Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogickopsych. poradenství - praxe (PCH / SKCN)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PCH / SKCN - Pedagogickopsych. poradenství - praxe, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Výběr zařízení, v nichž je možno provádět praxi, je omezen na ta zařízení, kde pracuje psycholog na plný úvazek - vybírat je možno z Pedagogicko-psychologických poraden, Speciálně-pedagogických center či Středisek výchovné péče v ČR. Základní nabídka pracovišť, kde může student vykonat praxi, je součástí Partnerské sítě Katedry psychologie.Student je v rámci praxe přítomen různorodé psychologické práci (diagnostika, intervence, konzultace s rodiči, rozhovor se žákem, výzkumné aktivity)Praxe je koncipována na 40 hodin pobytu ve školském poradenském zařízení, což obnáší 5 pracovních dnů.Dílčí cíle pro studenta:- seznámit se s logistickým, technickým a personálním zajištěnímm organizace- poznat v rámci provozu daného pracoviště zaměření jeho odborníků a jejich možnosti intervence u klientů,- poznat, jak probíhá práce s klienty - student je přítomen u psychologických vyšetření pokud možno od jejich počátku, tj. od úvodního rozhovoru až po rozhovor s dítětem a rodiči o výsledku vyšetření- získat přehled o dokumentaci v ŠPZ - student prostuduje materiály těch dětských klientů, které uvidí při vyšetření a přečte si zprávy z těchto vyšetření- po zácviku mentorem (školitelem) bude pracovat s typickým klientem této služby student bude mít možnost vést např. rozhovor s dítětem, event. aplikovat některou z metod pod dohledem psychologa ŠPZ- poznat pohled pracovníků organizace na aktuální situaci v ped. psych. poradenství - získat od svého mentora (školitele) v ŠPZ nějaké "poselství" jako motiv pro příp. vlastní profesionální práci v této oblasti psychologického poradenství- zapojit se do výzkumného projektu podle potřeb organizace a dohody s garantem katedry a poznat oblasti, v nichž je potřeba dále výzkumně pracovat- na závěr zhodnotit průběh praxe a vzájemně si poskytnout zpětnou vazbu (kromě toho proběhne i písemná evaluace)Tento předmět je inovován o nové postupy v rámci Partnerské sítě Katedry psychologie.Inovace předmětu vznikla v rámci projektu CZ.1.07/2.4.00/31.0153 "Vznik a rozvoj partnerské sítě pro realizaci stáží a aplikovaného výzkumu Katedry psychologie FF UP v Olomouci".

Získané způsobilosti

- Student má představu o fungování školského poradenského zařízení v praxi, ví, kdo jsou klienti takového zařízení, jak se do něj dostanou, co se jim nabízí, jaké jsou výstupy z návštěvy, komu se sdělují výsledky, komu se předávají písemné výstupy - Zná základní principy fungování a běžný provoz vybraného pracoviště ŠPZ- Zná obsah klíčových dokumentů, na kterých poskytování služby stojí.- Má přehled o dg.metodách používaných v ŠPZ, zná principy jejich používání.- Umí kontaktovat klienta a vést s ním rozhovor. - Je schopen provést výzkumný kontakt s klientem od získání informovaného souhlasu, přes vlastní získávání dat pomocí vybraných metod, až po poskytnutí zpětné vazby.- Umí si vést poznámky a zápisky o průběhu práce s klientem i celé praxe- Dokáže reflektovat svůj osobní přístup i etický rozměr práce na daném pracovišti.

Literatura

Zdeněk Matějček. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál., 2011. Mertin, V., Krejčová, L. (2012). Metody a postupy poznávání žáda. Pedagogická diagnostika. Wolters Kluwer Česká republika. Kucharská,A. a kol. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika ve SPC. Praha:IPPP ČR, 2007. Krejčová, L., Mertin, V. (Eds.). Pedagogická intervence u žáků ZŠ. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2010. Pešová,I.,Šamalík,M. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha:Grada,2006. Hadj Moussová,Z., Valentová,L. a kol. Poradenské teorie a strategie. Praha:UK, 2002.

Požadavky

Před vstupem na pracoviště je student povinen se obeznámit se zákonnými normami, které souvisí s poradenskou činností v oblasti školství, a to zejména:Školský zákon 561/2004 Sb. o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon); Vyhláška 73/2005 Sb. Vyhláška o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných a její pozdější novelu č. 147/2011 Sb.Vyhláška 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních a její pozdější novelu č. 116/2011 Sb.Po absolvování praxe student předá garantovi předmětu (supervizorovi praxe) :- Písemné zpracování svých poznámek z průběhu praxe průběh každého dne, nové poznatky, metody, porovnání přístupů jednotlivých poradenských pracovníků, vlastní postřehy a reflexe.- Potvrzení o absolvování stáže. Studenti, jejichž praxe jsou vedeny v systému EDIS, nahrají tento výstup v elektronické podobě do systému EDIS nejpozději do 14 dní po skončení praxe. Ostatní studenti výstup doručí dr. Smékalové osobně/emailem.

Garant

PhDr. Eleonora Smékalová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Veronika Očenášková, Ph.D.PhDr. Eleonora Smékalová, Ph.D.