Předmět Zdravotní tělesná výchova (KAT / KZTV)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAT / KZTV - Zdravotní tělesná výchova, Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Vyšetření svalových dysbalancí.2. Hodnocení držení těla, hodnocení chůze, nožní klenby, typologie nohy.3. Chabé držení těla, plochá záda - vhodné kompenzační cviky, kontraindikační činnosti.4. Kyfotické držení těla, zvětšená bederní lordóza, kyfolordotické držení těla - vhodnékompenzační cviky, kontraindikační činnosti.5. Skoliózy - vhodné kompenzační cviky, kontraindikační činnosti.6. Oslabení dolních končetin - vhodné kompenzační cviky, kontraindikační činnosti.7. Oslabení kardiovaskulárního systému - doporučené formy cvičení a zátěže, zásady při cvičení,kontraindikace cvičení.8. Oslabení respiračního systému - doporučené formy cvičení a zátěže, zásady při cvičení,kontraindikace cvičení, nácvik správného dýchání, osobní hygiena a hygiena prostředí, alergeny.9. Neuropsychická oslabení - doporučené formy cvičení a zátěže, zásady při cvičení, kontraindikacecvičení, zvláštní pomůcky. Režim dne oslabeného jedince, bezpečnost na školních akcích.10. Obezita - doporučené formy cvičení a zátěže, pohybový režim, vhodné a nevhodné pohybovéčinnosti. Diabetes mellitus - doporučené formy zátěže, zásady při cvičení, kontraindikacecvičení, životospráva, oslabený žák v prostředí školy.11. Rovnovážná cvičení, koordinační cvičení, oční cviky.12. Bolesti zad - úlevové polohy, kompenzační cvičení. Pracovní prostor - vhodné uspořádání,technika zvedání předmětů. Klasický sed, odlehčený sed, alternativní sed, výběr židle. Výběrzdravotní matrace, mobilní zavazadla, ochrana (bederní ortézy) a pomůcky (sedací klíny, bedernípodpěry). Správné pohybové návyky.13. Relaxační cvičení.
Získané způsobilosti
Student je po absolvování předmětu na základě získaných teoretických znalosti z oblasti zdravotní tělesné výchovy schopen:1. provést samostatně vyšetření svalového aparátu;2. diagnostikovat svalové zkrácení, oslabení a hypermobilitu;3. vyhodnotit základní pohybové stereotypy;4. posoudit držení těla jedince ve vztahu k jednotlivým poruchám podpůrně pohybového aparátu;5. aplikovat vhodné vyrovnávací cvičení, které je součástí správně stanoveného pohybového režimu;6. kompenzovat nepřiměřenou statickou zátěž;7. aplikovat ergonomické zásady při základních pohybových i pracovních činnostech;8. stanovit vyrovnávací prostředky u jednotlivých druhů oslabení.
Literatura
Hošková, B., Matoušová, M. (2007). Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy. Praha: Karolinum. Dostálová, I., & Miklánková, L. (2005). Protahování a posilování pro zdraví. Olomouc: Hanex. Dostálová, I., & Gaul Aláčová, P. (2006). Vyšetřování svalového aparátu. Olomouc: Hanex. Dobeš, M., & Dobešová, P. (2006). Základy zdravotního cvičení. [Havířov]: Domiga. Dostálová, I. (2011). Zdravotní tělesná výchova (e-learningový text). Olomouc. Dostálová, I. (2013). Zdravotní tělesná výchova ve studijních programech Fakulty tělesné kultury. Olomouc: Univerzita Palackého. Srdečný, V., & Srdečná, H. (2001). Cvičení podle Klappa. Praha: Onyx. Dobešová, P. (2005). Cvičíme s měkkým míčem: cviků pro zlepšení pohybové koordinace a správné držení těla. Havířov: Domiga. Novotná, H. (2001). Děti s diagnózou plochá noha. Praha: Olympia. Novotná, H., & Kohlíková, E. (2000). Děti s diagnózou skolióza. Praha: Olympia. Bursová, M. (2005). Kompenzační cvičení. Praha: Grada. Delavier, F. (2007). Posilování: anatomický průvodce. České Budějovice: Kopp. Botlíková, V., & Kortánek, J. (2009). Pozdrav monitoru: cvičení pro všechny, které u počítače bolí tělo. Praha: Vašut. Srdečný, V., & Srdečná, H. (2001). Sebeuvědomování pohybem. Praha: Onyx. Nelson, A., G., & Kokkonen, J. (2009). Strečink na anatomických základech. Praha: Grada. Riegerová, J., Přidalová, M., & Ulbrichová, M. (2006). Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu: (příručka funkční antropologie). Olomouc: Hanex. Přidalová, M., & Riegerová, J. Funkční anatomie I. Olomouc: Hanex, 2002. ISBN 80-85783-38-X.Kazimír, J., & Klenková, M. (2007). Lady Pilates : cesta za zdravím, krásou a štíhlou linií. Praha: Ikar. Stejskal, P. (2004). Proč a jak se zdravě hýbat. [Břeclav]: Presstempus. Kolář, P. et al. (2009). Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén. Janda, V., Herbenová, A., Jandová, J., & Pavlů, D. (2004). Svalové funkční testy. Praha: Grada. Haladová, E., & Nechvátalová, L. (2003). Vyšetřovací metody hybného systému. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. Botlíková, V., Čermák, J., Chválová, O., & Dvořáková, H. (2000). Záda už mě nebolí. Praha: Jan Vašut. Syslová, V. (2011). Zdravotní tělesná výchova: speciální učební text. II. část, Zdravotní tělesná výchova při jednotlivých druzích oslabení. Praha: Česká asociace Sport pro všechny. Hálková, J. (2006). Zdravotní tělesná výchova: speciální učební texty. I. část, Obecná. Praha: Česká asociace Sport pro všechny. Willardson, Jeffrey M. (2009). 3D anatomy. London : Primal Pictures.
Požadavky
80% docházka, didaktický výstup, zkouška.
Garant
RNDr. Iva Dostálová, Ph.D.
Vyučující
RNDr. Iva Dostálová, Ph.D.doc. PhDr. Ludmila Miklánková, Ph.D.