Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie pro učitele (PCH / PPU)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PCH / PPU - Psychologie pro učitele, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Místo psychologie mezi ostatními vědami, její počátky, multiparadigmatičnost psychologie a pedagogiky a její důsledky2. Vývoj názorů na psychické jevy a procesy - učení a paměť, souvislost učení a zrání, důsledky odlišných pojetí - "americká" otázka, sociokulturní vlivy, vzdělavatelnost a vychovatelnost, aktuální možnosti využití psychologických poznatků v kontextu školy, inkluzivní vzdělávání3. Adolescence - různá pojetí, 8 věků člověka , sociokulturní znevýhodnění, rizikové chování, frustrace, deprivace, vývojové úkoly, moratorium, závazek, krize identity4. Pojem osobnost, některé psychoterapeutické směry, transakční analýza, přístup k osobnosti - pravítkový kontra teploměrový přístup, využití ve škole5. Psychosociální vztahy ve škole a třídě, klima třídy, agrese, šikana, 5 stupňů šikany, typy agresorů, prevence a náprava šikany6. Otázky integrace žáků a studentů se sociálním či zdravotním znevýhodněním, individuální vzdělávací program, integrační tým, asistent pedagoga, úskalí integrace ve škole7. Vývoj člověka v rovinách kognitivní, sociální a morální, Piaget, Vygotskij, Kohlberg, Gillighanová8. Behaveorismus v dnešní škole (Watson, Skinner), operantní učení, token ekonomy, odměny a tresty, hodnocení známkováním9. Jerome Bruner a jeho pojetí preskriptivní teorie vyučování (theory of instruction) - principy učení (struktury, posloupnosti, motivace, posílení)10. Mozkově-kompatibilní vzdělávání (S. Kovalik, F.Vester), metoda RWCT, mýty o vzdělávání (mémy podle R.Dawkinse), snahy o transformaci školského systému11. Komunikace ve společnosti - efektivní, pozitivní komunikace, asetivita, "já"výroky a "ty"výroky

Získané způsobilosti

Student -si rozšíří a prohloubí znalosti z oboru psychologie ze střední školy se zaměřením na problematiku pedagogické psychologie- bude znát tituly, které mohou učiteli pomoci při jeho práci-uvědomí si význam sebereflexe při vyučování-bude si vědom potřeby individuálního přístupu k jednotlivým žákům-dokáza

Literatura

Helus,Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha:Portál, 2004. Matoušek,O. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2000. Vester,F. Myslet, učit se ? a zapomínat? Plzeň: Frauss, 1997. Heidbrink,H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál,1997. Fontana,D. Psychologie ve školní praxi.Praha:Portál, 1998. Čáp,J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha:Univerzita Karlova 1993. Kolář,M. Skrytý svět šikanování na školách nebo od téhož autora Bolest šikanování. Hayesová,N. Základy sociální psychologie.Praha:Portál,1998 nebo jiná publikace o sociální psychologii.

Požadavky

-rozhovor nad "osobním citátem" studenta, který pro sebe vybral s ohledem na potenciální učitelskou profesi- ústní přezkoušení z četby povinné literatury - z každé povinné knihy si studující vytvoří seznam klíčových slov, který přinese s sebou (5 až 15 pojmů)

Garant

PhDr. Eleonora Smékalová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Eleonora Smékalová, Ph.D.PhDr. Eleonora Smékalová, Ph.D.