Předmět Kinantropometrie (KPK / KKTPE)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPK / KKTPE - Kinantropometrie, Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
TÉMATICKÉ OKRUHY:- Přehled kinantropometrických metod- Orientace v antropometrických bodech, somatických parametrech a indexech- Metody pro odhad tělesného složení- Typologie- Biologický věkTÉMATA SEMINÁŘŮ:1. Přehled základních kinantropometrických metod - metody antropometrické, antroposkopické, přístrojová technika2. Základní antropometrické body, základní délkové, šířkové a obvodové parametry, kožní řasy3. Antropometrické měření, měření tělesného složení prostřednictvím přístrojové techniky InBody720, Tanita MC-418, Tanita 9804. Pokračování antropometrického měření, měření svalové síly digitálním multimyometrem a pinch grip, měření kostní denzity (EXA 3000), spirometrie5. Vyhodnocení antropometrického měření6. Relativní rozměry a indexy a jejich interpretace5. Speciální metody hodnocení individuálního vývoje6. Stanovení tělesného složení a srovnání metod na základě antropometrie a bioelelektrické impedance7. Hodnocení konstituce člověka, typologické školy8. Heath-Carterova typologie - stanovení somatotypu, vztah typologie a motoriky9. Hodnocení optimální hmotnosti, růstu a proporcionality vývoje10. Hodnocení stability a prediktability vývoje11. Interpretace denzitometrickýc výsledků (EXA 3000), svalové síly, spirometrických parametrů a testů jemné motoriky12. Morfologie a funkce nohy
Získané způsobilosti
1. Student je orientován v terminologii kinanropometrie, zvládá definovat a určit základní antropometrické body a somatické rozměry. 2. Student je schopen prokázat zvládnutí diagnostických technik používaných v kinantropologické praxi, které uplatní při měření v praxi. 3. Student dokáže prezentovat alespoň nejdůležitější somatické indexy a vztahy mezi jednotlivými somatickými parametry, biologickým věkem, tělesným složením a typologickými komponentami a aplikovat jej do sportovního tréninku a zdravého životního stylu.
Literatura
Riegerová, J., Přidalová, M., & Ulbrichová, M. (2006). Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu: (příručka funkční antropologie). Olomouc: Hanex. http://library.upol.cz/i2/i2.search.cls?ictx=upol&src=upol_us_cat-0&show_lim=0&field=T001&zf=UF_UPOL&term=c0000745http://library.upol.cz/i2/i2.search.cls?ictx=upol&src=upol_us_cat-0&show_lim=0&field=T001&zf=UF_UPOL&term=c0001479Gregora, M., Velemínský, M., Bláha, P., & Vignerová, J. (2005). Kniha o matce a dítěti. Praha: Grada Publishing. Bláha, P., & Vignerová, J. (2001). Sledování růstu českých dětí a dospívajících: norma, vyhublost, obezita. Praha: Státní zdravotní ústav. Přidalová, M. (2005). Somatodiagnostika studentů a studentek studijního programu tělesná výchova a sport na FTK UP. Olomouc: Miroslava Přidalová.
Požadavky
- 80% docházka, aktivní účast na semináři - zpracování diagnostického záznamu na základě vlastního měření, seminární práce, zkouška - ústní nebo písemná
Garant
doc. RNDr. Miroslava Přidalová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Tereza Podzimkovádoc. RNDr. Miroslava Přidalová, Ph.D.