Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vývojová antropologie (KAZ / BKVYA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAZ / BKVYA - Vývojová antropologie, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Ontogenetický vývoj. Základní vývojové procesy (proliferace, diferenciace, migrace, induktivní interakce buněk, rozpoznávání buněk, růst, morfogenetická smrt buněk).2. Prenatální vývoj. Progeneze, gametogeneze (spermatogeneze, oogeneze). Oplození.3. Vývoj vajíčka po oplození. Vývoj zárodku a plodu během jednotlivých měsíců těhotenství, funkce placenty.4. Těhotenství (donošený a zralý plod). Porod (porodní doby), známky donošenosti plodu.5. Působení negativních vnějších faktorů na vývoj zárodku a plodu v průběhu těhotenství (působení teratogenních faktorů).6. Charakteristika somatického vývoje jedince v období novorozeneckém, kojeneckém, batolivém a v období předškolního věku. Školní zralost.7. Školní věk. Rozdělení školní věku. Charakteristika mladšího školního věku. Starší školní věk (puberta), hlavní fyzické změny v pubertě, faktory ovlivňující nástup puberty, hormonální řízení puberty, pubertální růstový výšvih. Puberta u dívek. Puberta u chlapců. Sekundární pohlavní znaky. Charakteristika období adolescence, dospělosti a stáří. Příčiny stárnutí.8. Biologický věk. Vymezení pojmu, definice, vztah biologického a chronologického věku. Metody diagnostiky biologického věku u dětí, praktické využití. Stanovení biologického věku u dospělých osob. Vymezení pojmu, změny v průběhu stárnutí, metody určování biologického věku u dospělých osob. Význam určování biologického věku u dospělých osob.9. Sekulární trend. Vymezení pojmu sekulární trend, sekulární akcelerace a sekulární retardace. Teorie a příčiny sekulární akcelerace.10. Faktory ovlivňující růst. Genetické a environmentální faktory ovlivňující růst. Zákonitosti tělesného růstu. Zákonitosti vývojového procesu.11. Hormonální řízení růstu v postnatální období. Prenatální kontrola růstu. Přehled poruch růstu. Příčiny nadměrného růstu (fyziologické varianty, pravá předčasná puberta, předčasná pseudopuberta, endokrinopatie, dysmorfické příznaky). Příčiny růstové retardace. Familiární vzrůst, konstituční opoždění puberty, endokrinní poruchy, onemocnění systémové povahy, genetické poruchy.12. Úvod do evoluce člověka. Animistické představy o vývoji člověka a kreační teorie. Evoluční teorie.13. Systematické zařazení člověka do živočišné říše. Rozdíly a společné znaky člověka s lidoopy. Vznik a vývoj primátů.14. Teorie vzniku hominidů. Australopithecus, Homo habilis, Homo erectus. Sapientace.15. Teorie vzniku moderního člověka (monocentrismus, multiregionální teorie). Homo sapiens.16. Nepřímé důkazy evoluce člověka (rudimenty, atavizmy).

Získané způsobilosti

1. Student bude schopen popsat jednotlivé fáze ontogenetického vývoje člověka.2. Student bude schopen vysvětlit, které faktory ovlivňují somatický vývoj člověka a zároveň popsat i účinky negativního faktorů a jejich důsledky ovlivňující zdravý vývoje jedince.3. Student bude schopen popsat fylogenetický vývoj člověka.

Literatura

Soukup, V. Dějiny antropologie. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0337-3.Bláha, P., Susanne, CH., Rebato, E. et al. Essentials of Biological Anthropology (Selected Chapters). Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1338-3.Šmahel, Z. Příběh lidského rodu . Brno: Moravské zemské muzeum, 2005. ISBN 80-7028-262-2.VIGNEROVÁ, J., BLÁHA, P. Sledování růstu českých dětí a dospívajících (Norma, vyhublost, obezita). Praha, 2001. ISBN 80-7071-173-6.VIGNEROVÁ, J., RIEDLOVÁ, J., BLÁHA, P., KOBZOVÁ, J., KREJČOVSKÝ, L., BRABEC, M., HRUŠKOVÁ, M. 6. celostátní antropologický výzkum dětí a mládeže 2001 Česká republika. Praha: PřF UK a SZÚ, 2006. 238 s. ISBN 80-86561-30-5. Praha: Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy; Státní zdravotní ústav, 2006.

Požadavky

- vypracování práce na zvolené téma- 80 % účast na cvičení

Garant

PhDr. Tereza Sofková

Vyučující

PhDr. Tereza SofkováPhDr. Tereza Sofková