Předmět Kurz pobytu v letní přírodě 1 (FTK / KPL)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu FTK / KPL - Kurz pobytu v letní přírodě 1, Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Obsahem předmětu jsou různé formy turistiky: kanoistika, cyklistika, orientace, pěší turistika a aktivity, které lze aplikovat v letní přírodě.Kanoistika - základní teoretické poznatky, využívání plavidel k vodní turistice, materiální vybavení pro vodní turistiku, základní dovednosti jízdy na kanoi, kajaku, turistické značení vodáckých tras, organizování vodáckých akcí.Cyklistika - kontrola technického stavu kola, technika jízdy na kole, jízda ve skupině, bezpečnost a pravidla silničního provozu, základy údržby a oprava kola, organizace cyklistického výjezdu ve skupině, didaktika a vedení družstva, cyklo-hry (zručnost), kulturně poznávací činnost při cyklistice.Orientace, topografie - základní pojmy, buzola a její použití, určování azimutů, odhad vzdálenosti, soutěže, práce s mapou, terén, přenášení azimutů z mapy do terénu a zpět, turistické značky, profil terénu, azimutový závod, základy orientačního běhu.Lanové aktivity - historický vývoj, oblast využití, stavební materiály a bezpečnostní pomůcky, jistící vybavení, uzlování, základy stavění nízkých překážek, metodika jištění, slaňování, použití umělé stěny, technika překonávání překážek (lanové centrum).Tábornická praxe - pravidla pobytu a chování v přírodě, vztah k přírodě, bezpečnostní opatření, táboření, bivak, stanování, stavba stanů, ohniště, typy ohnišť, tábornické dovednosti, základy z botaniky, materiál a osobní vybavení pro táboření a turistiku.Hry v přírodě - zásady pobytu v různém terénu, se zátěží, bez zátěže, hry v přírodě s pomůckami a bez nich, hry iniciativní, strategické, pohybové, kreativní, komunikační, u táboráku, soutěže na letních táborech, týmová spolupráce, zážitková pedagogika.Etapová hra - praktická ukázka, hra prolíná celým táborem, organizace a zařazování etapových her do života na letním táboře, základy šifrování, pověsti z dané oblasti, zakončení etapové hry.Tělesná příprava - biomechanický a zdravotní pohled na chůzi a běh, využití přírodních překážek a dalších pomůcek při tělesných cvičeních v přírodě, terénní běh, (fartlek, cross), běh pro zdraví, finská stezka, zvyšování fyzické zdatnosti, soutěže, regenerace, saunování.Zájmová činnost - netradiční formy sportovní činnosti, organizace táborových turnajů a soutěží.
Získané způsobilosti
Po absolvování předmětu student:- Ovládá základní organizační principy pro uspořádání kurzů, táborů, soustředění a sportovních aktivit z oboru turistiky a pobytu v přírodě.- Ovládá základní principy využití zážitkové pedagogiky v přírodním prostředí.- Umí vyjmenovat a uplatňovat v praxi ekologická pravidla pobytu v přírodě.- Umí používat vhodnou výzbroj a výstroj při turistice.
Literatura
Soulek, I., Martinek, K., & Kračmar, B. (2000). Cyklistika: horská, silniční, rekreační, výkonnostní. Praha: Grada. Cihlář, J. et al. (1991). Cyklistika pro každého. Praha: Olympia. Sekera, J., & Vojtěchovský, O. (2008). Cyklistika: průvodce tréninkem. Praha: Grada Publishing. Skeřil, M., Čegan, P., & Kašubová, J. (2003). Cykloturistika pro všechny: příručka pro učitele, vedoucí mládeže, rodiče a přátele na kole. Ostrava: Montanex. Neuman, J., & Ďoubalík, P. (2009). Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Praha: Portál. Foglová, M. (2008). Etapové hry v přírodě: tábory a školy v přírodě, zpestření pobytů v ozdravovnách, inspirace pro vedoucí skautských oddílů. Praha: Portál. Doležalová, E., & Kučerová, A. (2004). Hry v přírodě a s přírodou. Praha: Mladá fronta. Hrkal, J., & Hanuš, R. (1999). Lanové překážky a lanové dráhy. Olomouc: Hanex. Doušek, I., & Lenhart, Z. (1991). Malá škola orientačního běhu. Praha: Olympia. Hošková, B., Majorová, S., Nováková, P., & Kubíček, J. (2010). Masáž a regenerace ve sportu. Praha: Karolinum. Petr, F. (1929). Olejomalba a enkaustika. Praha: Peometheus. Sýkora, B., & Dvořák, F. (1980). Orientační hry a závody, orientační běh. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. Kirchner, J., & Hnízdil, J. (2004). Orientační hry nejen do přírody. Praha: Grada Publishing. Jirka, Z. (1990). Regenerace a sport. Praha: Olympia. Watkins, D., Dalal, M., Langley, J., & English, M. (1995). Táboření a turistika. Bratislava: Mladé letá. Ďoubalík, P., Šafránek, J., Neuman, J., Vomáčko, L., Boštíková, S., Brtník, J., & Ďoubalík, P. (2000). Turistika a sporty v přírodě. Praha: Portál. Owen, P., & Janouchová, M. (1997). Uzly: přes 50 nejužitečnějších uzlů pro táboření, jachtaření, rybaření a horolezectví. Praha: Svojtka a Vašut. Štemprok, K. et al. (1983). Vodní turistika. Praha: Olympia.
Požadavky
Zápočtové požadavky:- Absolvovat kurz v plném rozsahu (aktivní účast).- Praktické požadavky (orientační běh, azimutový závod, vodácký závod všestrannosti K1, závod posádek C2, duatlon, finská stezka). - Cyklistická cesta 2 dny (organizace, didaktika, bezpečnost). - Teoretické požadavky (písemný test).
Garant
Mgr. Taťána Bank NavrátíkováMgr. Ondřej Ješina, Ph.D.Mgr. Rudolf Rozsypal
Vyučující
Mgr. Taťána Bank NavrátíkováMgr. Jan Bělka, Ph.D.PhDr. Michal Botek, Ph.D.Mgr. Jiří Buben, Ph.D.Mgr. Roman Cuberek, Ph.D.Mgr. Jiří DubMUDr. Radmil Dvořák, Ph.D.PaedDr. Soňa Formánková, Ph.D.Mgr. Radek Hanuš, Ph.D.Mgr. Pavel Háp, Ph.D.PhDr. Jana Hoffmannová, Ph.D.Mgr. Karel Hůlka, Ph.D.Mgr. Vendula HyklováMgr. Ondřej Ješina, Ph.D.Mgr. Andrej KirchmayerMgr. Iva Machová, Ph.D.Mgr. Filip Neuls, Ph.D.Mgr. Michal PetrMgr. Vítězslav Prukner, Ph.D.Mgr. Petr Reich, Ph.D.Mgr. Rudolf RozsypalMgr. Zdeněk Svoboda, Ph.D.Mgr. Michal Šafář, Ph.D.Mgr. Luděk Šebek, Ph.D.Mgr. Jiří ŠtěpánMgr. Dušan Viktorjeník, Ph.D.Mgr. Radim Weisser