Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy speciální pedagogiky (HUM / RB011)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu HUM / RB011 - Základy speciální pedagogiky, Fakulta zdravotnických věd, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Jedinci se zdravotním postižením, etiologie, výskyt, prevence. Speciální pedagogika jako vědní disciplína, základní terminologie. Norma a normalita, pojetí normality a abnormality, speciálně pedagogická diagnostika a její zásady. Jednotlivé obory speciální pedagogiky, jejich cíle, úkoly. Typy postižení a jejich specifičnosti z hlediska psychologického, pedagogického a sociálně kulturního.

Získané způsobilosti

Studenti budou vybaveni základními znalosti pro diferenciaci jednotlivých typů zdravotního postižení, orientací v systému komplexních služeb pro zdravotně postižené a dokážou propojit poskytovanou péči nelékařských zdravotnických profesí se specifiky péče o jedince se zdravotním postižením. Student dokáže adekvátně užívat bazální speciálněpedagogickou terminologii.

Literatura

Pipeková, a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.Ludíková, Renotiérová. Speciální pedagogika. Olomouc UP, 2006. Gilberg, Ch., & Peeters, T. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. Vyd. 3. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-498-4.Přinosilová, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007. POTMĚŠIL, M. in LUDÍKOVÁ L. a kol. Kombinované vady. Olomouc:Vydavatelství UP, 2005. ISBN 80-244-1154-7.BENDOVÁ, P., JEŘÁBKOVÁ, K., RŮŽIČKOVÁ, V. Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1436-8.Švarcová, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.Reifová, S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. 3. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-257-7.Monatová, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1998. Thorová, K. Poruchy autistického spektra. Praha:Portál, 2006. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 1994. Vágnerová M. Psychologie handicapu. Praha Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-929-4.VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-496-6.VALENTA, M., MÜLLER, O. a kol. Psychopedie. Praha, Parta, 2009. MATĚJČEK, Z, VÁGNEROVÁ, M. et al. Sociální aspekty dyslexie. Praha: Karolinum, 2006. LUDÍKOVÁ, L. RENOTIÉROVÁ, M. Speciální pedagogika. Olomouc: UP, 2006. ISBN 80-244-1475-9.SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.FISCHER, J., ŠKODA, J. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a ociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.Lechta, V. Symptomatické poruchy řeči. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5.Müller, O. Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. Jankovský, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-730-5.Vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách. (v aktuálním a platném vydání). Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. (v aktuálním a platném vydání). Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. (v aktuálním a platném vydání). Jesenský, J. Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. Hradec Králové, 2000. Novosad, L.:. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. (v aktuálním a platném vydání). Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). (v aktuálním a platném vydání).

Požadavky

Absolvování výuky (90% účast). Ověření získaných znalostí a vědomostí.

Garant

Mgr. et Mgr. Jan Chrastina, Ph.D.

Vyučující

Jana Olejníčková