Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Somatodiagnostika (KPK / SOMD)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPK / SOMD - Somatodiagnostika, Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

TÉMATICKÉ OKRUHY:- Nejčastěji využívaná somatometrická měření v terénní praxi, antroposkopické metody- Typologie dětské a dospělé populace- Metody odhadu tělesného složení- Metody hodnocení biologického věku- Stabilita a prediktabilita vývoje- Pedagogicko-sportovní souvislosti a zákonitosti- Nejčastěji používaná funkční měření- Morfologicko-funkční vztahyTÉMATA PŘEDNÁŠEK (SEMINÁŘŮ):1. Jak přistupovat k výběru sportovních talentů. Genetika ve vztahu k morfologicko-funkčním charakteristikám.2. Relativní rozměry a indexy, proporcionalita ontogenetického vývoje a proporcionalita ve sportu, využití v klinické praxi.3. Typologie dětské a dospělé populace (Heath-Carter), predikční vztahy k motorice, vztah typologie, biologického věku a ontogenetických trendů, využití typologie ve vztahu k hodnocení výkonnosti jedince.4. Využití poznatků o tělesném složení a dalších somatických charakteristikách v příbuzných oborech (obezitologie, endokrinologie, pediatrie, ...). Srovnání jednotlivých metod a přístrojové techniky pro odhad tělesného složení (např. BIA - QuadScan 4000, Tanita 980, InBody 720, kaliperace).5. Rozdělení lidského věku, modely růstu, stabilita a prediktabilita vývoje, hodnocení optimální hmotnosti6. Hodnocení a význam biologického věku7. Funkční diagnostika podpůrně-pohybového systému, základní typy postury, způsoby vyhodnocování výsledků, svalová síla (digitální multimyometr/pinch grip), elasticita svalů, rozsah pohybů v kloubech9. Základní kineziologická vyšetření, adaptační projevy pohybových stereotypů, diagnostika typů chůze11. Lidská noha a její adaptační systémy, statická a dynamická funkce, metody pro hodnocení morfologie a funkce nohy12. Jemná motorika, hodnocení některých vybraných parametrů jemné motoriky dle Vídeňského testu (Vienna test systém).13. Vybrané poznatky z ergonomie

Získané způsobilosti

Student je schopen na základě osvojených znalostí pracovat s výběry sportovních talentů, aplikovat v praxi znalosti stability a prediktability ontogenetického vývoje, hodnotit typologické systémy, využívat pro hodnocení vývoje biologický věk a používat další výzkumné metody moderní funkční antropologie v aplikaci.

Literatura

Bláha, P. et al. (1990). Antropometrie českých předškolních dětí ve věku od 3 do 7 let. Praha: Ústav sportovní medicíny. Riegerová, J., Přidalová, M., & Ulbrichová, M. (2006). Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu: (příručka funkční antropologie). Olomouc: Hanex. Hermanussen, M. (Ed.). (2013). Auxology: Studying human growth and development. Stuttgart: Schweizerbart Science Publishers. http://library.upol.cz/i2/i2.search.cls?ictx=upol&src=upol_us_cat-0&show_lim=0&field=T001&zf=UF_UPOL&term=c0001479Ferák, V., & Sršeň, S. (1990). Genetika človeka. Bratislava: SPN. Kalvach, Z., Zadák, Z., Jirák, R., Zavázalová, H., & Sucharda, P. (2004). Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada Publishing. Wilmoth, J. M., & Ferraro, K. F. (2013). Gerontology: Perspectives and issues. New York, NY: Springer Publishing Company. Riegerová, J., & Přidalová, M. (2001). Hodnocení vztahů mezi ukazateli tělesného složení, podílem a distribuci tuku. Bull. Slov. Antropol. Spol., 3, 148-154. Cameron, N., & Bogin, B. (2012). Human growth and development. Amsterdam: Elsevier Academic Press. Riegerová, J., & Přidalová, M. (2003). Methodological aspects of body constitution evaluation - an analysis of anthropometric methodology. Acta Univ. Palacki. Olomuc. Fac. Cult. Physic. Gymn., 32, 61-65. Pařízková, J. (2010). Nutrition, physical activity, and health in early life. Boca Raton, Fla: CRC Press. Dungl, P. et al. (2005). Ortopedie. Praha: Grada Publishing. Bláha, P., & Vignerová, J. (2001). Sledování růstu českých dětí a dospívajících: norma, vyhublost, obezita. Praha: Státní zdravotní ústav. Přidalová, M. (2005). Somatodiagnostika studentů a studentek studijního programu tělesná výchova a sport na FTK UP. Olomouc: Miroslava Přidalová. Carter, J. E. L. (2005). Somatotyping - development and applications. Cambridge: Cambridge University Press. Riegerová, J. (1994). Studium změn somatotypu dětí v období puberty (longitudinální sledování). Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. Bláha, P., & Vignerová, J. (1999). Vývoj tělesných parametrů českých dětí a mládeže se zaměřením na rozměry hlavy (0-16 let). Praha: Státní zdravotní ústav.

Požadavky

80% docházka, seminární práce a její prezentace v rámci vystoupení.

Garant

doc. RNDr. Miroslava Přidalová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Tereza Podzimkovádoc. RNDr. Miroslava Přidalová, Ph.D.