Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Modul metodologicko-statistický - DSP (PCH / 9MMS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PCH / 9MMS - Modul metodologicko-statistický - DSP, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Obsah MMS sleduje přibližně tato stěžejní témata:-seznámení se s prostředím statistického programu SPSS či Statistica,-statistické testování hypotéz, výběr vhodného testu,- multivariační statistiky,-seznámení se s prostředím programu ATLAS.ti,-uspořádávání, kódování a analýza dat pomocí software ATLAS.ti.-interpretace kvalitativních dat,-kombinace kvalitativních a kvantitativních metod,-požadavky na kvalitu výzkumu pro publikaci v IF časopisech,-validita a reliabilita psychodiagnostických metod, psychometrika,-praktické ukázky a příklady kvantitativních i kvalitativních metod,-vypracování návrhu výzkumného záměru - ideový a technický plán výzkumu,-Individuální metodologické konzultace - diskuze nad výzkumným záměrem.

Získané způsobilosti

Absolvent modulu MMS získá tyto kompetence:- Zná a umí aplikovat základní metodologické postupy potřebné pro realizaci psychologického výzkumu na takové úrovni, aby výsledky byly publikovatelné v odborném periodiku- Ovládá standardní postupy testovací statistiky (až po ANOVA) včetně znalosti postupů v prostředí software STATISTICA- Orientuje se v postupech multivariační statistiky, dokáže vybrat vhodnou metodu zpracování dat a za odborné asistence je i zpracovat komplexnějšími metodami (faktorová analýza, cluster analýza, strukturní modelování atp.)- Ovládá základní metody procesu kvalitativní analýzy dat a ovládá jejich použití v prostředí software pro analýzu kvalitativních dat ATLAS.ti- Umí zhodnotit kvalitu a validitu psychologického výzkumu dle standardních kritérií- Dokáže posoudit validitu a reliabilitu psychodiagnostických metod

Literatura

Strauss, A., Corbinová, J. (1999). áklady kvalitativního výzkumu. Boskovice. Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha. Neusar, A., & Charvát, M. a kol. (2012). PhD existence v oboru psychologie v České republice a na Slovensku. Olomouc. Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha. Urbánek, T., Dneglerová, D., Širůček, J. (2011). Psychometrika. Měření v psychologii. Praha. Punch, K.F. (2008). Úspěšný návrh výzkumu. Praha. Strauss, A., Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice.

Požadavky

Výuka v MMS obnáší celkem 64 bodů, z toho 36 bodů připadá na prezenční skupinovou výuku a 28 bodů na ostatní formy, e-learning, individuální konzultace a jiné. Z celkové bodové dotace modulu musí účastník splnit nejméně 70% tj. minimálně 45 bodů. Prezenční výuka bude probíhat v dvoudenních blocích vždy jednou za semestr. Další požadavky nalezne student v LMS Moodle projektu VZKAS se vstupem na stránkách www.vzkas.upol.cz a) absolvovat prezenční výuku, minimálně v rozsahu jednoho prezenčního víkendu b) absolvování e-learningové výuky c) individuální konzultaceMetody hodnocení:- Docházka- Analýza výkonů a vypracovaných úkolů studentaDoporučená studijní literatura:APA (2008). Reporting StandardsforResearch in Psychology. Why Do WeNeedThem? WhatMightTheyBe? AmericanPsychologist, Vol. 63, No. 9, 839?851. APA (2009). Publication Manual of theAmerican Psychological Association, SixthEdition. Washington: APA.Babbie, E. (1995). The Practice of social Research. 7th Edition. Belmont: Wadsworth.Bell, P. B., Staines, P. J., Michell, J. (2001). Evaluating, doing and writing research in psychology. A step-bystep guide for students. Thousand Oaks: Sage.Coolican, H. (1999). Research Methods and Statistics in Psychology. London: Hodder & Stoughton.Creswell, J. W., PlanoClark, V. L. (2011). Designing and conducting mixed methods research. [2ndedition]. London: SAGE.Denzin, N. K., Lincoln, Y. S. (Eds.) (1998). The Landscape of Qualitative Research: Theories and Issues. London: SagePublications. S. 156-184.Disman, M. (1996). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.Ferjenčík, J. (2010). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha:Portál.Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, Paido.Goodwin, C.J. (1999). Research in Psychology.Hartnoll, R. a kol. (2003). Příručka k provádění výběru metodou sněhové koule - Snowball Sampling. Praha: RVKPP.Hendl, J (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.Hendl, J. (2009). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.Law, M. et al. (1998). Qualitative Review Form Guidelines. Hamilton: McMaster University. Dostupné online na http://www.usc.edu/hsc/ebnet/res/Guidelines.pdf [staženo dne 1. 11. 2010]Martin, P., Bateson, P. (2009). Úvod do teorie a metodologie měření chování. Praha: Portál.Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.Morgan, D.L. (2001). Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert.Patton, M. Q. (1990). Qualitative Evaluation and Research Methods. London:Sage Publications. s. 474-475.Pelikán, J. (1998). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum.Ptáček, R., Raboch, J. (2010). Určení rozsahu souboru a power analýza v psychiatrickém výzkumu. Čes. a slov. Psychiatr 2010;106(1): 33 -41. Public HealthResource Unit (2006). Critical Appraisal Skills Programme (CASP).Punch, F. F. (2009). Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál.Punch, K.F. (2008). Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál.Reichel, J. (2009). Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada.Říčan, P. (1977). Úvod do psychometrie. Bratislava: skripta.Seidman. I. (1997). interviewing as qualitative research. Teachers College, Columbia University.Smith, R. A., Davis, S. F. (2006). The Psychologist as a Detective: An Introduction to Conducting Research in Psychology. Pearson Prentice Hall, New Yersey.A další dle potřeby?Strauss, A., Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert.Švaříček, R., Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.Urbánek, T., Dneglerová, D., Širůček, J. (2011). Psychometrika. Měření v psychologii. Praha: Portál.Wilkinson, L. (1999). Statisticalmethods in psychology journals: Guidelines and explanations. AmericanPsychologist, 54(8), 594-604. doi:10.1037/0003-066X.54.8.594

Garant

Mgr. Miroslav Charvát, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Miroslav Charvát, Ph.D.