Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Výchova k podpoře a ochraně zdraví (KAZ / VKPOL)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAZ / VKPOL - Výchova k podpoře a ochraně zdraví, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Zdraví: Definice, vývoj definic zdraví, zdraví v holistickém pojetí. jednotlivé bio-psycho-sociální a spirituální složky zdraví.Nemoc: Diagnostika, diagnóza, symptom, syndrom, etiologie, patogeneze. Reakce organismu na zátěž, formy a průběh nemoci. Autoimunitní a degenerativní onemocnění.Determinanty zdraví: Vnitřní a vnější faktory, rizikové oblasti životního stylu. Princip vzniku civilizačních nemocí.Bezpečná komunita: Bezpečná škola, bezpečná třída, prevence úrazů u dětí.Výchova ke zdraví na ZŠ a SŠ: Integrace a mezipředmětové vazbyProgramy podporující zdravíZdravá škola (principy a její filozofie, základní pravidla)Programy podporující zdravíZdraví 21Aktivizační metody v rámci podpory zdravíTémata k seminárním pracím, skupinové projekty, individuální práce studentů:Problematika KOUŘENÍ - vznik závislosti (psychická, sociální, tělesná), vývoj kuřáctvív ČR, legislativa v ČR, zdravotní rizika kouření, složení cigaretového kouře atp.Problematika ALKOHOLU - vznik závislosti (psychická, sociální, tělesná), vývojkonzumace alkoholu v ČR, legislativa v ČR, zdravotní rizika pijáctví, sociální a psychické dopady alkoholismu. Alkohol jako celospolečensky tolerovaná droga. Dítě v rodiněalkoholika.ILEGÁLNÍ DROGY - klasifikace dle účinku, aplikace, rizikovosti. Legislativa v ČR. Rizikazneužívání návykových látek. Problematika odvykání a léčby - primární, sekundární aterciární prevence.ZÁVISLOSTI - patologické hráčství, workoholismus, sektářství a jiné závislosti.PREVENCE STRESU - relaxační a uvolňovací techniky. Druhy stresu, stresové situace,zvládání stresu. Eustres a dystres.POHYBOVÁ AKTIVITA - aerobní a anaerobní pohybová aktivita, optimální tělesná zátěždruhy sportovní aktivity, pozitivní a negativní důsledky pohybové aktivity. Pohybováaktivita jako prevence civilizačních onemocnění.Témata životního stylu - RIZIKOVÉ SEXUÁLNÍ CHOVÁNÍ.VÝŽIVA - zásady zdravé výživy, stravovací režim, nemoci spojené s výživou, poruchy příjmu potravy, obezita u dětí, potravinové alergie, preference a averze potravin, alternativní formy stravování u dětí, pitný režim.

Získané způsobilosti

Získání stěžejních informací pro pochopení vztahů mezi zdravím a faktory, které ho ovlivňují. Proniknutí do programů podporujících zdraví.

Literatura

Machová, J. Biologie člověka pro učitele. Praha, 2002. ISBN 80-7184-867-0.Machová, J. Biologie člověka pro učitele. Praha, 2002. Kaufmanová-Huberová, G. Děti potřebují rituály. Praha Portál, 1998. Nešpor, K. Kouření, pití, drogy. Portál Praha, 1994. Kopřiva, P. Naše mateřská škola na cestě ke zdraví. Druhá část modelového projektu Zdravá mateřská škola). Kroměříž, 1996. ISBN 80-901873-2-3.Nešpor, K. Návykové chování a závislost : současné poznatky a perspektivy léčby. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-9028-.KRCH,F.D. Poruchy příjmu potravy. Praha:Grada, 2005. ISBN 80-247-0840-X.Marádová, E. Prevence závislostí. Praha, 2006. Havlínová, M., Kopřiva, P., Mayer, I a Vildová, Z. Program podpory zdraví ve škole. Rukověť projektu Zdravá škola. Praha, 1998. ISBN 80-7178-263-7.Křivohlavý, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-568-4.Machová, J., Hamanová, J. Reprodukční zdraví v dospívání. Praha, 2002. Havlínová, M., Přibyslavská, P. Výchova ke zdravému způsobu života. Ostrava, 1996. Machová, J., Kubátová, D. Výchova ke zdraví pro učitele. Ústí nad Labem, 2006. ISBN 80-7044-768-0.HAVLÍNOVÁ, M. a kol. Zdravá mateřská škola- modelový projekt. Praha Portál, 1995. ISBN 80-7178-048-0.Kunová, V. Zdravá výživa. Praha, Grada Publishing 2004. Praha, 2004. Sklenovský, A. Zdraví není samozřejmost. Olomouc, 1997. Kotulán, J. Zdravotní nauka pro pedagogy. Brno: Masarykova Univerzita, 2005. ISBN 80-210-3844-6.Kotulán,J. Zdravotní nauka pro pedagogy. Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3844-6.Pernicová, H. Zdravotní tělěsná výchova. Praha Fortuna, 1993.

Požadavky

Aktivní účast na seminářích (povinná účast min. 90 %). Práce na zadaném projektu a jeho prezentace ve výuce. Odevzdání v PowerPoint prezentaci a MS Word min. týden před hodnocením.

Garant

Mgr. Michaela Hřivnová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Michaela Hřivnová, Ph.D.