Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Counseling in Special Education (KAT / @SECO)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAT / @SECO - Counseling in Special Education, Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Counseling in special education - definition, functions, and objectives. Theoretical background.2. Counseling process, its principles and stages. Interventions. Counseling (a) general rules, (b) in area of special needs, (c) age differences.3. Counseling system in the Czech Republic.4. Comparative studies in counseling systems.5. Diagnostic approach, assessment of abilities and skills, assessment of social environment etc.6. Assessment of special needs in adapted physical activities.7. Evaluative strategies - in counseling, PE, school class, leisure time activities8. PAPTECA model and counseling as its main umbrella term.9. Different organizations and associations in counseling (early care, preschool children, career counseling, etc.10. Assessment of maturity, postponement of schooling; gifted children.11. Self evaluative techniques, effectiveness evaluation.12. Assessment and individual educational plan.13. Counseling and assessment process in addictology (addiction, craving, etc.).

Získané způsobilosti

Po absolvování předmětu bude student schopen:1. uplatnit poznatky z oblasti poradenství a diagnostiky ve školní i jiné praxi (pedagoga či sociálního pracovníka);2. využívat informace o všech formách poradenské intervence v širokém spektru působení (typy postižení, věk);3. porozumět nutnosti supervizního systém v pomáhajících profesích, využívat preventivní strategie syndromu vyhoření. 4. využívat informace o základních diagnostických metodách a jejich použití;5. porozumět výchovným a výukovým problémům žáků a být schopen je orientačně rozpoznat; 6. využívat přehled o poradenských institucích, náplni jejich práce a to především v diagnostické oblasti.

Literatura

Brown, D. T., & Prout, H. T. (1983). Counseling and Psychotherapy with children and adolescents: theory and practice for school and clinic settings. Brandon: Clinical Psychology Publishing Co. Goldenberg, H., & Goldenberg, I. (1998). Counseling today s families. New York: Brooks/Cole.

Požadavky

1. Active participation in 80% of lectures and seminars 2. Project work with PPT presentation of selected topics3. Comparative study on counseling system in selected country4. Final exam

Garant

doc. PhDr. Dana Štěrbová, Ph.D.Mgr. Julie Wittmannová, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Dana Štěrbová, Ph.D.Mgr. Julie Wittmannová, Ph.D.