Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika somatologie 1 (KAZ / NSDS1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAZ / NSDS1 - Didaktika somatologie 1, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Vyhláška č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnicích.Vymezení základních pojmů didaktiky - oborová a předmětová didaktika, teoretické a praktické vyučování, vědomost, schopnost, dovednost, nácvik, návyk.Pojetí a poslání předmětu somatologie na SZŠ a VOŠ.Klasifikace, pojetí a výchovně vzdělávací cíle předmětu somatologie.Základní pedagogické dokumenty (učební plány, učební osnovy, tématické plány, rámcové vzdělávací programy). Povinná dokumentace na SZŠ a VOŠ.Využití mezipředmětových vztahů ve výuce somatologie. Literární a další prameny pro výuku somatologie.Didaktické zásady ve výuce somatologie.Organizační formy výuky somatologie.Fáze (etapy) vyučovacího procesu výuky somatologie a didaktická analýza učiva.Příprava učitele na vyučování.Motivace žáků ve výuce somatologie.Taxonomie učebních úloh a jejich funkce ve výuce somatologie.Metody ve vyučování somatologie - pojem metoda, klasifikace metod a charakteristika vybraných vyučovacích metod.Třífázový model učení - EUR a příklady metod, s akcentem na metody využitelné při výuce somatologie.Didaktické prostředky ve výuce - učební pomůcky a didaktická technika a jejich využití ve výuce somatologie.Prověřování, hodnocení a klasifikace vědomostí a dovedností žáků ve výuce somatologie.Didaktické zpracování témat ze somatologie.

Získané způsobilosti

Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni:- didakticky zpracovat přípravu na vyučovací jednotku,- efektivně motivovat žáky ve výuce,- realizovat konkrétní vyučovací hodinu dle vybraného tématu.

Literatura

Jankovcová, M., Koudela, J., & Průcha, J. (1989). Aktivizující metody v pedagogické praxi středních škol. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. SKALKOVÁ, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo, a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada. Podlahová, L. (2004). První kroky učitele. Praha: Triton. Bočková, V., & Podlahová, L. (1990). Příprava učitele na vyučování. Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého. Učební plány, učební osnovy (rámcové vzdělávací programy), tématické plány, metodické příručky a učebnice somatologie. Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido. Silberman, M., Koldinský, M., & Lawsonová, K. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha: Portál. Horák, F. (1991). Aktivizující didaktické metody. Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého. ŠIKULOVÁ, R., MÜLLEROVÁ, L. (2001). Cvičebnice obecné didaktiky pro studenty učitelství. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně. ŘEZNÍČEK, J. (2004). Didaktika a učitelská etika v praxi. Praha: Univerzita Karlova. Drahovzal, J., Kilián, O., & Kohoutek, R. (1997). Didaktika odborných předmětů. Brno: Paido. CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. (2006). Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1. Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 2006. 86 s. Olomouc: UP, PdF. CICHÁ,M., DORKOVÁ,Z. (2006). Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2. Olomouc: UP,PdF. Cedrychová, V., & Raudenský, J. (1996). Kapitoly z obecné didaktiky pro učitele střední školy. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta. Flechsig, K. H., Burgerstein, J., Imkamp, J. M., Burgerstein, J., & Imkamp, J. M. (1995). Malá příručka didaktických modelů. Plzeň: Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta. RAMBOUSEK, V. (2014). Materiální didaktické prostředky. Praha: Univerzita Karlova. Petty, G., & Foltýn, J. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál. Pasch, M., Gardner, T. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině, Portál Praha 1998. Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2008). Pedagogický slovník. Praha: Portál. Grecmanová, H., Urbanovská, E., & Novotný, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex. Švec, V., Filová, H., & Šimoník, O. (2004). Praktikum didaktických dovedností. Brno: Masarykova univerzita. DOKOUPILOVÁ, L., NETOLIČKA, J. DOKOUPILOVÁ, L., NETOLIČKA, J. (2010). Souvislé a profesní praxe v přípravném vzdělávání učitelů středních škol: metodické pokyny a příklady dobré praxe. Ostrava: Ostravská univerzita. Cangelosi, J. S., & Koldinský, M. (2009). Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál. Mareš, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál. Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál. Mazáčová, N. (2008). Vybrané pedagogické inovace v současné škole: studijní text pro distanční studium. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. JUKLOVÁ, K. (2013). Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Hradec Králové: Gaudeamus.

Požadavky

- účast na seminářích - min. 80%,- aktivní vedení vyučovací hodiny dle zvoleného tématu,- odevzdání metodického balíčku dle zvoleného tématu. Metodický balíček musí obsahovat: tematický plán předmětu, 3 přípravy na vyučovací jednotku, hodnotící test, seznam použité literatury při zpracování metodického balíčku,- povinné samostudium této publikace: PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. 562 s. ISBN 978-80-262-0367-4.,

Garant

Mgr. Zlatica Dorková, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Zlatica Dorková, Ph.D.Mgr. Zlatica Dorková, Ph.D.