Předmět Psychologie 1 - PZ (FTK / KPSG1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu FTK / KPSG1 - Psychologie 1 - PZ, Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Témata přednášek1. Základy obecné psychologie2. Psychologie jako nástroj sebepoznání a poznání druhých3. Osobností předpoklady a rezervy v profesní praxi4. Učení v pedagogické profesi5. Aplikace motivace do práce s lidmi6. Obecné zákonitosti vývoje jedince7. Charakteristika vývojových období8. Osobnost v sociálních vztazích a sociální zátěži9. Seberegulace jako prostředek mentální hygieny10. Sociální dovednosti v práci pedagogaTÉMATICKÉ OKRUHY Z PSYCHOLOGIE 1Obecná psychologie1. Psychologie jako věda - vymezení pojmu, předmět psychologie, místo v systému věd, disciplíny psychologie, základní psychologické pojmy, základní psychologické směry a přístupy2. Vnímání - druhy, vlastnosti, vnímání velikosti, tvaru, prostoru, času. Poruchy vnímání.3. Pozornost - druhy, typy, vlastnosti. Poruchy pozornosti.4. Paměť - teorie, druhy, typy, paměťové procesy, křivka zapomínání. Poruchy paměti.5. Myšlení - formy (konkrétní, názorné, abstraktní), myšlenkové operace. Poruchy myšlení.6. Představy a fantazie - dělení představ, asociační zákony, způsoby formování fantazijních představ (aglutinace, hyperbolizace, schematizace?), druhy fantazijních představ.7. Emoce a city - teorie emocí, složky emocí, klasifikace emocí, emoční inteligence. Poruchy emocí.Vývojová psychologie8. Předmět vývojové psychologie, obecné zákonitosti psychického vývoje, vztah zrání a učení, mechanismy a faktory ovlivňující vývoj jedince.9. Teorie vývoje, periodizace vývoje - obecná, Piaget, Freud, Erikson. Vývojové úkoly v jednotlivých obdobích.10. Období prenatální, porod, novorozenecké období.11. Období kojenecké, principy koj. motoriky; období batolete.12. Předškolní věk, školní zralost a připravenost na školu. Dětská hra.13. Mladší školní věk. Dětská kresba.14. Pubescence, adolescence.15. Dospělost.16. Stáří, smrt.Osobnost v psychosociálním kontextu17. Pojem osobnost18. Struktura a dynamika osobnosti - stavy procesy, vlastnosti, frustrace, agrese, konflikty19. Typ, typologie, temperament a charakter - individualita versus typ, Eysenckova, Jungova, Kretchmerova typologie21. Motivace - potřeby, motivy, incentivy, dělení motivace, motivační principy23. Postoje - definice postoje, složky, předsudky, změna postojů - kognitivní disonance24. Sociální skupiny - malá sociální skupina, skupinové role, vývoj skupiny, sociální facilitace a zahálení (lenivost), skupinová polarizace a deindividuace, měření vztahů ve skupině.25. Sociální percepce - efekt primarity, self-efficacy (sebeúčinost, vlastní zdatnost), afiliace, atraktivita, láska26. Komunikace - pojem, struktura, dynamika, druhy, formy, složky.27. Zátěžové situace (frustrace, konflikt, stres), zvládání zátěžových situací, syndrom vyhoření.
Získané způsobilosti
Student se seznámí s aplikací poznatků obecné psychologie, psychologie osobnosti, sociální a vývojové psychologie do profesní praxe. Osvojí si a porozumí obsahu základních psychologických pojmů. Je motivován k rozvoji své osobnosti ve smyslu osvojení psychologických kompetencí.
Literatura
Nakonečný, M. Psychologie osobnosti. 2. rozš. a přeprac. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1680-5.Homola, M. Základy obecné psychologie: pro studující andragogiky. 2. dopl. a přeprac. vyd. Olomouc: UP, 1992. ISBN 80-7067-101-7.Československá psychologie: časopis pro psychologickou teorii a praxi. Praha: Academia. Nakonečný, M. Encyklopedie obecné psychologie. 2. rozš. vyd. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0625-7.Nakonečný, M. Lexikon psychologie. Praha: Vodnář, 1995. ISBN 80-85255-74-x.Hartl, P. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-303-X.Atkinson, R. L., Atkinson, R. C., Smith, E. E., Bem, D. J., Nolen-Hoeksema, S., Herman, E., Petržela, M., & Brejlová, D. Psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 8071786403.Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2004. ISBN 80-200-1086-6.Balcar, K. Úvod do studia psychologie osobnosti. 2. opr. vyd. Chrudim: Mach, 1991. Langmeier, J., & Krejčířová, D. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.Vágnerová, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
Požadavky
Zápočet - 80% aktivní účast přímá výuka- písemný zápočtový test
Garant
Mgr. Michal Šafář, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Michal Šafář, Ph.D.