Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie sportu (FTK / KPSSP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu FTK / KPSSP - Psychologie sportu, Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Emočně-motivační procesy, aplikace do prostředí školní TV a výkonostně-vrcholového sportu.2. Motivace ve školní TV a sportu, vývoj motivační struktury, teorie transition,generační přenos.3. Motorické učení, teorie, zákonitosti, proces.4. Sportovní skupina, tým. Způsoby vedení, řízení.Specifika školní TV.5. Zátěžové situace a reakce na ně. Individuální odolnost. Psychologická příprava. Kontext školy a sportu.6. Patologické jevy, související se sportem. Profesionální deformace učitele ? trenéra.7. Dyáda. Specifika dyády, dyadické sporty. Vztahy v dyádě

Získané způsobilosti

Student:1. Chápe psychické jevy a zákonitosti v podmínkách pohybových aktivit, Tv a sportu. 2. Orientuje se ve spektru možných příčin a důsledků chování a prožívání v uvedených podmínkách.3. Umí aplikovat dané poznatky a principy do praxe školní Tv, tělocvičné rekreace či nižších výkonnostních úrovní sportu, ale i v tendenci ke sportu vrcholovému.

Literatura

Horn, S. T. Advances in sport psychology. Champaign: Human Kinetics, 2008. ISBN 978-0736057356.Anderson, M. B. (Ed.). Doing sport psychology. Champaign: Human Kinetics, 2000. ISBN 0-7360-0086-0.Hošek, V., & Macák, I. Psychologie tělesné výchovy a sportu. Praha: SPN, 1989. Andersen, M. Sport psychology in practice. Champaign: Human Kinetics, 2005. ISBN 0-7360-3711-X.

Požadavky

OKRUHY VŠEOBECNÁ ČÁST1. Zařazení psych.Tv do vědních oborů. Obsah předmětu, vztah psychologie Tv a sportu. Historický exkurs a současné trendy.2. Procesy kognitivní (přehled) - odraz v Tv a sportu. Analýza některých, např.: zákonitosti vnímání, kinesteze - propriocepce, lateralita pozornost - paměť - představy, myšlení, inteligence, senzomotorický intelekt - kreativita.3. Procesy emočně-motivační (přehled) - odraz v Tv a sportu. Analýza některých, např.: problematika strachu a jeho dimenzí,anticipační tenze, agrese.4. Procesy konativní (přehled), a jejich odraz v Tv a sportu. Procesuálnost, jejich integrační funkce. 5. Motivace ve sportovní činnosti, prostředky motivace v TV a sportu. Výkonová motivace, aktivační úroveň a vztah k aktuálnímu výkonu. 6. Vývoj motivační struktury v celoživotním kontextu. Teorie přechodných fází (transition). Biodromální pojetí ve sportovní kariéře.. 7. Úspěch-neúspěch ve sportovní činnosti. Aspirační úroveň. Vztah k výkonové motivaci. Adherence v oblasti tělocvičné rekreace, tělesné výchovy a sportu.8. Postoje a možnosti jejich změn.9. Zátěžové situace (přehled působení v pohybové rekreaci, tělesné výchově a vrcholovém sportu. Techniky vyrovnávání se s nimi.10. Aktuální psychické stavy a jejich prezentace v pohybové rekreaci, tělesné výchově a vrcholovém sportu. Možnosti regulace.11. Psychická příprava: principy, teorie adaptace a regulace. Psychická odolnost. Mentální trénink (výcvik mentálních dovedností). Teorie ?flow?.12. Sportovní skupina a její dynamika. Normy, role. Dyáda. 13. Psychologické otázky vedení a řízení. Problematika týmové práce. Prostředky vytváření tradice a vztahu k veřejnosti.14. Profesiografie ve sportu: principy a význam pro užití v praxi. Psychologická charakteristika hry.15. Osobnost sportujícího i nesportujícího (vzhledem k věku, k prostředí: rekreace, školní Tv, vrcholový sport). Typologie a její úskalí.16. Osobnost učitele - trenéra (dyadický edukativní vztah). Typologie a její úskalí. Profesionální deformace. Psychologické aspekty pozice rozhodčího.18. Hodnocení, posuzování, možné chyby v hodnocení. Klasifikace v Tv, rozhodování ve sportu.19. Psychohygienický význam TV a sportu: obecně, v tělocvičné rekreaci, ve školní TV, ve vrcholovém sportu. Patologické jevy pramenící z prostředí TV a sportu.OBLAST MOTORICKÉHO UČENÍ1. Charakteristika lidské motoriky. Vztah mezi mentálními a motorickými schopnostmi.2. Základní charakteristiky učení, teorie, druhy, zákonitosti. 3. Motorické učení, motorické chování, motorická kompetence.4. Základní charakteristiky motorického učení.5. Průběh motorického učení. Fáze - teorie schématu. 6. Činitelé motorického učení, prostředky motorického učení.7. Regulace motoriky, regulace v motorickém učení.8. Výsledky motorického učení, resp. jeho fází. Příklady dle psychologické typologie. 9. Úloha instrukcí, zpevňování, retence a zapomínání.10. Úloha zpětných vazeb v motorickém učení.11. Časové závislosti učení, plató v křivce učení.12. Psychologické otázky přizpůsobivosti a stereotypnosti naučených pohybů.13. Transfer.14. Interference.15. Lateralita a motorické učení.16. Zátěžové situace a motorické učení.17. Psychické procesy jako činitelé motorického učení.18. Učení ve výcviku odolnosti, v psychické přípravě: teorie akomodace a adaptace, modelování tréninku.19. Sportovní socializace, sociální učení: dětství, MASU (metody aktivního sociálního učení).

Garant

Mgr. Michal Šafář, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Michal Šafář, Ph.D.