Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie souborná zkouška (KSK / PSYZ)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSK / PSYZ - Psychologie souborná zkouška, Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

24. Osobnost ve sportovní zátěži - APS, startovní stavy, vyrovnávání se s úspěchem či neúspěchem, anticipační tenze, metody a techniky zvládání psychosociální zátěže.25. Osobnost ve sportovní skupině - skupinová dynamika,skupinové role - specifika sportovního prostředí, vedení sportovních skupin - styly vedení, komunikace ve skupině a se skupinou.26. Profesiografie - psychologická charakteristika sportovních činností, sportovní typologie27. Psychologická příprava a psychotrénink - ideomotorický a modelovaný trénink28. Sociálně patologické jevy - vznik a rozvoj, základní pojmy a kategorie; společensky normální - deviantní - patologické; teorie sociální deviace/patologie29. Socializace a její poruchy30. Opatření a možnosti spolupráce při řešení SP jevů31. Sociální skupiny, sociálně patologické skupiny32. Kriminalita, sebevražednost, prostituce33. Alkoholismus a drogová závislost34. Vandalismus, graffiti35. Týrání, zneužívání a zanedbávání dětí, problematika domácího násilí

Získané způsobilosti

Asolvováním předmětu student potvrdí:Schopnost naučit se, porozumět a interpretovat poznatky z oblasti aplikované psychologie

Literatura

De Wals, S. (2012). Handbook on psychology of self-esteem. New York, NY: Nova Science Publishers. Smékal, V. (2012). Pozvání do psychologie osobnosti: člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister & Principal. Todd, D., Thatcher, J., Rahman, R., Holt, N., Lewis, R., & Hartlová, H. (2012). Psychologie sportu. Praha: Grada. Plháková, A. (2004). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.

Požadavky

1.Základy obecné psychologie ? předmět psychologie, místo v systému věd, vymezení základních psychologických pojmů (prožívání, chování), základní psychologické směry a přístupy,2.Pozornost a vnímání - význam a vlastnosti vnímání, tvarové zákony, poruchy vnímání. Funkce pozornosti, druhy a vlastnosti pozornosti3.Paměť a myšlení ? druhy paměti, paměťové procesy při zapamatování, poruchy paměti. Formy myšlení (konkrétní, názorné, abstraktní), myšlenkové operace, poruchy myšlení4.Emoce a motivace ? složky význam emocí, klasifikace emocí (afekty, nálady, tělesné pocity, citové vztahy), emoční inteligence; potřeby, motivy, incentivy, dělení motivace, motivační principy, motivační orientace, motivační klima; vnější a vnitřní motivace; odměna a trest;5.Předmět vývojové psychologie, teorie vývoje, periodizace vývoje ? Piaget, Freud, Erickson. Vývojové úkoly v jednotlivých obdobích6.Vývoj dítěte v raném věku ? novorozenecké (reflexy), kojenecké (principy kojenecké motoriky, vývoj myšlení, emoční a sociální rozvoj), batolecí období (rozvoj vůle, řeči, vzdor), jeho zvláštnosti, vývojové úkoly7.Vývoj dítěte v období předškolního věku a školní zralost ? vývojové úkoly (myšlení, paměť, rozvoj řeči, vůle, city), školní zralost (věk, tělesná vyspělost, duševní zralost, pozornost, paměť) a úloha hry8.Vývoj dítěte mladšího školního věku ? vývojové úkoly (problematika adaptace na školu, duševní zralost, tělesná vyspělost)9.Období prepuberty, puberty a adolescence ? prepuberta (duševní a tělesný vývoj), puberta (inteligence, sociální vztahy), adolescence (hlavní vývojový úkol), přístupy ve výchově.10.Období dospělosti, stárnutí a stáří ? rozdělení dospělosti a vývojové úkoly (postoje), vývojové krize; specifika přístupu ke starým lidem (morfologické změny, psychické změny, postoj ke stárnutí)11.Předmět pedagogické psychologie, pojem učení a související pojmy ? učební styly; zásady efektivního učení12.Druhy učení, základní principy učení?učení podmiňováním; motorické učení; verbální, pojmové učení; sociální učení; problémové učení; učení zážitkem13.Inteligence a tvořivost?charakteristika pojmu inteligence; testování inteligence; struktura inteligence,teorie inteligence; tvořivost; vztah inteligence a tvořivosti, rozvíjení tvořivosti žáků a studentů14.Zátěžové situace, syndrom vyhoření?..stres; stadia odpovědi na stres; projevy stresu v oblasti fyziologické, emoční, psychologické; vliv stresu na zdraví; chování a zdraví; psychohygiena; syndrom vyhoření, fáze syndromu vyhoření15.Komunikace?definice, základní model komunikace, transakční model komunikace; druhy komunikace, komunikační šumy; neverbální komunikace, řeč těla; druhy neverbální komunikace, efektivní poslouchání, přijímání kritiky, zpětná vazba16.Pojem osobnost - základní vymezení pojmu, bio-psycho-socio-spirituální dimenze, pojetí u jednotlivých psychologických škol, implicitní teorie osobnosti17.Poznání a sebepoznání osobnosti - Johani okénko, Já Ok- Ty Ok, sociální inteligence, osobnostně komunikační předpoklady dobrého sportovního pedagoga18.Struktura a dynamika osobnosti - Jáství, vědomí a nevědomí; stálost, proměnlivost a vývoj osobnosti19.Typ, typologie, temperament a charakter - individualita versus typ, Eysenckova, Jungova, Kretschmerova typologie. Přednosti a omezení využití20.Osobnost v bio-psycho-sociální zátěži - zdravá osobnost, psychosomatické vztahy, frustrace, agrese, konflikty, obrany sebepojetí21.Specifické nároky na kognitivní funkce (vnímaní, myšlení, představy a fantazie) při sportovní zátěži22.Emoce při sportovní činnosti (charakteristika, problematika strachu, úzkosti, frustrace, agrese23.Motivace ve sportu (charakteristika, aktivační úroveň, aspirace, výkonová motivace)

Garant

Mgr. Veronika Kavková, Ph.D.Mgr. Michal Šafář, Ph.D.doc. PhDr. Dana Štěrbová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Jana Harvanová, Ph.D.Mgr. Veronika Kavková, Ph.D.Mgr. Michal Šafář, Ph.D.doc. PhDr. Dana Štěrbová, Ph.D.