Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Úvod do pedagogické psychologie (PCH / UPPD)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PCH / UPPD - Úvod do pedagogické psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Terminologické otázky - pedagogická psychologie mezi ostatními vědami, význam psychologie pro pedagogiku a didaktiku, předmět a metody zkoumání, aplikace pedagogické psychologie2. Pojmy moderní pedagogiky - edukační realita a současné trendy ve vzdělávání v ČR a ve světě3. Pojem učení - synchronní multiparadigmatičnost pedagogiky, různá pojetí pojmu učení, typy a druhy učení, zákonitosti učení, význam paměti při učení4. Vnitřní a vnější činitelé učení, genetická a sociální podmíněnost školní úspěšnosti5. Skinner a Bruner, dvě stěžejní teorie pro vzdělávání, jejich předchůdci a pokračovatelé.6. Piaget a Vygotskij, konstruktivismus v pedagogické psychologii.7. Motivace ve školním prostředí, význam motivace, porozumění potřebám žákům z hlediska zlepšení jejich motivace pro učení.8. Reformní hnutí a alternativní proudy ve vzdělávání, jejich funkce a význam.9. Nové pohledy na učení a vyučování jako kritika tradičních postupů ve školách.10. Podpora efektivního učení a vyučování, jak se učit, jak vyučovat.11. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, současná situace školské integrace.

Získané způsobilosti

Porozumět pojmu učení v širším slova smyslu, jako o významnému všeprostupujícímu a psychické zdraví indikujícímu fenoménu dětského i dospělého života. Znát základní pojmy užívané v pedagogice, aby bylo možno účastnit se diskuse probíhající mezi pedagogy a dalšími odborníky o otázkách rozvoje školstvíZnát a umět aplikovat základní poznatky z oblasti pedagogické psychologie v poradenství ve školství

Literatura

Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál. Holt,J. Jak se děti učí. Průcha, J. (2013). Moderní pedagogika. Praha: Portál. Vester,F. Myslet, učit se .. a zapomínat?. Fontana,D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. Čáp,J. Psychologie výchovy a vzdělávání. Praha: UK,1993.

Požadavky

při ústní zkoušce prokázání porozumění vývoji názorů na učení a jejich souvislostí s vývojem psychologie, psychoterapie, pedagogiky, filozofie, neurologie, biologie a jiných věd, porovnání jednotlivých přístupů k učení a výchově, jejich aplikace na školské situace, schopnost analýzy různých pedagogicko-psychologických přístupů, jejich možného řešení (syntézy) a následného hodnocení

Garant

PhDr. Eleonora Smékalová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Soňa Lemrová, Ph.D.PhDr. Eleonora Smékalová, Ph.D.