Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Electronic information resources (ODV / EIR)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ODV / EIR - Electronic information resources, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. The current information environment - (introduction, information process, surface web, deep web).2. Basic and advanced search techniques.3. Typology and processing of information resources (identification and indexing).4. Scientific databases I (database centers, licensed databases, extension tools).5. Scientific databases II (open sources, specialized gateways).6. Library catalogues, bibliographies, e-books.7. New forms of the scientific publishing (Open Access, repositories, digital libraries).8. Bibliometrics, citation analysis and publication analysis.9. Information ethics, plagiarism, copyright, industrial property, Creative Commons License.10. Citation styles (bibliographic references and citations of the documents, work with reference managers, the procedure of the professional searching).

Získané způsobilosti

Students are able to use simple and advanced search techniques for expert information in online licensed databases, and in other sources. They will learn to save and export the information to work with personal bibliographic databases, share information and properly cite documents used.

Literatura

RADCLIFF, Carolyn J. A practical guide to information literacy assessment for academic librarians. Westport, Conn: Libraries Unlimited, 2007. ISBN 978-1-59158-340-0.HARADA, Violet a Joan YOSHINA. Assessing for learning: librarians and teachers as partners. Santa Barbara, Calif: Libraries Unlimited, 2010. ISBN 978-1-57922-495-0.MACKEY, Thomas P. a Trudi JACOBSON. Collaborative information literacy assessments: strategies for evaluating teaching and learning. New York: Neal-Schuman Publishers, Inc, 2010. ISBN 978-1-5570-693-7.BOOTH, Char. Reflective teaching, effective learning: instructional literacy for 1ibrary educators. Chicago: ALA, 2011. ISBN 978-0-8389-9258-6.

Požadavky

70 % participation in the seminars.The student is required to work with the learning objects, which have been created for the concrete subject and are available for authorized students in LMS EDIS (edis.upol.cz).

Garant

PhDr. Ludmila Slezáková