Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Speciální zdravotní propedeutika (KAZ / MPSZP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAZ / MPSZP - Speciální zdravotní propedeutika, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1.Zdraví, definice zdraví, základní pojmy a pojetí zdraví, modely zdraví, determinantyzdraví. Zdravotní stav obyvatelstva ČR.2.Hygienické požadavky na materiální vybavení školy - kapacita, umístění ,pozemek školy, budova školy, školní nábytek, sociální zařízení.3.Hygiena školního prostředí ? vytápění, větrání, osvětlení, ochrana před hlukem.4.Hygienické požadavky na zotavovací akce pro děti a dorost, výlety, vycházky,zájezdy.5.Hygiena učení - režim dne školních dětí, biologické rytmy, školní práce,psychogenní stresy.6.Hygiena práce. Profesní zátěž se zaměřením na povolání učitele. Nemoci související s pracovními podmínkami učitele.7.Hygiena výživy - složení potravy, výživová doporučení, zdravotní rizika z potravy,školní stravování.8.Bezpečnost a ochrana zdraví žáků ve školách a školských zařízeních9.Obecná epidemiologie - epidemický a infekční proces, prevence infekčních onemocnění.10.Speciální epidemiologie - vzdušné nákazy, alimentární nákazy, nákazy přenášené členovci, střevní paraziti.11.První pomoc, definice základních pojmů, IZS, význam první pomoci, dodržování bezpečnosti, vyšetření postiženého. Orientace v závažnosti nehody.12. Krvácení, druhy krvácení, příznaky, postup při poskytování PP.13. Neodkladná resuscitace, zajištění průchodnosti DC, KPR u dospělého, dítěte, kojence,etické aspekty KPR.

Získané způsobilosti

Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni:-charakterizovat determinanty ovlivňující obecně zdraví člověka,-určit rizikové faktory ovlivňující zdravotní stav žáků z hlediska jejich školní docházky,-rozlišit jednotlivé typy infekčních nákaz dle jejich přenosu,-aplikovat zásady prevence infekčních onemocnění .-organizovat postup poskytování první pomoci,-rozpoznat příznaky a provést základní diagnostiku náhlých poruch zdraví a úrazů ohrožujících zdraví člověka-poskytnout adekvátní první pomoc při stavech ohrožujících zdraví a život jedince

Literatura

BENCKO, V. a kol. Hygiena. 204 s. Praha: Karolinum., 2000. ISBN 80-7184-551-5.Kelnarová, J., Toufarová, J., Sedláčková, J., Čížková Z. První pomoc I pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 80-247-2182-8.Kelnarová J., Toufarová J., Sedláčková J., Čížková Z. První pomoc II pro studenty zdravotnických oborů. ISBN 978-80-247-1442-6.Kotulán, J. Zdravotní nauka pro pedagogy. Brno: Masarykova Univerzita, 2000.

Požadavky

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.

Garant

doc. Mgr. Martina Cichá, Ph.D.

Vyučující

PaedDr. Mgr. Marie Chrásková, Ph.D.Mgr. Petra Kurková, Ph.D.Mgr. Filip PrášekPaedDr. Mgr. Marie Chrásková, Ph.D.Mgr. Petra Kurková, Ph.D.Mgr. Filip Prášek