Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychopedie (KAT / KPSYP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAT / KPSYP - Psychopedie, Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky:1. Úvod do psychopedie.2. Historie psychopedie ve světě a v ČR.3. Historie a současnost výchovně-vzdělávacího systému v oblasti psychopedie v ČR.Test I4. Využití pedagogických (didaktických) nástrojů (pomůcek) při výchově a vzdělávání v psychopedii.5. Teorie výchovy v psychopedii.6. Úvod do terapeuticko-formativních postupů a alternativní a augmentativním způsobům komunikace.Test II7. Teorie didaktiky v psychopedii.8. Didaktiky vybraných předmětů.9. Aplikované pohybové aktivity osob s mentálním postižením, autismem a souběžným postižením více vadami.Test IIISemináře:1. Organizační úvod.2. Představení systému prakticky realizovaných VJ s žáky ZŠ praktické nebo ZŠ speciální.3. Výstup na téma vzdělávací oblasti na ZŠ speciální (II. díl) - Umění a kultura, Člověk a jeho svět. Výstup na téma vzdělávací oblasti na ZŠ praktické - Umění a kultura, Člověk a jeho svět.4. Multimediální pomůcky v psychopedii.5. Disputace na témata: Lidská práva v psychopedii, Ústavní a rodinná péče.6. Výstup na téma vzdělávací oblasti na ZŠ speciální (I. díl) - Jazyková komunikace (Člověk a komunikace /II. díl/), Matematika a její aplikace.Výstup na téma vzdělávací oblasti na ZŠ praktické - Jazyková komunikace, Matematika a její aplikace.7. Výstup na téma vzdělávací oblasti na ZŠ speciální (I. díl) - Člověk a příroda, Člověk a společnost. Výstup na téma vzdělávací oblasti na ZŠ praktické - Člověk a příroda, Člověk a společnost.8. Výstup na téma vzdělávací oblasti na ZŠ speciální (I. díl, II. díl) nebo ZŠ praktické - Informační a komunikační technologie, Člověk a svět práce, Průřezová témata. Výstup na téma vzdělávací oblasti na ZŠ praktické - Informační a komunikační technologie, Člověk a svět práce, Průřezová témata, mezipředmětové vztahy s integrovaním TV do ostatních vzdělávacích předmětů.9. TV debata na 3 vybrané aktuální problémy v psychopedii.E-learning:1. Etiologie a klasifikace v psychopedii.2. Úvod do diagnostiky v psychopedii.3. Psychologická specifika osob s MP.4. Specifika osob s autismem.5. Specifika osob s duševním onemocněním.

Získané způsobilosti

Student rozvíjí své znalosti a dovednosti vzhledem k oblasti psychopedie. Rozvíjí spolupráci při analýze tematicky zaměřené literatury, přípravu a ucelenou prezentaci specificky zaměřeného úkolu. Rozvíjí dovednosti nutné pro plánování, organizaci a evaluaci vyučovací jednotky s žáky s mentálním postižením, autismem a souběžným postižením více vadami. Rozvíjí dovednosti vhodné pro pedagogickou práci s dospělými osobami s mentálním postižením, popřípadě s autismem nebo souběžným postižením více vadami. Je schopen adekvátně reagovat a diskutovat na specifická témata z oblasti psychopedie. Rozvíjí sociální i pedagogické dovednosti v oblasti psychopedie. Chápe specifika práce s osobami s mentálním postižením, autismem a souběžným postižením více vadami. Je schopen popsat základní psychologická specifika osob s mentálním postižením, autismem, souběžným postižením více vadami a na basální úrovni i osob s duševním onemocněním.

Literatura

Čadilová, V., Jůn, H., & Thorová, K. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-319-2.Černá, M. et al. (1995). Kapitoly z psychopedie. Praha: Karolinum. Pipeková, J. (2006). Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD. Matějček, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H & H. Valenta, M., & Krejčířová, O. Psychopedie: kapitoly z didaktiky mentálně retardovaných. Olomouc: Netopejr, 1997. ISBN 80-902057-9-8.Valenta, M., Müller, O., Vítková, M., Kozáková, Z., Strnadová, I., & Mužáková, M. (2009). Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. Praha: Parta. Jeřábek, J., Tupý, J., & Balada, J. (2005). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický. Králová, J., & Rážová, E. (2007). Sociální služby a příspěvek na péči: komentář, právní předpisy .. Olomouc: ANAG. Katzová, P. (2008). Školský zákon : komentář. Praha : ASPI. (2005). Školství: školy a školská zařízení - školský zákon a vyhlášky, pedagogičtí pracovníci, vysoké školství, výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče : podle stavu k. Ostrava: Sagit. Vyhláška 73/2005 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a Vyhláška č. 62/2007 Sb., kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. Vyhláška MŠMT č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Praha: MPSV, 2005.

Požadavky

" test I" test II" test III" semestrální výstup" praxe na vybrané akce s dospělými osobami v psychopedické oblasti " odvedení VJ TV se žáky na vybrané ZŠ praktické nebo ZŠ speciální

Garant

Mgr. Ondřej Ješina, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Ondřej Ješina, Ph.D.