Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Zdravotní tělesná výchova (KAT / KZTV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAT / KZTV - Zdravotní tělesná výchova, Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vyšetření svalových dysbalancí.2. Hodnocení držení těla, hodnocení chůze, nožní klenby, typologie nohy.3. Chabé držení těla, plochá záda - vhodné kompenzační cviky, kontraindikační činnosti.4. Kyfotické držení těla, zvětšená bederní lordóza, kyfolordotické držení těla - vhodnékompenzační cviky, kontraindikační činnosti.5. Skoliózy - vhodné kompenzační cviky, kontraindikační činnosti.6. Oslabení dolních končetin - vhodné kompenzační cviky, kontraindikační činnosti.7. Oslabení kardiovaskulárního systému - doporučené formy cvičení a zátěže, zásady při cvičení,kontraindikace cvičení.8. Oslabení respiračního systému - doporučené formy cvičení a zátěže, zásady při cvičení,kontraindikace cvičení, nácvik správného dýchání, osobní hygiena a hygiena prostředí, alergeny.9. Neuropsychická oslabení - doporučené formy cvičení a zátěže, zásady při cvičení, kontraindikacecvičení, zvláštní pomůcky. Režim dne oslabeného jedince, bezpečnost na školních akcích.10. Obezita - doporučené formy cvičení a zátěže, pohybový režim, vhodné a nevhodné pohybovéčinnosti. Diabetes mellitus - doporučené formy zátěže, zásady při cvičení, kontraindikacecvičení, životospráva, oslabený žák v prostředí školy.11. Rovnovážná cvičení, koordinační cvičení, oční cviky.12. Bolesti zad - úlevové polohy, kompenzační cvičení. Pracovní prostor - vhodné uspořádání,technika zvedání předmětů. Klasický sed, odlehčený sed, alternativní sed, výběr židle. Výběrzdravotní matrace, mobilní zavazadla, ochrana (bederní ortézy) a pomůcky (sedací klíny, bedernípodpěry). Správné pohybové návyky.13. Relaxační cvičení.

Získané způsobilosti

Student je po absolvování předmětu na základě získaných teoretických znalosti z oblasti zdravotní tělesné výchovy schopen:1. provést samostatně vyšetření svalového aparátu;2. diagnostikovat svalové zkrácení, oslabení a hypermobilitu;3. vyhodnotit základní pohybové stereotypy;4. posoudit držení těla jedince ve vztahu k jednotlivým poruchám podpůrně pohybového aparátu;5. aplikovat vhodné vyrovnávací cvičení, které je součástí správně stanoveného pohybového režimu;6. kompenzovat nepřiměřenou statickou zátěž;7. aplikovat ergonomické zásady při základních pohybových i pracovních činnostech;8. stanovit vyrovnávací prostředky u jednotlivých druhů oslabení.

Literatura

Hošková, B., Matoušová, M. (2007). Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy. Praha: Karolinum. Dostálová, I., & Miklánková, L. (2005). Protahování a posilování pro zdraví. Olomouc: Hanex. Dostálová, I., & Gaul Aláčová, P. (2006). Vyšetřování svalového aparátu. Olomouc: Hanex. Dobeš, M., & Dobešová, P. (2006). Základy zdravotního cvičení. [Havířov]: Domiga. Dostálová, I. (2011). Zdravotní tělesná výchova (e-learningový text). Olomouc. Dostálová, I. (2013). Zdravotní tělesná výchova ve studijních programech Fakulty tělesné kultury. Olomouc: Univerzita Palackého. Srdečný, V., & Srdečná, H. (2001). Cvičení podle Klappa. Praha: Onyx. Dobešová, P. (2005). Cvičíme s měkkým míčem: cviků pro zlepšení pohybové koordinace a správné držení těla. Havířov: Domiga. Novotná, H. (2001). Děti s diagnózou plochá noha. Praha: Olympia. Novotná, H., & Kohlíková, E. (2000). Děti s diagnózou skolióza. Praha: Olympia. Bursová, M. (2005). Kompenzační cvičení. Praha: Grada. Delavier, F. (2007). Posilování: anatomický průvodce. České Budějovice: Kopp. Botlíková, V., & Kortánek, J. (2009). Pozdrav monitoru: cvičení pro všechny, které u počítače bolí tělo. Praha: Vašut. Srdečný, V., & Srdečná, H. (2001). Sebeuvědomování pohybem. Praha: Onyx. Nelson, A., G., & Kokkonen, J. (2009). Strečink na anatomických základech. Praha: Grada. Riegerová, J., Přidalová, M., & Ulbrichová, M. (2006). Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu: (příručka funkční antropologie). Olomouc: Hanex. Přidalová, M., & Riegerová, J. Funkční anatomie I. Olomouc: Hanex, 2002. ISBN 80-85783-38-X.Kazimír, J., & Klenková, M. (2007). Lady Pilates : cesta za zdravím, krásou a štíhlou linií. Praha: Ikar. Stejskal, P. (2004). Proč a jak se zdravě hýbat. [Břeclav]: Presstempus. Kolář, P. et al. (2009). Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén. Janda, V., Herbenová, A., Jandová, J., & Pavlů, D. (2004). Svalové funkční testy. Praha: Grada. Haladová, E., & Nechvátalová, L. (2003). Vyšetřovací metody hybného systému. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. Botlíková, V., Čermák, J., Chválová, O., & Dvořáková, H. (2000). Záda už mě nebolí. Praha: Jan Vašut. Syslová, V. (2011). Zdravotní tělesná výchova: speciální učební text. II. část, Zdravotní tělesná výchova při jednotlivých druzích oslabení. Praha: Česká asociace Sport pro všechny. Hálková, J. (2006). Zdravotní tělesná výchova: speciální učební texty. I. část, Obecná. Praha: Česká asociace Sport pro všechny. Willardson, Jeffrey M. (2009). 3D anatomy. London : Primal Pictures.

Požadavky

80% docházka, didaktický výstup, zkouška.

Garant

RNDr. Iva Dostálová, Ph.D.

Vyučující

RNDr. Iva Dostálová, Ph.D.doc. PhDr. Ludmila Miklánková, Ph.D.