Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie 1 (KSK / PSGE1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSK / PSGE1 - Psychologie 1, Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1.TÉMATICKÉ OKRUHY Z PSYCHOLOGIE 11. Základy obecné psychologie - předmět psychologie, základní psychologické směry a přístupy, využití psychologických poznatků v pedagogické praxi.2. Kognitivní procesy v pedagogické praxi - pozornost, vnímání, paměť, myšlení, inteligence a tvořivost - druhy paměti, zapamatování a zapomínání, poruchy paměti. Formy myšlení (konkrétní, názorné, abstraktní), poruchy myšlení. Vlastnosti vnímání, tvarové zákony, poruchy vnímání. Funkce pozornosti, druhy a vlastnosti pozornosti. Charakteristika pojmu inteligence; testování inteligence; struktura inteligence, modely a teorie inteligence; tvořivost; vztah inteligence a tvořivosti, rozvíjení tvořivosti žáků a studentů.3. Emoce a motivace - složky, význam emocí, klasifikace emocí (afekty, nálady, tělesné pocity, citové vztahy), emoční inteligence; potřeby, motivy, incentivy, dělení motivace, motivační principy, motivační orientace, motivační klima; vnější a vnitřní motivace; odměna a trest; aplikace v oblasti pedagogické praxe.4. Předmět vývojové psychologie, teorie vývoje, periodizace vývoje - základní teorie vývoje jedince - Piagetova, Freudova, Eriksonova. Základní periodizace vývoje - klasická periodizace, periodizace dle hlavních autorů teorií vývoje.5. Vývoj jedince od početí do období batolícího - charakteristika prenatálního období, porodu a raně postnatálního období, období novorozeneckého a kojeneckého a období batolete, vývojová období. Specifika přístupu k dětem v období raného věku, věku batolete. Hra uvedeného období.6. Vývoj jedince v období předškolního věku a nástup do školy - charakteristika období předškolního věku. Vývojové úkoly a jejich zvládání. Připravenost dítěte na školu a školní zralost. Význam hry a kresby. Specifika přístupu k dětem v období předškolního věku. Raná sportovní socializace.7. Vývoj dítěte mladšího školního věku, pubescence a adolescence - charakteristika vývoje jedince v období mladšího školního věku, prepuberty a puberty. Charakteristika období adolescence. Vývojové úkoly vztažené k jednotlivým obdobím. Specifika přístupu k dětem v období mladšího školního věku, pubescence a k adolescentům.8. Období dospělosti, stárnutí a stáří - charakteristika vývoje jedince v období dospělosti, vývojové úkoly v období dospělosti, životní křižovatky v období dospělosti (profese, partnerství, rodičovství, kariérní růst - nezaměstnanost). Problematika stárnutí. Vývojové úkoly v období stáří. Specifika přístupu ke stárnoucím a starým lidem.9. Zátěžové situace, syndrom vyhoření - stres; stadia odpovědi na stres; projevy stresu v oblasti fyziologické, emoční, psychologické; vliv stresu na zdraví; chování a zdraví; psychohygiena; syndrom vyhoření.10. Komunikace - definice, základní model komunikace, transakční model komunikace; druhy komunikace, komunikační šumy; verbální, neverbální a paralingvistická komunikace, efektivní poslouchání, přijímání kritiky, zpětná vazba.11. Poznání a sebepoznání osobnosti - základní vymezení pojmu osobnost, bio-psycho-socio-spirituální dimenze, implicitní teorie osobnosti, Johari okénko, Já Ok - Ty Ok, sociální inteligence, osobnostně komunikační předpoklady sportovního pedagoga.12. Typ, typologie, temperament a charakter - individualita versus typ, Eysenckova, Jungova, Kretschmerova, Sheldonova typologie. Přednosti a omezení využití v pedagogické praxi.13. Osobnost v bio-psycho-sociální zátěži - zdravá osobnost, psychosomatické vztahy, frustrace, agrese, konflikty, obrany sebepojetí.

Získané způsobilosti

Student se seznámí s aplikací poznatků obecné psychologie, psychologie osobnosti, sociální a vývojové psychologie do profesní praxe. Osvojí si a porozumí obsahu základních psychologických pojmů. Je motivován k rozvoji své osobnosti ve smyslu osvojení si základních psychologických kompetencí.

Literatura

Nakonečný, M. (2009). Psychologie osobnosti. Praha: Academia. Homola, M. (1992). Základy obecné psychologie: pro studující andragogiky. Olomouc: UP. Československá psychologie: časopis pro psychologickou teorii a praxi. Praha: Academia. Nakonečný, M. (1997). Encyklopedie obecné psychologie. Praha: Academia. Nakonečný, M. (1995). Lexikon psychologie. Praha: Vodnář. Hartl, P. (2000). Psychologický slovník. Praha: Portál. Atkinson, R. L., Atkinson, R. C., Smith, E. E., Bem, D. J., Nolen-Hoeksema, S., Herman, E., Petržela, M., & Brejlová, D. (2003). Psychologie. Praha: Portál. Plháková, A. (2004). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia. Balcar, K. (1991). Úvod do studia psychologie osobnosti. Chrudim: Mach. Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada. Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál.

Požadavky

Zápočet:- aktivní účast na seminářích v rozsahu 80%- seminární vystoupení- písemná seminární práce- zápočtový test v případě nedostatečného plnění výše uvedených zápočtových požadavků

Garant

Mgr. Veronika Kavková, Ph.D.Mgr. Michal Šafář, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Jana Harvanová, Ph.D.Mgr. Veronika Kavková, Ph.D.Mgr. Michal Šafář, Ph.D.