Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Elektronické informační zdroje (ODV / EIZ)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ODV / EIZ - Elektronické informační zdroje, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Současné informační prostředí (úvod, informační proces, povrchový web, hluboký web).2. Základní a pokročilé vyhledávací techniky.3. Typologie a zpracování informačních zdrojů (identifikace a indexace).4. Odborné databáze I (databázová centra, licencované databáze, nadstavbové nástroje).5. Odborné databáze II (volně přístupné zdroje, oborové brány);6. Knihovní katalogy, bibliografie, e-knihy.7. Nové formy vědeckého publikování (Open Access, repozitáře, digitální knihovny).8. Bibliometrie, citační a publikační analýza.9. Informační etika, plagiátorství, autorské právo, průmyslové vlastnictví, Licence Creative Commons.10. Citační styly (bibliografické odkazy a citace dokumentů, práce s referenčními manažery, postup při zpracování odborné rešerše.

Získané způsobilosti

Studenti dokáží využívat jednoduché i pokročilé techniky při vyhledávání odborných informací jak v elektronických licencovaných databázích, tak i v dalších zdrojích. Naučí se informace ukládat a exportovat, pracovat s osobní bibliografickou databází, sdílet informace a správně citovat použité dokumenty.

Literatura

CEJPEK Jiří. Informace, komunikace a myšlení: úvod do informační vědy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 978-80-246-1037-5.RADCLIFF Carolyn J. A practical guide to information literacy assessment for academic librarians. Westport, Conn: Libraries Unlimited, 2007. ISBN 978-1-59158-340-0.HARADA Violet a Joan YOSHINA. Assessing for learning: librarians and teachers as partners. Santa Barbara, Calif: Libraries Unlimited, 2010. ISBN 978-1-57922-495-0.MACKEY Thomas P. a Trudi JACOBSON. Collaborative information literacy assessments: strategies for evaluating teaching and learning. New York: Neal-Schuman Publishers, Inc, 2010. ISBN 978-1-5570-693-7.SKLENÁK Vilém et al. Data, informace, znalosti a Internet. Praha: C. H. Beck, 2001. ISBN 80-7179-409-0.KRATOCHVÍL Jiří, SEJK Petr, ANTHOVÁ Věra a Marek STEHLÍK. Metodika tvorby bibliografických citací [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2010. TKAČÍKOVÁ Daniela. Nástroje pro účinné vyhledávání informací na Internetu [elektronický zdroj]. Ostrava: Vysoká škola báňská ? Technická univerzita, 2010. ISBN 978-80-248-2156-6.TKAČÍKOVÁ Daniela. Obecné základy práce s informacemi [elektronický zdroj]. Ostrava: Vysoká škola báňská ? Technická univerzita, 2010. ISBN 978-80-248-2157-3.BOOTH Char. Reflective teaching, effective learning: instructional literacy for 1ibrary educators. Chicago: ALA, 2011. ISBN 978-0-8389-9258-6.PAPÍK Richard. Strategie vyhledávání informací a elektronické informační zdroje. Praha : Velryba, 2011. ISBN 978-80-85860-22-1.

Požadavky

70 % účast na seminářích.Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupněnív e-learningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz).

Garant

PhDr. Ludmila Slezáková