Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Zdravotní tělesná výchova (KPK / ZDR1K)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPK / ZDR1K - Zdravotní tělesná výchova, Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Požadavky k udělení licence, rozdělení didaktických výstupů, zásady bezpečnosti během výuky, seznam literatury.2. Oslabení kardiovaskulárního systému - ischemická choroba srdeční, hypertenze, nemoci cév. Doporučené formy cvičení a zátěže, zásady při cvičení, kontraindikace cvičení. První pomoc - tepenné krvácení, žilní krvácení, zástava oběhu.3. Oslabení respiračního systému - astma, alergie, chronická bronchitida, zánět plic. Doporučené formy cvičení a zátěže, zásady při cvičení, kontraindikace cvičení, nácvik správného dýchání, osobní hygiena a hygiena prostředí, alergeny. Praktická ukázka a cvičení.4. Neuropsychická oslabení - neurózy, epilepsie, ADHD, dětská mozková obrna. Doporučené formy cvičení a zátěže, zásady při cvičení, kontraindikace cvičení, zvláštní pomůcky. Režim dne oslabeného jedince, bezpečnost na školních akcích. Praktická ukázka a cvičení. Cviky pro jemnou motoriku ruky.5. Obezita - hodnocení, typy obezity, rizika, komplikace, příčiny vzniku. Pohybový režim, intenzita a formy zátěže, vhodné a nevhodné pohybové činnosti. Ideální hmotnost - BMI, WHR, Brocův vzorec. Bazální metabolismus, sacharidy, lipidy, proteiny, výdej a příjem energie, energetické hodnoty potravin. Osobnost obézního jedince.6. Diabetes melitus - typy diabetu, příznaky, následky a rizika onemocnění, hypoglykémie, hyperglykémie. Doporučené formy zátěže, zásady při cvičení, kontraindikace cvičení, životospráva. Oslabený žák v prostředí školy.7. Oslabení trávicího systému - žaludek, slinivka břišní, játra, tenké a tlusté střevo. Poruchy štítné žlázy, zácpa, kýla, úprava životosprávy a pohybového režimu. Doporučené formy zátěže, kontraindikace cvičení.8. Oslabení zraku, sluchu a vestibulárního aparátu - myopie, hypermetropie, strabismus, slabozrakost, slepota, daltonismus, nedoslýchavost, zbytky sluchu, hluchota, poruchy vestibulárního aparátu. Orientace v prostoru, poloha těla, rovnovážné cvičení. Zásady při cvičení, specifické cviky, pomůcky, ochrana a dopomoc. Praktická ukázka a cvičení.9. Gynekologická oslabení - formy cvičení, cvičení na gymbalech, cvičení pro posílení dna pánevního, tělesná výchova těhotných žen, cvičení po porodu. Životospráva, hygiena. Praktická ukázka a cvičení.10. Svalová relaxace - metody, význam, účinek, techniky a aplikace, vliv na dětský organismus. Autogenní trénink, psychohry, jóga. Relaxace ve škole - závěrečná část hodiny Tv, tělovýchovné chvilky během vyučování. Praktická ukázka a cvičení.11. Jóga - formy, uplatnění na 1. stupni ZŠ. Rovnovážné cviky, koordinační cviky, koncentrace, dechová vlna, pozdrav slunci. Praktická ukázka a cvičení.12. Kondiční cvičení - tělesná zdatnost dětí, index zdatnosti, pracovní pásma, měření tepové frekvence, intenzita zatížení. Kruhový trénink, Unifittest. Doporučené formy cvičení a zátěže vhodné pro děti mladšího školního věku, zásady při cvičení, výběr a počet cviků, počet opakování, řazení cviků, série. Praktická ukázka a cvičení.13. Netradiční náčiní, pomůcky - nafukovací míčky, kelímky, noviny, pivní tácky, šňůrky, kolíčky, deky, rakety, koberečky, hadice, šlapáky, padák, pohyblivé desky, balanční předměty. Praktická ukázka a cvičení.

Získané způsobilosti

Student získá teoretické znalosti z oblasti zdravotní tělesné výchovy. Dovede aplikovat základní vyrovnávací prostředky při oslabení respiračního, kardiovaskulárního systému a při metabolických poruchách. Má vytvořen zásobník relaxačních, regeneračních, dechových a rovnovážných cvičení.

Literatura

Riegerová, J., Přidalová, M., & Ulbrichová, M. Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu: (příručka funkční antropologie). Olomouc: Hanex, 2006. ISBN 80-85783-52-5.Srdečný, V., & Srdečná, H. Cvičení podle Klappa. Praha: Onyx, 2001. Novotná, H. Děti s diagnózou plochá noha. Praha: Olympia, 2001. ISBN 80-7033-699-4.Novotná, H., & Kohlíková, E. Děti s diagnózou skolióza. Praha: Olympia, 2000. ISBN 80-7033-671-4.Hošková, B., Matoušová, M. Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1392-5.Bursová, M. Kompenzační cvičení. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0948-1.Kučera, M. et al. Pohybový systém a zátěž. Praha: Grada Publishing, 1997. Stejskal, P. Proč a jak se zdravě hýbat. [Břeclav]: Presstempus, 2004. ISBN 8090335020.Dostálová, I., & Miklánková, L. Protahování a posilování pro zdraví. Olomouc: Hanex, 2005. ISBN 80-85783-47-9.Haladová, E., & Nechvátalová, L. Vyšetřovací metody hybného systému. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2003. ISBN 80-7013-393-7.Dostálová, I., & Gaul Aláčová, P. Vyšetřování svalového aparátu. Olomouc: Hanex, 2006. ISBN 80-85783-51-7.Botlíková, V., Čermák, J., Chválová, O., & Dvořáková, H. Záda už mě nebolí. 4. vyd. Praha: Jan Vašut, 2000. ISBN 8072361171.Syslová, V. Zdravotní tělesná výchova : speciální učební text. II. část, Zdravotní tělesná výchova při jednotlivých druzích oslabení. Praha: Česká asociace Sport pro všechny, 2005. Hálková, J. Zdravotní tělesná výchova: speciální učební texty. I. část, Obecná. Praha: Česká asociace Sport pro všechny, 2006. ISBN 80-86586-15-4.

Požadavky

90% docházka, při získání licence didaktický výstup, seminární práce a zkouška.

Garant

RNDr. Iva Dostálová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Hana Bednářová