Předmět Biologie pro fyzioterapeuty (KPK / BIOL)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPK / BIOL - Biologie pro fyzioterapeuty, Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1) Obecná charakteristika a struktura živých soustav - jejich chemické složení, biogenní prvky, voda, anorganické látky, sacharidy, základní chemické vazby.2) Lipidy, bílkoviny a nukleové kyseliny.3) Základy mikrobiologie: prokaryontní buňka, bakterie, bakteriální onemocnění člověka.4) Základy mikrobiologie: eukaryontní buňka, struktura rostlinné a živočišné buňky, buněčné organely, buněčný metabolizmus.5) Buněčný cyklus, interfáze, jaderné dělení: amitóza, mitóza a její fáze, meióza, dělení buněk - cytokinéze, buněčná diferenciace a buněčná smrt, apoptóza, nekróza.6) Přepis genetické informace, replikace, transkripce, translace, genová exprese, genetický kód.7) Mutageneze a teratogeneze. Chromozomální aberace. Maligní transformace buněk. Protonkogeny, onkogeny, antionkogeny.8) Chromozomy, karyotyp, cytogenetika a klinická genetika, mutační změny genotypu, dědičnost u člověka, genetické poradenství.9) Mutageneze a teratogeneze. Chromozomální aberace.10)Maligní transformace buněk. Protonkogeny, onkogeny, antionkogeny.11) Manipulace s DNA, biologický vektor, polymerázová řetězová reakce (PCR), genové inženýrství, geneticky modifikované organizmy, transgenní rotliny a živočichové12)Cytoplazmatická membrána a její vlastnosti.13)Aktivní a pasivní transport. Vnitrobuněčný transport - endoplazmatické retikulum, Golgiho aparát. Vezikulární transport. Mezibuněčné spoje a komunikace.
Získané způsobilosti
Student je schopen z oblasti molekulární biologie informovat o podrobnostech cesty od DNA k proteinu, vyložit současnou teorii o chromozómech a genové regulaci, genetické variaci a technologii genetického inženýrství. Student je shopen prezentovat informace o struktuře membrán, membránovém trasportu, generaci energie, buněčných kompartmentech a buněčném transportu. Student je schopen vysvětlit buněčnou komunikaci, základní stavbu cytoskeletu, popsat buněčné dělení, kontrolu buněčného cyklu a buněčnou smrt.Student je schopen rozlišit eukaryotní a prokaryontní buňky.
Literatura
& Šmarda, J. (2007). Biologie pro psychology a pedagogy. Praha: Portál. Rosypal, S. et al. (2003). Nový přehled biologie. Praha: Scientia. Nečas, O. et al. (2000). Obecná biologie pro lékařské fakulty. Jinočany: H&H. Alberts, B., Bray, D., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., Walter, P., Kotyk, A., Bouzek, B., & Hozák, P. (2006). Základy buněčné biologie: úvod do molekulární biologie buňky. Ústí nad Labem: Espero. Campbell, N. A., Reece, J. B., Krebs, C. J., Ridley, M., Minorsky, P. V., Chappell, M. A., Graham, L. E., Bownds, M. D., Niles, M. J., Hardin, J., Allen, G. E., & Moravcová, H. (2006). Biologie. Brno: Computer Press. Vymětalová, V. (2008). Biologie pro biomedicinské inženýrství. Praha: ČVUT. Vymětalová, V. (2013). Biologie pro biomedicinské inženýrství: laboratorní cvičení. Praha: ČVUT. Otová, B., Kohoutová, M., & Panczak, A. Lékařská biologie a genetika. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1594-3.
Požadavky
80% docházka, zkouška - ústní nebo písemná.
Garant
doc. RNDr. Miroslava Přidalová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Monika Cinařovádoc. RNDr. Miroslava Přidalová, Ph.D.