Předmět Historie výchovy a rekreace v přírodě (KRL / HISOR)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KRL / HISOR - Historie výchovy a rekreace v přírodě, Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Příroda jako přirozené životní prostředí člověka (člověk sběrač, lovec, zemědělská činnost, objev zpracování kovu, starověk - Mezopotámie, Egypt, Malá Asie, Sýrie, Foinikie, Palestina, Médie, Persie, Indie, Čína, Řecko, Řím).2. Odcizení člověka od přirozeného životního prostředí (renesance, filozofie, rozvoj přírodních věd, městské státy, křížové výpravy, obchod, bottega, university).3. Faktory ovlivňující vztah člověka k přírodě (umění, filozofie, přírodní vědy, obory a disciplíny, pedagogické směry, tělocvičné systémy, obchod - cestování, společenské ideologie a zřízení, aj.)4. Myšlenkové podněty, zdroje, ideály (antický ideál kalokagáthia, Francois Rabelais, Francis Bacon z Verulamu, Jan Amos Komenský, John Locke, Jean Jacques Rousseau)5. První významné pokusy (Vittorino Ramboldini de Feltre, filantropismus, Johann Bernhard Basedow, filantropinum, Christian Gotthilf Salzmann, škola v lesích, Johann Heinrich Pestalozzi, romantismus)6. Zdroj středoevropský a skandinávský (Vandervogel, turistika, horolezectví, tělocvičné systěmy, nové pedagogické podněty a směry, Fridtjof Nansen, Roland Amudsen)7. Zdroj anglický (Jeremy Bentham, William Wordsworth, YMCA, Brigády hochů, Robert Baden-Powel, skauting, Kurt Hahn, Outward Bound Schools)8. Zdroj americký ( Ralph Waldo Emerson, Henry David Thoreau, Ernest Thompson Seton, Woodcraft Indians, Jack London, James Fenimore Cooper, původní američtí obyvatelé, aj.)9. Historie pobytu a výchovy v přírodě v českých zemích ( Bernard Bolzano, Česká obec sokolská, Josef Rosler-Ořovský, rozvoj sportovních svazů, Klub českých turistů, Antonín Benjamín Svojsík, Miloš Seifert, YMCA, Jaroslav Foglar, tramping, tábornické školy, aj.).10. Originální české podněty výchovy a rekreace v přírodě ( Junák - český skaut, Lesní moudrost, tramping, Foglarovy čtenářské kluby, Prázdninová škola Lipnice).11. Organizace působící v oblasti pobytu a výchovy v přírodě v ČR (školská zařízení zabývající se pobytem a výchovou v přírodě, organizace s akreditací u MŠMT, neziskové organizace - nadace, občanská sdružení, komerční organizace, podniková rekreace, neorganizované formy).
Literatura
Hanuš, R. Historie pobytu a výchovy v přírodě. In Holec, O. a kol.: Instruktorský salbikář. PŠL, 1994. Daněk, K., Teplý, Z. Neodpočívejte v pokoji aneb umění rekreace. Praha: Olympia, 1974. Hanzel, J. Píseň úplňku. Praha: TJ Sokol Troja, 1986. Cipro, M.:. Průvodce dějinami výchovy. Praha: Panorama, 1984. Jirásek, I., & Hanuš, R. Výchova v přírodě. Ostrava: Technická univerzita, 1996. ISBN 80-7078-381-8.
Požadavky
80% účast ve výuce, odevzdání seminární práce na zadané téma, absolvování vědomostního testu dle obsahu výuky, ústní presentace vědomostí a obhajoba seminární práce.
Garant
Mgr. Radek Hanuš, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Radek Hanuš, Ph.D.Mgr. Radek Hanuš, Ph.D.