Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Biologie dítěte a zdravověda (KAZ / BDZV1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAZ / BDZV1 - Biologie dítěte a zdravověda, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Ontogenetický vývoj, rozdělení ontogenze.2. Prenatální vývoj: oplození, vvoj vajíčka po oplození.Vývoj zárodku a plodu během jednotlivých měsíců těhotenství. Funkce placenty.3. Těhotenství (donošený a zralý plod). Porod (porodní doby), známky donošenosti plodu.4. Působení negativních vnějších faktorů na vývoj zárodku a plodu v průběhu těhotenství (působení teratogenních faktorů).5. Charakteristika somatického vývoje jedince v období novorozeneckém, kojeneckém, batolivém a v období předškolního věku. Školní zralost.6. Školní věk. Rozdělení školní věku. Charakteristika mladšího školního věku. Starší školní věk (puberta), hlavní fyzické změny v pubertě, faktory ovlivňující nástup puberty, hormonální řízení puberty, pubertální růstový výšvih. Puberta u dívek. Puberta u chlapců. Sekundární pohlavní znaky.7. Charakteristika období adolescence, dospělosti a stáří. Příčiny stárnutí.8. Biologický věk. Vymezení pojmu, definice, vztah biologického a chronologického věku. Metody diagnostiky biologického věku u dětí, praktické využití.9. Faktory ovlivňující růst. Genetické a environmentální faktory ovlivňující růst. Zákonitosti tělesného růstu.10. Přehled poruch růstu. Příčiny nadměrného růstu (fyziologické varianty, pravá předčasná puberta, předčasná pseudopuberta). Příčiny růstové retardace.11. Familiární vzrůst, konstituční opoždění puberty, endokrinní poruchy, onemocnění systémové povahy, genetické poruchy.

Získané způsobilosti

1. Student bude schopen charakterizovat jednotlivé fáze ontogenze a vlivy, které působí na vývoj člověka v průběhu ontogeneze.2. Student bude mít teoretické znalosti a praktické dovednosti z oblasti hodnocení somatického výživového stavu jedince.

Literatura

Riegerová, J., Přidalová, M., & Ulbrichová, M. Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu: (příručka funkční antropologie). Olomouc: Hanex, 2006. ISBN 80-85783-52-5.Havlínová, M., Kopřiva, P., Mayer, I a Vildová, Z. Program podpory zdraví ve škole. Rukověť projektu Zdravá škola. Praha, 1998. ISBN 80-7178-263-7.Bláha, P., & Vignerová, J. Sledování růstu českých dětí a dospívajících: norma, vyhublost, obezita. Praha: Státní zdravotní ústav, 2001. ISBN 80-7071-173-6.Kopecký, M., Kikalová, K., Bezděková, M., Hřivnová, M., Majerová, J. Somatologie. Olomouc, 2010. ISBN 978-80-244-2271-8.KOTULÁN, J. kol. Zdravotní nauky pro pedagogy. Brno: MU Brno, 2005. 258 s. Brno, 2005. ISBN 80-210-3844-6.

Požadavky

vypracování seminární práce na zvolené téma