Předmět Psychologie 2 (KSK / PSGE2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSK / PSGE2 - Psychologie 2, Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Tématické okruhy:1. Vzdělávání, učení, vyučování - teoretické přístupy2. Kognitivní procesy a jejich souvislost s procesem učení.3. Psychologická problematika motivace žáků v edukačním procesu.4. Žák, student, klient se speciálními vzdělávacími potřebami.5. Osobnost učitele v procesu vzdělávání.6. Sociální interakce a komunikace.7. Jedinec a skupina, školní třída jako sociální skupina.Témata přednášek:1. Úvod do studia pedagogické psychologie2. Předmět pedagogické psychologie, teorie učení, druhy učení3. Zákony učení, Psychologie výchovy - sociální učení, morální vývoj4. Osobnost učitele v procesu vzdělávání, vyučovací styl, zátěž a stres v práci učitele5. Osobnost žáka v edukačním procesu, temperament, metakognitivní schopnosti a autoregulace, kognitivní a učební styl6. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami7. Psychologická problematika motivace v edukačním procesu, motivační činitelé žákova úspěchu a neúspěchu8. Sociálně psychologické procesy v edukačním prostředí I.9. Sociálně psychologické procesy v edukačním prostředí II.10. Třída jako netypická sociální skupina, struktura a dynamika skupiny, klima školní třídy11. Komunikace ve škole, typy sociální interakce ? kooperace, kompetice, konflikt12. Asertivita ve škole
Získané způsobilosti
Student se seznámí s problematikou pedagogické a sociální psychologie. Student dokáže aplikovat osvojené teoretické poznatky na konkrétní problémy vyplývající z pedagogické, trenérské a výchovné praxe. V rámci seminářů student aktivně prezentuje výsledky své seminární práce, diskutuje na zvolené téma, dokáže hájit své názory.
Literatura
Vágnerová, M. (2001). Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum. Průcha, J. (1996). Alternativní školy. Praha: Portál. Říčan, P., & Krejčířová, D. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing. Quin, Caitriona. (2009). Handbook of aggressive behavior research. New York, N.Y. : Nova Science Publishers. Franco, Jason N. (2012). Handbook on psychology of motivation. New York, N.Y. : Nova Science Publishers. Belz, H., Siegrist, M. (2001). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál. Reifová, S. (2007). Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál. Dařílek, P., & Kusák, P. (2001). Pedagogická psychologie. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. Hartl, P. (2000). Psychologický slovník. Praha: Portál. Matějček, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H & H. Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál. Fontana, D., & Balcar, K. (2010). Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál. Kolář, M. (1997). Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál. Bendl, S. (2011). Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton. Dočkalová, V., Sobotková, I. (1994). Vybrané kapitoly z psychologie pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého. Vašina, B. (2009). Základy psychologie zdraví. Ostrava : Ostravská univerzita.
Požadavky
Zápočet- aktivní účast na semináři- seminární práce - ověření znalostí formou skupinové diskuzeZkouška- písemná zkouškaStudent je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/zkratka fakulty)
Garant
Mgr. Jana Harvanová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Jana Harvanová, Ph.D.Mgr. Michal Šafář, Ph.D.