Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Státní doktorská zk. - klin. psych. -DSP (PCH / 9ZKP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PCH / 9ZKP - Státní doktorská zk. - klin. psych. -DSP, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

a) PsychopatologiePoruchy dílčích psychických funkcí (s důrazem na poruchy vnímání, myšlení, emotivity, paměti, vědomí, osobnosti a psychomotoriky). Symptomatologie a syndromologie duševních poruch, diagnostický systém MKN-10 a DSM-IV, vzájemné rozdíly, multiaxiální pojetí diagnostiky, diagnostická kritéria jednotlivých duševních poruch. Generační psychické poruchy. Přístupy v kategorizaci duševních poruch, modely dynamické, symptomatické, etiologické, jejich přednosti a rizika. Psychofarmakologie, rozdělení psychofarmak, vliv jednotlivých lékových skupin na psychologickou diagnostiku a testový obraz duševních poruch.b) PsychodiagnostikaMetody užívané v klinicko-psychologické diagnostice se zaměřením na metody ROR, TAT, MMPI-2, Wechslerovy škály inteligence a paměti, rozdělení metod, neuropsychologické zkoušky a testy. Obraz jednotlivých duševních poruch v autoritativních metodách, integrace dat z psychologického vyšetření. Diagnostika osobnosti, paměti, intelektu, organicity, afektivních poruch, psychóz, neuróz, diagnostika dílčích složek osobnosti (nadání, temperament...). Strategie komplexního, cíleného a kontrolního psychologického vyšetření.c) PsychoterapieObecné teorie v psychoterapii (psychoanalýza, dynamická psychoterapie, humanistická a existenciální psychoterapie, kognitivně-behaviorální terapie, rodinná terapie...). Speciální psychoterapie u anxiózních poruch, somatoformních poruch, posttraumatické stresové poruchy, závislostí, manželských a rodinných problémů. Využití terapie hrou, expresivních technik, cílené činnosti. Hypnoterapie a využití sugescí. Volba skupinové a individuální terapie. Metodologie výzkumu v psychoterapii (proměnné v psychoterapii, problémy ve výzkumu v psychoterapii)d) Psychologie zdraví a nemociPsychosomatické koncepce, psychosomatické poruchy v jednotlivých oborech lékařství, teoretické koncepty zdraví a nemoci, ochranné faktory zdraví, problematika akutní a chronické nemoci, problematika postižení, handicapu, bolesti, stárnutí a umírání. Problematika invalidity a strategie vyšetření k posudkovým účelům. Koncepce alexithymie, problematika civilizačních onemocnění, zvládání stresu, otázky prevence.e) Dětská klinická psychologie (doc. PhDr. Irena Sobotková, CSc.)Etapy vývoje dítěte, jejich specifika z hlediska klinické praxe. Poruchy psychického vývoje v dětském věku a dospívání. Postižení v kontextu vývoje dítěte; rodina dítěte s postižením. Psychická deprivace, ústavní výchova, náhradní rodinná péče. Dítě somaticky nemocné. Dítě a bolest. Problematika zanedbávání, týrání a zneužívání dětí. Specifické poruchy učení a chování. Psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Dětská psychoterapie.

Získané způsobilosti

- Student se umí orientovat v systému klasifikace duševních poruch.- Student získá dovednost orientovat se a srovnávat klasifikační systémy MKN-10 a DSM-IV.- Student umí kvalitně popsat a vysvětlit principy psychodiagnostických metod ROR, TAT, MMPI-II, WAIS-III a dalších relevantních metod. Orientuje se v jejich škálách, zná jejich vzájemné vztahy ve vztahu k psychopatologii. Rozumí jejich psychometrickým principům.- Student se dokáže orientovat v problematice integrace dat z klinicko-psychologického vyšetření. Zná limity jednotlivých metod (anamnéza, rozhovor, projektivní techniky, dotazníky).- Student prohloubí své znalosti v oblasti psychoterapeutických směrů se zaměřením na metody psychoterapie.- Student se bude orientovat v problematice výzkumu v psychoterapii. Umí navrhnout výzkumný projekt v psychoterapii. Má znalosti metodologické problematiky výzkumu v psychoterapii.- Student získá prohlubující znalosti v oblasti psychologie zdraví a nemoci. - Student se umí detailně orientovat v poruchách psychického vývoje a v problematice ohrožených dětí.- Student rozumí etické problematice v dětské klinické psychologii a ve výzkumu.

Literatura

Plante, T. G. (1999). Contemporary clinical psychology. New York: John Wiley and Sons. Heretik, A., & Heretik, A. (2007). Klinická psychológia. Nové Zámky: Psychoprof. Baštecká, B. (2003). Klinická psychologie v praxi. Praha: Portál. Vymětal, J. (2003). Lékařská psychologie. Praha: Portál. Křivohlavý, J. (2002). Psychologie nemoci. Praha: Grada Publishing. Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha: Portál. Baštecký, Šavlík et al. (1994). Psychosomatická medicína. Praha: Grada Publishing. Goldmann, P., & Baštecká, B. (2001). Základy klinické psychologie. Praha: Portál.

Požadavky

Detailní studium jednotlivých témat dle sylabů, dobrá znalost základní literatury. Orientace v literatuře rozšiřující a doporučené. Student si ke zkoušce vybírá dva ze zbývajících tří okruhů ? dva okruhy by již měl mít vykonané v rámci zkoušky z klinické psychologie v průběhu studia.Základní literatura:Psychopatologie:Raboch, J., Zvolský, P. et al. (2001). Psychiatrie. Praha: Galén.Höschl, C., Libiger, J., Švestka, J. (2002), Psychiatrie. Praha: Tigis.Mezinárodní klasifikace nemocí 10. revizePsychodiagnostikaSvoboda, M. (1999). Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál.Kulišťák, P. (2003). Neuropsychologie. Praha: Portál.Preiss a kol. (1998). Klinická neuropsychologie. Praha: GradaPsychoterapieProchaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy. Praha, Grada.Kratochvíl, S. (2006). Základy psychoterapie. 5. vydání Praha, Portál.Kratochvíl, S. (2005). Skupinová psychoterapie v praxi. 3. vyd. Praha, Galén.Psychologie zdraví a nemociBaštecká, B., Goldmann, P. (2001). Základy klinické psychologie. Praha: Portál.Baštecká, B. a kol. (2003). Klinická psychologie v praxi. Praha: Portál.Heretik, A., Heretik, A. jr. a kol. (2007). Klinická psychológia. Nové zámky: Psychoprof.Dětská klinická psychologieŘíčan, P., Krejčířová, D. a kol. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing.Dunovský, J., Matějček, Z., Dytrych, Z. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada Publishing.Langmeier, J., Balcar, K., Špitz, J. (2000). Dětská psychoterapie. Praha: Portál.Matějček, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H+H.Matějček, Z. a kol. (1999). Náhradní rodinná péče. Praha: Portál.Matějček, Z. (Ed.), Koluchová, J. et al. (2002). Osvojení a pěstounská péče, Praha: Portál.Sobotková, I. (2003). Pěstounské rodiny: jejich fungování a odolnost. Praha: MPSV.Rozšiřující:Manuály k jednotlivým psychodiagnostickým metodám - ROR, TAT, MMPI-II, WAIS-IIIBalint, M. (1999). Lékař, jeho pacient a nemoc. Praha: Grada Publishing.Dušek, K., Večeřová-Procházková, A. (2010). Diagnostika a terapie duševních poruch. Praha: Grada Publishing.Křivohlavý, J. (2001). Psychologie zdraví. Praha: Portál.Křivohlavý, J. (2002). Psychologie nemoci. Praha: Grada Publishing.Rotgers, F. a kol. (1999). Léčba drogových závislostí. Praha: Portál.Smolík, P. (1996). Duševní a behaviorální poruchy. Praha: Maxdorf.Tress, W., Krusse, J., Ott, J. (2007). Základní psychosomatická péče. Praha: Portál.Vybíral, Z., Roubal, J. (eds.) (2010). Současná psychoterapie. Praha: Portál.Vymětal, J. (2003). Lékařská psychologie. Praha: Portál.Zeig, J., K. (2005). Umění psychoterapie. Praha: Portál.Doporučená: Gjuričová, Š., Kubička, J. (2003). Rodinná terapie. Praha: Grada Publishing.Kriegelová, M. (2008). Záměrné sebepoškozování v dětství a adolescenci. Praha: Portál.Malá, E., (2005). Schizofrenie v dětství a adolescenci. Praha: Grada Publishing.Mareš, J. (1997). Dítě a bolest. Praha: Grada Publishing.Papežová, H. (eds.) (2010). Poruchy příjmu potravy. Praha: Grada Publishing.Weiss, P. a kol. (2010). Sexuologie. Praha: Grada Publishing.Weiss, P. (2002). Sexuální deviace. Praha: Portál.

Garant

Mgr. Martin Kupka, Ph.D.PhDr. Martin Lečbych, Ph.D.doc. PhDr. Irena Sobotková, CSc.

Vyučující

Mgr. Martin Kupka, Ph.D.