Předmět Základy speciální pedagogiky (HUM / RB011)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu HUM / RB011 - Základy speciální pedagogiky, Fakulta zdravotnických věd, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Jedinci se zdravotním postižením, etiologie, výskyt, prevence. Speciální pedagogika jako vědní disciplína, základní terminologie. Norma a normalita, pojetí normality a abnormality, speciálně pedagogická diagnostika a její zásady. Jednotlivé obory speciální pedagogiky, jejich cíle, úkoly. Typy postižení a jejich specifičnosti z hlediska psychologického, pedagogického a sociálně kulturního.
Získané způsobilosti
Studenti budou vybaveni základními znalosti pro diferenciaci jednotlivých typů zdravotního postižení, orientací v systému komplexních služeb pro zdravotně postižené a dokážou propojit poskytovanou péči nelékařských zdravotnických profesí se specifiky péče o jedince se zdravotním postižením. Student dokáže adekvátně užívat bazální speciálněpedagogickou terminologii.
Literatura
Pipeková, a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.Ludíková, Renotiérová. Speciální pedagogika. Olomouc UP, 2006. Gilberg, Ch., & Peeters, T. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. Vyd. 3. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-498-4.Přinosilová, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007. POTMĚŠIL, M. in LUDÍKOVÁ L. a kol. Kombinované vady. Olomouc:Vydavatelství UP, 2005. ISBN 80-244-1154-7.BENDOVÁ, P., JEŘÁBKOVÁ, K., RŮŽIČKOVÁ, V. Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1436-8.Švarcová, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.Reifová, S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. 3. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-257-7.Monatová, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1998. Thorová, K. Poruchy autistického spektra. Praha:Portál, 2006. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 1994. Vágnerová M. Psychologie handicapu. Praha Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-929-4.VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-496-6.VALENTA, M., MÜLLER, O. a kol. Psychopedie. Praha, Parta, 2009. MATĚJČEK, Z, VÁGNEROVÁ, M. et al. Sociální aspekty dyslexie. Praha: Karolinum, 2006. LUDÍKOVÁ, L. RENOTIÉROVÁ, M. Speciální pedagogika. Olomouc: UP, 2006. ISBN 80-244-1475-9.SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.FISCHER, J., ŠKODA, J. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a ociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.Lechta, V. Symptomatické poruchy řeči. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5.Müller, O. Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. Jankovský, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-730-5.Vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách. (v aktuálním a platném vydání). Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. (v aktuálním a platném vydání). Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. (v aktuálním a platném vydání). Jesenský, J. Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. Hradec Králové, 2000. Novosad, L.:. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. (v aktuálním a platném vydání). Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). (v aktuálním a platném vydání).
Požadavky
Absolvování výuky (90% účast). Ověření získaných znalostí a vědomostí.
Garant
Mgr. et Mgr. Jan Chrastina, Ph.D.
Vyučující
Jana Olejníčková