Předmět Elektronické informační zdroje (ODV / EIZ)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ODV / EIZ - Elektronické informační zdroje, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Současné informační prostředí (úvod, informační proces, povrchový web, hluboký web).2. Základní a pokročilé vyhledávací techniky.3. Typologie a zpracování informačních zdrojů (identifikace a indexace).4. Odborné databáze I (databázová centra, licencované databáze, nadstavbové nástroje).5. Odborné databáze II (volně přístupné zdroje, oborové brány);6. Knihovní katalogy, bibliografie, e-knihy.7. Nové formy vědeckého publikování (Open Access, repozitáře, digitální knihovny).8. Bibliometrie, citační a publikační analýza.9. Informační etika, plagiátorství, autorské právo, průmyslové vlastnictví, Licence Creative Commons.10. Citační styly (bibliografické odkazy a citace dokumentů, práce s referenčními manažery, postup při zpracování odborné rešerše.
Získané způsobilosti
Studenti dokáží využívat jednoduché i pokročilé techniky při vyhledávání odborných informací jak v elektronických licencovaných databázích, tak i v dalších zdrojích. Naučí se informace ukládat a exportovat, pracovat s osobní bibliografickou databází, sdílet informace a správně citovat použité dokumenty.
Literatura
CEJPEK Jiří. Informace, komunikace a myšlení: úvod do informační vědy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 978-80-246-1037-5.RADCLIFF Carolyn J. A practical guide to information literacy assessment for academic librarians. Westport, Conn: Libraries Unlimited, 2007. ISBN 978-1-59158-340-0.HARADA Violet a Joan YOSHINA. Assessing for learning: librarians and teachers as partners. Santa Barbara, Calif: Libraries Unlimited, 2010. ISBN 978-1-57922-495-0.MACKEY Thomas P. a Trudi JACOBSON. Collaborative information literacy assessments: strategies for evaluating teaching and learning. New York: Neal-Schuman Publishers, Inc, 2010. ISBN 978-1-5570-693-7.SKLENÁK Vilém et al. Data, informace, znalosti a Internet. Praha: C. H. Beck, 2001. ISBN 80-7179-409-0.KRATOCHVÍL Jiří, SEJK Petr, ANTHOVÁ Věra a Marek STEHLÍK. Metodika tvorby bibliografických citací [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2010. TKAČÍKOVÁ Daniela. Nástroje pro účinné vyhledávání informací na Internetu [elektronický zdroj]. Ostrava: Vysoká škola báňská ? Technická univerzita, 2010. ISBN 978-80-248-2156-6.TKAČÍKOVÁ Daniela. Obecné základy práce s informacemi [elektronický zdroj]. Ostrava: Vysoká škola báňská ? Technická univerzita, 2010. ISBN 978-80-248-2157-3.BOOTH Char. Reflective teaching, effective learning: instructional literacy for 1ibrary educators. Chicago: ALA, 2011. ISBN 978-0-8389-9258-6.PAPÍK Richard. Strategie vyhledávání informací a elektronické informační zdroje. Praha : Velryba, 2011. ISBN 978-80-85860-22-1.
Požadavky
70 % účast na seminářích.Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupněnív e-learningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz).
Garant
PhDr. Ludmila Slezáková