti psychoterapeutických směrů se zaměřením na metody psychoterapie. - Student se bude orientovat v problematice výzkumu v psychoterapii. Umí navrhnout výzkumný projekt v psychoterapii. Má znalosti metodologické problematiky výzkumu v psychoterapii. - Student získá prohlubující znalosti v oblasti psychologie zdraví a nemoci. - Student se umí detailně orientovat v poruchách psychického vývoje a v problematice ohrožených dětí. - Student rozumí etické problematice v dětské klinické psychologii a ve výzkumu.

Literatura

Heretik, A., Heretik, A. jr. a kol. (2007). Klinická psychológia. Nové zámky: Psychoprof. Říčan P., Křejčířová D. a kol. Dětská klinická psychologie. Grada, 1995. LANGMEIER, J., BALCAR, K., ŠPITZ, J. Dětská psychoterapie. Praha : Avicenum, 1989. Dušek, K., Večeřová-Procházková, A. Diagnostika a terapie duševních poruch. Praha: Grada, 2010. Preiss, M a kol. Klinická neuropsychologie. Praha: Grada, 1998. Baštecká, B. a kol. KLinická psychologie v praxi. Praha: Portál, 2003. MKN-10. Mezinárodní klasifikace nemocí 10. revize. Kulišťák, P. Neuropsychologie. Praha, Portál, 2003. Preiss M., Kučerová H. Neuropsychologie v neurologii. Praha, 2006. ISBN 8024708434.Preiss, M., Kučerová, H. Neuropsychologie v psychiatrii. Praha, 2006. ISBN 8024714604.MATĚJČEK, Z., KOLUCHOVÁ, J., KOVAŘÍK, J. Osvojení a pěstounská péče. Praha, 2002. Raboch, J., Zvolský, P. a kol. Psychiatrie. Praha, Galén, 2001. Höschl, C., Libiger, J., Švestka, J. Psychiatrie. Praha: Tigis, 2002. SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha : Portál, 1999. Matějček, Z. PSychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha, H a H., 1992. Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy. Praha, Grada. Kratochvíl, S. Skupinová psychoterapie v praxi. 3., dopl. vyd. Praha: Galén, 1995. ISBN 80-7262-347-8.Vybíral, Z., Roubal, J. (Eds.). Současná psychoterapie. Praha: Portál, 2010. DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha, 1995. ISBN 80-7169-192-5.Baštecká, B., Goldmann, P. Základy klinické psychologie. Praha, Portál, 2001. KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha : Portál, 2007.

Požadavky

1) Studium jednotlivých témat klinické psychologie dle sylabu.2) Účast na přednáškách k vybraným tématům.3) Ústní zkouška.Přednášky k vybraným tématům DSP Klinická psychologie1)PsychopatologieZávažné psychopatologické stavy MUDr. Miroslav Orel2)PsychodiagnostikaProjektivní techniky v klinické psychologiiPhDr. Martin Lečbych, Ph.D.3)PsychoterapieNeuropsychologická rehabilitace kognitivních funkcí a její psychoterapeutické souvislostiPhDr. Martin Lečbych, Ph.D.4) Psychologie zdraví a nemociPsychologické aspekty paliativní péče: vybrané kapitoly Mgr. Martin Kupka, Ph.D.5) Dětská klinická psychologiePsychologické aspekty vývoje a utváření osobnosti dítěte mimo vlastní rodinu doc. PhDr. Irena Sobotková, CSc.

Garant

PhDr. Martin Lečbych, Ph.D.doc. PhDr. Irena Sobotková, CSc.