Předmět Metodologie výzkumu v ošetřovatelství (DSPZ / A070)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DSPZ / A070 - Metodologie výzkumu v ošetřovatelství, Fakulta zdravotnických věd, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Širokospektrální, provázané nebo strukturované znalosti a porozumění podstatě vědního pojetí ošetřovatelství a mezinárodních klasifikací ošetřovatelské praxe. Systematické porozumění metodologii výzkumu a specifickým teoretickým a empirickým přístupům v oboru ošetřovatelství. Kvantitativní i kvalitativní metodologie při zkoumání skutečnosti v oboru ošetřovatelství. Implikace teoretických tvrzení na základě formulování cílů a hypotéz nebo výzkumné otázky vlastní vědecké práce, fáze výzkumného procesu. Klasifikace hypotéz podle stupně vědecké rozpracovanosti a výzkumné využitelnosti, v principech interpretace vědeckých výsledků a v etických problémech ošetřovatelského výzkumu. Prezentace metodologie vlastního výzkumu.
Literatura
Disman, M. (2000). Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum. Corbin, J. M., Strauss, A. L., & Ježek, S. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert. Kerlinger, F. N., Chmelař, V., & Smékal, V. (1972). Základy výzkumu chování: pedagogický a psychologický výzkum. Praha: Academia. Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing. Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál. Polit, D.F., Hunger, B.P. (1995). Nursing Research. Philadelphia:J.B.Lippincott Co. & Žiaková, K. (2003). Ošetrovateľstvo: teória a vedecký výskum. Martin: Osveta. Marečková, J. (2006). Ošetřovatelské diagnózy v NANDA doménách. Praha: Grada Publishing. Hendl, J. (2006). Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál. Bártlová, S. (2002). Sociologie medicíny a zdravotnictví. Brno: IDVPZ. & Lány, J. (2002). Strategické dokumenty pro všeobecné sestry a porodní asistentky. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR. Burns, N., & Grove, S. K. (2001). The practice of nursing research: conduct, critique, & utilization. Philadelphia: Saunders. Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2005). The Sage handbook of qualitative research. Thousand Oaks, Calif: Sage Publications. Punch, K., & Hendl, J. (2008). Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál. Ferjenčík, J., & Bakalář, P. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Praha: Portál. Bártlová, S., & Hnilicová, H. (2000). Vybrané metody a techniky výzkumu zjišťování spokojenosti pacientů. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví.
Požadavky
Zkouška má tři komponenty:A. Metodologie výzkumu B. Výsledky bádání v oblasti ošetřovatelských mezinárodních klasifikací (výstupy semináře - A005 v Kurzu DSP)C. Prezentace metodologie vlastního výzkumu - odevzdání "Metodologické části vlastního výzkumu".Průběh zkoušky - část A:1. Zodpovězení otázek týkajících se jednoho z níže uvedených okruhů Okruhy ke zkoušce - část A:- Sociologický výzkum, různá pojetí, rozlišení výzkumných strategií (kvantitativní, kvalitativní).- Vztah teorie a empirie výzkumu, výzkumný cyklus, diagram výzkumné práce.- Pilotáž a předvýzkum- Problémy a hypotézy, pojmy a konstrukty, znaky a proměnné. Problematika operacionalizace. Měření.- Populace. Soubor cílový, základní a výběrový. Výběrová šetření, reprezentativnost.- Kvantitativní a kvalitativní výzkum, možnosti aplikace, zásadní rozdíly - Metody a techniky kvantitativního sociologického výzkumu. - Metody a techniky kvalitativního sociologického výzkumu.- Pozorování jako základní výzkumná technika. Druhy pozorování, metodika.- Interview, druhy, metodika vedení interview.- Dotazník a jeho funkce, druhy dotazníkových šetření, anketa.- Data v sociologickém výzkumu. Vztahy jevy (fenomény), fakta (data). Role výzkumníka a tazatele. Role respondenta.- Analýza dat, deskripce souboru. (Třídění prvního stupně.) Interpretace.- Analýza vztahů (třídění druhého a vyšších stupňů). Ukázka interpretace.- Druhy výzkumů ve vědách o člověku. Příklady. Sestaveni projektu kvantitativního a kvalitativního projektu. PŘÍPRAVA A VYKONÁNÍ ZKOUŠKY- část BStudent pečlivě prostuduje podkladové materiály a informace, které obdržel na semináři - A005 v Kurzu DSP. Průběh zkoušky - část B:Zodpovězení otázek týkajících se jednoho z níže uvedených okruhů. Okruhy ke zkoušce - část B:- Rozvoj ošetřovatelské terminologie- NANDA - Severoamerická asociace pro ošetřovatelskou diagnostiku a NANDA Int.- Vzorce unitárního člověka a NANDA Taxonomie I- Vzorce zdraví M. Gordon- Diagnostické domény NANDA Taxonomie II- NIC Nursing Interventions Classification- Výstupy dosavadního vývoje NIC- Definice a typy ošetřovatelských intervencí- Vývoj a tříbení NIC intervencí- Nové směry a výzkum efektivity NIC- Determinace nákladů na intervenci- NOC - Nursing Outcomes Classification- ICNP - International Classification of Nursing Practice- OMAHA - systém zdravotních problémů v komunitní péči- HHCC - Home Health Care Classification System - VIPS- švédský model pro ošetřovatelskou dokumentaci - Patient Care Data Set a Perioperative Nursing Data Set- HL 7 - Health Level Seven- ISO terminologický standard a IMIA-NI- NMDS- Nursing Minimum Data Set - I-NMDS International Nursing Minimum Data Set- ACENDIO - Association For Common European Nursing Diagnoses, Interventions and OutcomesPŘÍPRAVA A VYKONÁNÍ ZKOUŠKY- část CStudent předloží metodologickou část vlastního výzkumu v rozsahu 5 10 stran.Příprava a odevzdání "Metodologické části vlastního výzkumu":- Konzultace návrhu metodologické části vlastního výzkumu se školitelem a finalizace projektu pod vedením školitele.- Deset dní před termínem zkoušky studenti zašlou "Metodologickou část vlastního výzkumu" v elektronické verzi referentce DSP na FZV. - Tutéž práci přinesou studenti ke zkoušce ve vytištěné verzi.Průběh zkoušky - část C:Prezentace "Metodologické části vlastního výzkumu" a diskuse k němu
Garant
prof. MUDr. David Školoudík, Ph.D.