Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Zážitková pedagogika (KSK / KZAPE)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSK / KZAPE - Zážitková pedagogika, Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do předmětu, základní koncepce zážitkové pedagogiky (zážitek, prožitek, zkušenost).2. Využití a současné trendy uplatnění zážitkové pedagogiky (všestranný rozvoj osobnosti, zážitkové kurzy, školství a rozvoj klíčových kompetencí, komerční a nekomerční využití, dobrodružná terapie, zahraniční přístupy).3. Základní teoretické přístupy a modely využívané v oblasti zážitkové výchovy a vzdělávání (modely zón komfortu, teorie optimálního prožívání, cykly učení, styly učení, modely využití zpětné vazby, motivace).4. Zpětná vazba - nutná součást transferu učení v zážitkovém vzdělávání.5. Skupinová dynamika - práce se skupinou a rozvoj skupiny.6. Kořeny výchovy v přírodě a zážitkového vzdělávání v ČR i zahraničí (Woodcraft Indians, Skauting for boys, Tramping, Děti živěny, Liga lesní moudrosti, Junák Český skaut, hnutí Brontosaurus, Česká tábornická unie, Prázdninová škola Lipnice). Významné osobnosti (Seton, Baden Powel, Thoureau, Foglar, Svojsík, Seifert, ...) .7. Outward Bound - historické souvislosti, význam pro moderní přístupy v oblasti zážitkového a zkušenostního učení.8. Hra jako hlavní prostředek zážitkové pedagogiky, základní teorie hry, dělení her, uvádění her, tvoření her.9. Dramaturgie - způsob přípravy a realizace kurzů zážitkové pedagogiky v ČR.10. Bezpečnost a risk management.

Získané způsobilosti

Studenti po absolvování předmětu:- znají základní teorie, koncepce a postupy v oblasti zážitkové pedagogiky a dokáží je prakticky použít při tvorbě výchovně-vzdělávacího programu;- umí vytvořit jednoduchý výchovně vzdělávací program dle obecných přístupů zážitkové pedagogiky.

Literatura

Jirásek, I., Dobal, J., Drahanská, P., Hanuš, R., Němec, J., Neuman, J., Svatoš., V., Šebek, L., Uher, J. Gymnasion (Časopisy pro zážitkovou pedagogiku). Prázdninová škola Lipnice. Kirchner, J., & Špalková, M. (2009). Psychologie prožitku a dobrodružství: pro pedagogiku a psychoterapii. Brno: Computer Press. Učební texty pro ZAPED. Franc, D., Zounková, D., & Martin, A. (2007). Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. Brno: Computer Press. Jirásek, I. (2008). Zlatý fond her I: hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Praha: Portál. Reitmayerová, E., & Broumová, V. (2012). Cílená zpětná vazba: metody pro vedoucí skupin a učitele. Praha: Portál. Holec, O. (1994). Instruktorský slabikář. Praha: Prázdninová škola Lipnice. Lebeda, P., & Svatoš, V. (2005). Outdoor trénink: pro manažery a firemní týmy. Praha: Grada Publishing. Činčera, J. (2007). Práce s hrou: pro profesionály. Praha: Grada. Hora, P. et al. (1984). Prázdniny se šlehačkou: malá instruktorská čítanka. Praha: Mladá fronta. Jirásek, I., & Hanuš, R. (1996). Výchova v přírodě. Ostrava: Technická univerzita. Hanuš, R., & Chytilová, L. (2009). Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada.

Požadavky

1. Aktivní přístup v hodinách. 2. 80% docházka (maximálně 2 absence). 3. Aktivní přístup při samostudiu a přípravách úkolů mezi jednotlivými vyučovacími bloky. 4. Vypracování seminární práce a její prezentace v hodině. 5. Úspěšné absolvování zápočtového testu.

Garant

Mgr. Andrej Kirchmayer

Vyučující

Mgr. Andrej Kirchmayer