Předmět Psychologie zrakově postižených (PCH / PZZP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PCH / PZZP - Psychologie zrakově postižených, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Zrakové vady, nejčastější diagnózy očních vad a nemocí v dětském věku i v dospělosti. Oftalmologické základy. Rozdělení zrakových vad dle stupně vidění.2. Ztráta zraku v dětství a v dospělosti. Ztráta zraku a změna osobnosti.3. Tradiční a alternativní model rehabilitace po ztrátě zraku.4. Akceptace zrakového postižení (přijetí a nepřijetí vady u dítěte, u dospělých osob se zbytky zraku, slabozrakých a nevidomých).5. Postoje a předsudky. Předsudky v odborných kruzích. Nejčastější mýty a realita o lidech se zrakovým postižením.6. Systém služeb pro děti a dospělé se zrakovým postižením v ČR I. Historie péče o občany se zrakovým postižením versus současná situace.7. Psychologické služby poskytované občanům se zrakovým postižením.8. Zásady pro psychologické vyšetření osob se zrakovým postižením.9. Psychodiagnostika. Výsledky dosavadních výzkumů.10. Zásady správné mezilidské pomoci. Komunikace s lidmi se zrakovým postižením.
Získané způsobilosti
Orientuje se v nejčastějších diagnózách očních vad a nemocí v dětském věku i v dospělosti. Akceptuje psychologické odlišnosti dopadů ztráty zraku v dětství a v dospělosti.Získává poznatky důležité pro práci s postoji a předsudky vůči zrakově postižným lidem.Orientuje se v psychologických službách poskytovaných občanům se zrakovým postižením. Osvojuje si zásady pro psychologické vyšetření osob se zrakovým postižením.Ovládá zásady správné mezilidské pomoci a komunikace se zrakově postiženým.
Literatura
ŘÍČAN, P., VÁGNEROVÁ, M. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha : Avicenum, 1991. Květoňová - Švecová, L. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-063-8.Čálek, O. Možnosti poradenské pomoci při prevenci výchovných obtíží. Praha: Karolinum, 1992. Vágnerová M. Psychologie handicapu. Praha Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-929-4.Ludíková, L. Tyflopedie I. Olomouc: Univerzita Palackého, 1988.
Požadavky
Docházka 100% v případě blokové výuky. Závěrečná esej.
Garant
PhDr. Martin Lečbych, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Tereza Kimplová, Ph.D.PhDr. Martin Lečbych, Ph.D.PhDr. Tereza Kimplová, Ph.D.PhDr. Martin Lečbych, Ph.D.