Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy spec. pedagogiky pro bc. obory (HUM / CBP01)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu HUM / CBP01 - Základy spec. pedagogiky pro bc. obory, Fakulta zdravotnických věd, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Speciální pedagogika jako samostatná vědní disciplína, vztah k ostatním (a propedeutickým) disciplínám. Členění speciální pedagogiky dle jednotlivých pedií (tzn. psychopedie, etopedie, tyflopedie, somatopedie, surdopedie, logopedie, kombinovaná postižení). Systém komplexní péče o osoby se zdravotním postižením, osoby se speciálními potřebami a jejich socializace. Poradenství ve speciální pedagogice. Alternativní a augmentativní komunikace. Speciálně-pedagogické diagnostika. Kompenzační a rehabilitační pomůcky pro jedince se specifickými potřebami - průběžný praktický nácvik.

Získané způsobilosti

Studenti budou vybaveni základními znalosti pro diferenciaci jednotlivých typů zdravotního postižení, orientací v systému komplexních služeb pro zdravotně postižené a dokážou propojit poskytovanou péči nelékařských zdravotnických profesí se specifiky péče o jedince se zdravotním postižením. Student dokáže adekvátně užívat bazální speciálněpedagogickou terminologii.

Literatura

Gilberg, Ch., & Peeters, T. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. Vyd. 3. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-498-4.Přinosilová, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007. Pipeková, Jarmila . Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno, 1998. Ludíková, L. Kombinované vady. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1154-7.BENDOVÁ, P., JEŘÁBKOVÁ, K., RŮŽIČKOVÁ, V. Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1436-8.Švarcová, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.Reifová, S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. 3. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-257-7.Monatová, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1998. Thorová, K. Poruchy autistického spektra. Praha:Portál, 2006. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 1994. Vágnerová M. Psychologie handicapu. Praha Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-929-4.Vágnerová, M. Psychologie pro pomáhající profese. Praha, 2004. VALENTA, M., MÜLLER, O. a kol. Psychopedie. Praha: Parta, 2009. ISBN 978-80-7320-099-2.MATĚJČEK, Z, VÁGNEROVÁ, M. et al. Sociální aspekty dyslexie. Praha: Karolinum, 2006. RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedické minimum. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. LUDÍKOVÁ, L. RENOTIÉROVÁ, M. Speciální pedagogika. Olomouc: UP, 2006. ISBN 80-244-1475-9.SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.FISCHER, J., ŠKODA, J. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a ociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.Lechta, V. Symptomatické poruchy řeči. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5.MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: UP Olomouc, 2005. ISBN 80-244-1075-3.Jankovský, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-730-5.Vyhláška 73/2005 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a Vyhláška č. 62/2007 Sb., kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. Vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách. (v aktuálním a platném vydání). Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. (v aktuálním a platném vydání). Zák. č. 561/2004 Sb., školský zákon, ve znění pozdějších předpisů. Jesenský, J. Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. Hradec Králové, 2000. NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5.Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.

Požadavky

Písemný didaktický test, který má cíl ověřit získané vědomosti a znalosti. Minimální procentuální vyjádření úspěšnosti v testu je 60 % bodového hodnocení.

Garant

Mgr. et Mgr. Jan Chrastina, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Alena Svobodová, DiS.