Předmět Úvod do pedagogické psychologie (PCH / UPPK)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PCH / UPPK - Úvod do pedagogické psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1.Terminologické otázky - pedagogická psychologie mezi ostatními vědami, význam psychologie pro pedagogiku a didaktiku, předmět a metody zkoumání, aplikace pedagogické psychologie2. Pojmy moderní pedagogiky - edukační realita3. Vnitřní a vnější činitelé učení - genetická a sociální podmíněnost školní úspěšnosti4. Pojem učení - různá pojetí pojmu učení, typy a druhy učení, zákonitosti učení, význam paměti při učení5. Motivace ve školním prostředí - význam motivace, porozumění potřebám žákům z hlediska zlepšení jejich motivace pro učení.6. Teorie učení - od obecné psychologie k pedagogické ? vývoj pedagogické psychologie7. Skinner a Bruner, dvě stěžejní teorie pro vzdělávání, jejich předchůdci a pokračovatelé.8. Piaget a Vygotskij, konstruktivismus v pedagogické psychologii.8. Reformní hnutí a alternativní proudy ve vzdělávání, jejich funkce a význam.10.Podpora efektivního učení a vyučování, jak se učit, jak vyučovat.
Získané způsobilosti
Porozumět pojmu učení v širším slova smyslu, jako o významnému všeprostupujícímu a psychické zdraví indikujícímu fenoménu dětského i dospělého života. Znát základní pojmy užívané v pedagogice, aby bylo možno účastnit se diskuse probíhající mezi pedagogy a dalšími odborníky o otázkách rozvoje školstvíZnát a umět aplikovat základní poznatky z oblasti pedagogické psychologie v poradenství ve školství
Literatura
Hrabal, V., Pavelková, I. ). Školní výkonová motivace žáků. Dotazník pro žáky. Praha: Nárovní ústav odborného vzdělávání., 2011. Dvořák, I (Eds.). Efektivní učení ve škole ( (kap. Boekaerts, M. Motivace k učení). Praha: Portál, 2005. Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál., 2013. Fontana,D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. Čáp,J. Psychologie výchovy a vzdělávání. Praha: UK,1993.
Požadavky
při ústní zkoušce prokázání porozumění vývoji názorů na učení a jejich souvislostí s vývojem psychologie, psychoterapie, pedagogiky, filozofie, neurologie, biologie a jiných věd, porovnání jednotlivých přístupů k učení a výchově, jejich aplikace na školské situace, schopnost analýzy různých pedagogicko-psychologických přístupů, jejich možného řešení (syntézy) a následného hodnocení
Garant
PhDr. Eleonora Smékalová, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Soňa Lemrová, Ph.D.PhDr. Eleonora Smékalová, Ph.D.