Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Poradenská zařízení ve spec. ped. (KAT / KPORZ)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAT / KPORZ - Poradenská zařízení ve spec. ped., Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Speciální poradenství - definice, funkce, cíle; teoretická východiska poradenství.2. Poradenský proces, zásady a fáze. Poradenské intervence.3. Systém výchovného poradenství. Poradenství v běžných školách všech stupňů a typů.4. Výchovný poradce, školní speciální pedagog, školní psycholog, metodik prevence.5. Poradenské aktivity učitelů: Učitel - poradce.6. Pedagogicko-psychologické poradny, Speciálně pedagogická centra.7. Střediska výchovné péče, diagnostický a výchovný ústav; kurátor pro mládež.8. Poradenství práce s talentovanými dětmi.9. Osobnost poradce, jeho kompetence a zásady komunikace. Supervize v pomáhajících profesích.10. Poradenské aktivity dalších institucí; komunitní programy a aktivity 1.11. Poradenské aktivity dalších institucí; komunitní programy a aktivity 2.12. Poradenské aktivity a služby v adiktologii.13. Projektové práce.

Získané způsobilosti

Po absolvování předmětu bude student schopen:1. uplatnit poznatky z oblasti poradenství ve školní i jiné praxi (pedagoga či sociálního pracovníka);2. využívat informace o všech formách poradenské intervence v širokém spektru působení (typy postižení, věk);3. porozumět nutnosti supervizního systém v pomáhajících profesích, využívat preventivní strategie syndromu vyhoření.

Literatura

Novosad, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.Matějček, Z., Klégrová, J., & Ráček, P. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0000-0.Vágnerová, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. V Praze: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2005. ISBN 8024610744.Novosad, L. Základy speciálního poradenství. 2. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-174-3.Matějček, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. Elliotová, M. Jak ochránit své dítě. Portál, Praha., 1995. Růžička, M. Krizová intervence pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3305-9.Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Portál, Praha., 1997. Čálek, O. Možnosti poradenské pomoci při prevenci výchovných obtíží. Karolinu, Praha., 1992. Langová, M., Heřmanová, V., Trpišovská, D., & Vacínová, M. Psychologické aspekty školního poradenství. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2005. ISBN 8070447192.Hutař, J. Sociálně-právní minimum pro zdravotněpostižené. SzdP ČR, PRaha., 1996. Bartoňová, M., & Vítková, M. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 9788073151584.Vymětal, L. Úvod do psychoterapie. Psychoanalytické nakladatelství, Praha., 1992. Drapela, V. J., Hrabal, V. a kol. Vybrané poradenské směry. UK, Praha., 1995.

Požadavky

1. Aktivní účast; 80 % docházka (př. náhrady zameškaného učiva individuálním úkolem)2. Odevzdání projektové práce - příprava na zadané téma.3. Splnění závěrečného písemného testu vědomostí.

Garant

Mgr. Julie Wittmannová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Julie Wittmannová, Ph.D.